Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Pew

Blir litt overrasket når jeg ser at VG tester elbilene og oppnår 28,4 mil på en e-golf (30KW/h) og Nissan 24,4 mil. Dette på "vanlig" kjøring. Hvordan har Nissan klart å få så lite ut av sitt store batteri?

tuono

Rent generelt så er det vel forbruket som er forskjellig på de forskjellige bilene i denne klassen. Ioniq har så langt vært i særklasse i den positive enden, imens Ampera E og nye Leaf vel er i den andre, og mindre hyggelige, enden.

TJV

Sitat fra: Pew på mandag 24. september 2018, klokken 09:23
Blir litt overrasket når jeg ser at VG tester elbilene og oppnår 28,4 mil på en e-golf (30KW/h) og Nissan 24,4 mil. Dette på "vanlig" kjøring. Hvordan har Nissan klart å få så lite ut av sitt store batteri?

En del av grunnen er at jeg ikke har sett en eneste test enda der bilen er testet uten bruk av e-Pedal. Denne e-Pedal funksjonen bruker også bremseklossene når man slipper opp gasspedalen mye. Men for all del, Hyundai er i en klasse for seg selv når man ser hvor langt bilene går med så «lite» batteri.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

hemi

Jeg kjørte haslum  > helgeroa > torp/foksrød i helgen, klarte da 180km med 80kmh snitt fra 100% til 2% uten varme, lå aldri over 110 på speedo i 110 sonen ca 102 på GPS faktisk, lurer rett og slett på om det er noe galt med bilen min, kjørte med egg under pedalen på småkjørings biten. ECo modus, e pedal av selvfølgelig da E -pedal er storforbruker.

Ladet da fra 2% til 84% med voldsomme 24KW...  Håper det er noe som kan rettes, for dette er ganske ubrukelig.

trondhla

Her er en annen Leaf-eier omtalt i Aftenposten:
https://www.aftenposten.no/bil/Hun-pendler-med-Norges-mest-solgte-elbil-Ogsa-fergen-hun-tar-til-jobb-er-elektrisk---Superdeilig-a-kjore-avgiftsfritt-12280b.html

Rekkevidde for henne er som hun sier:
I sommer kjørte jeg Sandane-Bergen uten å lade (255 km), da hadde jeg fortsatt tre mil igjen. Men 370–380 km som den er oppgitt til, er ikke realistisk. Jeg fikk også testen den i kulde i mars, da var den faktiske rekkevidden 180 km.

Etter WLTP er rekkevidde 278 km og der ser ut til å være realistisk slik hun har opplevd det. Vet noen om det er noe kriterie for bruk/ikke bruk av varme eller AC i WLTP?
Har sett en del  på nett at +- 7 km/kWh er normalen for Leaf 40 slik som her:

https://www.youtube.com/watch?v=k9ddp0K-7ZE

Grunnen til at Ioniq og Kona har ofte lavere forbruk ligger nok i at batteriene har mindre indre motstand og finpussing av elektronikk og ikke i bedre el-motor. Leaf+ kommer som kjent med samme batteriteknologi som disse etter hvert.

hawK

Jeg er stort sett fornøyd med rekkevidden jeg kan få ut av bilen, men merker jo at jeg må tilpasse farten hvis jeg vil komme meg langt. Dette er forsåvidt ikke noe nytt da.
Kjørte 20km i 130km/t med cruise control og vind, da brukte jeg 1% batteri pr. km... :o

Dudi

Skal bli spennende å kjøre Leaf 2018 fra Strømmen til Nordseter til helgen. Det blir masse motorveikjøring og stigning. Jeg kjørte denne turen et par ganger med en Ioniq i fjor. Jeg får stort sett samme kjøreforhold som i fjor denne gangen også. Startet med max sakteladet batteri. Husker at Ioniq hadde igjen 60Km på Rudshøgda etter 130Km kjøring. Da hurtigladet jeg.

jman76

Sitat fra: Dudi på tirsdag 25. september 2018, klokken 09:21
Skal bli spennende å kjøre Leaf 2018 fra Strømmen til Nordseter til helgen. Det blir masse motorveikjøring og stigning. Jeg kjørte denne turen et par ganger med en Ioniq i fjor. Jeg får stort sett samme kjøreforhold som i fjor denne gangen også. Startet med max sakteladet batteri. Husker at Ioniq hadde igjen 60Km på Rudshøgda etter 130Km kjøring. Da hurtigladet jeg.

Strømmen-Lillehammer bør gå greit med pen kjøring. Gjenværende rekkevidde ser litt stygt ut på motorveien, men roer seg betraktelig etter Kolomoen. Rudshøgda - Lillehammer pleier å tappe cirka 15 pst med min kjørestil. Jeg vil tro bilen kan klare å kjøre helt til Nordseter hvis du tar det pent på motorveien, men en femminutter på ladestasjon vil nok være greit for nervene, hvis du ikke har Leaf Spy. Jeg hadde nok ladet litt.
Hilsen lillehamring.

Dudi

Sitat fra: jman76 på tirsdag 25. september 2018, klokken 12:53
Sitat fra: Dudi på tirsdag 25. september 2018, klokken 09:21

Strømmen-Lillehammer bør gå greit med pen kjøring. Gjenværende rekkevidde ser litt stygt ut på motorveien, men roer seg betraktelig etter Kolomoen. Rudshøgda - Lillehammer pleier å tappe cirka 15 pst med min kjørestil. Jeg vil tro bilen kan klare å kjøre helt til Nordseter hvis du tar det pent på motorveien, men en femminutter på ladestasjon vil nok være greit for nervene, hvis du ikke har Leaf Spy. Jeg hadde nok ladet litt.
Hilsen lillehamring.
Tar av på Rudshøgda og kjører til Sjusjøen så Nordseter. Har LeafSpy, men syns den ikke er fulgt opp på Leaf 2018.

Joltus

Hva skulle vært fulgt opp?

Nye farger?

Leaf spy er vel bortimot et hobby prosjekt. Man må hvertfall regne med en del tid før ting som har fungert strålende endres bare fordi det er en ny modell....

sylwester

Nja.. Har da betalt 150kr for den så føler jeg har bidratt og jeg er så og si vandrende reklame for den. Det er dog ikke så mye feil.

• LBW/VLBW er ikke på 50/25gids på 40kWh så de verdiene er lite fornuftig. Det burde være enkelt å fikse.
  • Det burde gå an å reservere mer enn 1kWh siden det er omtrent da man får skilpadde. Jeg bruker % nå, men det er jo et "moving target" i forhld til kWh/%gids.Evt. bruke %gids.
  • En del klager på at den ikke viser TPRS. Dette kan være utelatt eller bruker et annet system. Uansett er dette en av de tingene som faktisk har en grei skjerm i dash så ser ikke helt hvorfor ikke folk glaner på temperaturmeteret isteden, som tross alt ikke er like detaljert i dash.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Dudi

Sitat fra: Joltus på tirsdag 25. september 2018, klokken 23:21
Hva skulle vært fulgt opp?

Nye farger?

Leaf spy er vel bortimot et hobby prosjekt. Man må hvertfall regne med en del tid før ting som har fungert strålende endres bare fordi det er en ny modell....

???

Joltus

Hadde forøvrig et veldig høyt forbruk på turen i dag. Kjørte hjemmefra opp til toppen av hunnedalen i øs pøs. Det var slagvann og vind fra alle kanter.

Over 21kwh/100 km endte eg på når eg kom opp.....

Men gikk jamt oppover og. Sparte ikke.

Trond.m

Kjørte 185 km fra Dagalifjell til Asker i dag. Startet med 87 % og hadde 27 % rest i Asker. Det tilsvarer en rekkevidde på 308 km. Nokian R3 og nesten 1000 høydemeter forskjell mellom start og destinasjon er nok mye av forklaringen. Leaf trives best i nedoverbakke  ;)

hemi

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA