Batteri problemer med nye Leaf?

Startet av sølv-pilen, tir 06. feb 2018, kl. 16:13

« forrige - neste »

Bondeknøl

Sitat fra: oprytz på tor 15. feb 2018, kl. 11:13
Hva tror dere lønner seg med tanke på å begrense temperaturen, mange korte hurtigladinger, eller noen få lange?
Det jeg tror lønner seg er å kose seg på biltur. Lade når en kan og må. Legg gjerne ladepausen til ett sted det er koselig å stoppe. Batteriene har vist seg å holde veldig bra, men det er ett veldig stort problem med batteriene til Nissan Leaf, og det er at de skaper mye bekymringer fordi at mange tror at de er veldig dårlige.
Skal selvfølgelig ta hensyn til høye temperaturer, men med Norges klima så er ikke dette noe problem å ta på vei for.

steffeo

+1 på denne. Slutt å tenk på det, det ordner seg. Å kjøre elbil skal være kos :)

oprytz

Hei

Jeg er ikke uenig i det dere skriver, men bekymringen min var ikke egentlig om batteriene holder, blir skadet, eller er dårlige. Det var rett og slett et spørsmål som hva som er det mest effektive for å redusere den totale ladetiden. Dersom ladehastigheten synker mot 20 kW ved høye temperaturer så kan de være om å gjøre å unngå temperaturøkning. Er det da bedre med mange korte ladeøkter?

Bondeknøl

I følge en Nissan-forhandler så hadde det blitt byttet kun to batterier på garanti i Norge så langt. Det er faktisk nesten like sikkert å eie Leaf-batteri som å reise med fly

oprytz

Sikkert, men igjen, det var ikke spørsmålet mitt  ;)

Desti

Ich tippe mal, es ist besser lange am Stück zu laden, weil man dann ein höheres Delta T hat und längere Abkühlzeit und dadurch kann mehr Wärmeenergie abgegeben werden.

Jeg skriver, det er bedre å laste et langt stykke, fordi da har du høyere delta T og lengre kjøletid, og dermed kan mer varmeenergi gis.

oprytz

Takk Desti, det høres jo logisk ut (og jeg skjønte til og med den tyske varianten!)

Bjoris

Erfaringen på 30 kwh er at det hjelper ikke å lade kort og ofte, tempen ble like høy uansett.

Jeg er ikke bekymret for temperaturen, men jeg syns det er skuffende at bilen til slutt lader med 22 Kw enda det er ett bra stykke til rødt, det gjør ikke 30 kwh bilen, jeg har hatt den på 10 (11 sterker i 10 min) uten at hastigheten gikk ned. Det er kanskje for mye av det gode på 30 kwh, men poenget er jo at du veldig sjelden trenger å lade mange ganger og derfor er det dumt at den struper ladingen ganske tidlig, men dette er nok nødvendig for at den ikke til slutt skal gå på rødt. Min erfaring var at når jeg først fikk 10 streker så måtte den stå over natten for å komme ned igjen...

Enten er det slik at Nissan vil unngå dette varmeproblemet og har derfor skrudd ned hastigheten for å unngå at den går på rødt uansett hvor mye du lader, jeg tror nok det er tilfellet.

Det andre er jo at det kan være at laderen han brukte i utg.pkt er litt svake, han burde fått mer enn 40 kw på første ladingen også...

Bjoris

Det er nok netto tall ifht det som kommer inn på batteriet bilen viser, så 40 kw er i realiteten ca 44 kw. Det er allefall 29,6 kw på 45 minutter er 39,5 kw i snitt og innvendig i bilen var det jo maks 40, men en bra periode med lavere hastighet så denne lyver litt og får det til å se verre ut ifht ladehastighet når vi sammenligner med 30 kwh der alle jo bare har sett brutto tall

Disse 29,6 kw er åpenbart brutto da bilen har gått fra 9% til 80%, dvs 29,6/,71=41,7 kwh batteri og som vi vet er brutto batteriet på 39.6...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA