Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

steffeo

Enda sprøere er jo at han kjører i stop/start trafikk endel også...

LeafSwe

[/quote]

Skjønner fint lite av videoen men hvordan er det mulig? Har ennå ikke kommet over 30 mil.. Hvordan kjører de som makser på denne måten?
[/quote]

Långsam acceleration, långsam deceleration dvs. så lite regen som möjligt, max 50km/t
3P+
3SR+

Smiling when sailing

Og flate vindstille veier med fin asfalt som aldri har blitt utsatt for piggdekk.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

sylwester

Sitat fra: thomasski på torsdag 05. juli 2018, klokken 13:25
Skjønner fint lite av videoen men hvordan er det mulig? Har ennå ikke kommet over 30 mil.. Hvordan kjører de som makser på denne måten?

Se på klokka.. Han er på 54% når klokka er 4:44 og 0% 12:47. 8 timer..  Det gir en usedvanlig lav snittfart. Mye mindre enn NEDC som er 34km/t. De slår nok av alt av funksjonalitet og AC og lader 12V-batteriet fullt før avgang. Dvs. slik hypermiling gir ingen praktisk informasjon om bilen.

Jeg har kjørt 203km på 408GIDS og 2t10m (90km/t). Vedkommende kjørte til bilen stoppa, dvs. skilpadda til den stoppa. Det er vel ca. 5GIDS så med samme forbruk kunne jeg kjørt 252km, men jeg tenker er at du har lyst på litt å gå på så 2kWh i bunn er uansett med --- på både % og Ali.. 241km. Det er EPA-tallet og helt oppnåelig.

Med varmt batteri så kan det ta 1,5-2t å lade bilen og da har du brukt maks 5,5-6t på 400km. Dvs. selv med den tregeste rapidgate-hastighet vil det lønne seg fremfor å kjøre sneilefart.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Dudi

Kommer skilpadda(er) etter 0% og  "--" i meteret? Jeg har aldri sett disse paddene.
Kjørte nettopp 27mil fra 100% til 0%.

leafnor

Sitat fra: Smiling when sailing på fredag 06. juli 2018, klokken 08:38
Og flate vindstille veier med fin asfalt som aldri har blitt utsatt for piggdekk.
Ja, samt varmt vær (30 grader) hvor selv min 2012 Leaf bruker 1,2 kW/t i normal hastighet på E6 til Oslo.
Ser og ut som dekkene har nok luft. Ikke mye til utflating der den står (Ut av det jeg ser i video)
Og med snitthastighet under 40 i slike forhold, da blir det langt "etter hvert".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

Sitat fra: Dudi på fredag 06. juli 2018, klokken 09:57
Kommer skilpadda(er) etter 0% og  "--" i meteret? Jeg har aldri sett disse paddene.
Kjørte nettopp 27mil fra 100% til 0%.
Du kjørte nettoppp 27 mil fra 100% til 10% siden 10% vises som 0% i dashen.
Det er ca. 50GIDS ~3,9kWh. Skilpadda kommer på 8GIDS (~0,6kWh  og 1,6% GIDS)
Du ville truffet skilpadda etter 29,5mil med 129Wh/km.

Jeg legger meg som regel 2x og har aldri opplevd skilpadde med hverken 2012 eller 2018.
Oslo

ThomasEL

Sylwester:

Hva er de nøyaktige GIDS-tallene på 2018 Leafen?

Fulladet: 500 GIDS

LBW: ??

VLBW: ??

Skilpadde: 8 GIDS (er den sikker/bekreftet?)

Full stans: 5 GIDS?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

sylwester

Fulladet ny bil: 500 (dog jeg har mista 8 allerede etter 2 måneder)
LBW  87
VLBW 62
Skilpadde 8
Full stopp 5 (ikke sikkert)

Kilden til mange av dette er fra tråden Feil SOC på nye Leaf
Jeg har selv ikke hatt min bil under 57. LeafSpy er ikke oppdater med nye Leaf sine innslagspunkt så bilen min gikk i LBW og VLBW lenge før LeafSpy tror det. f.eks. rapporterte den 19,2km@157 til LBW ved 89GIDS så den tror LBW er @50 som de andre bilene.
Oslo

Løve

Min erfaring er at rekkevidden i displayet er korrekt så lenge det ikke regner, eller en kjører over 90km/t. Regn og/eller fart over 110km/t så tømmes batteriet i en farlig fart, samtidig som batteriet blir farlig varmt og ladingen ender opp i sirup...

Dudi

Leser mye rart om Leaf2. Jeg har bilen og er strålende fornøyd. Lader hjemme og kjører minst 25 mil på en lading. Lengre rekkevidde behøver jeg ikke. Har aldri hurtigladet men skal teste dette en gang i fremtiden. E-golf og Ioniq kom ikke noe lengere enn jeg gjør på Leaf2 på en lading.
Jeg har kjørt E-golf og Ioniq og jeg syns at Leaf2 er mer responsiv, større og duver mer avgårde slik jeg vil ha det. Jeg er 177 høy og sitter godt i bilen.  Samme gjøre kona.

ThomasEL

Sitat fra: Dudi på tirsdag 10. juli 2018, klokken 10:22
Leser mye rart om Leaf2. Jeg har bilen og er strålende fornøyd. Lader hjemme og kjører minst 25 mil på en lading. Lengre rekkevidde behøver jeg ikke. Har aldri hurtigladet men skal teste dette en gang i fremtiden. E-golf og Ioniq kom ikke noe lengere enn jeg gjør på Leaf2 på en lading.
Jeg har kjørt E-golf og Ioniq og jeg syns at Leaf2 er mer responsiv, større og duver mer avgårde slik jeg vil ha det. Jeg er 177 høy og sitter godt i bilen.  Samme gjøre kona.

Høres bra ut
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Dudi

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 10. juli 2018, klokken 11:03
Sitat fra: Dudi på tirsdag 10. juli 2018, klokken 10:22

Høres bra ut

keenny

Fra Oslo til hytta i Hemsedal, 220km og rundt 1000m stigning. Startet med 100%, kom frem med 5% igjen (stigningene siste 5km opp til hytta spiste nær 10%). Fulgte trafikken underveis og brukte klimaanlegget aktivt i varmen, har dog inntrykk av at bruk av klimaanlegg ikke spiller så stor rolle. To voksne og et barn, og en fullastet bil (ferie).

Fornøyd med bilen, god å kjøre, god plass - både til bagasje og passasjerer, behagelig med adaptiv cruise, og på motorvei også lane assist. Lane assist på mindre veier fungerer mindre bra - og faller ut regelmessig. Genialt med app, selv om den er i overkant treg - bruker klimakontrollen aktivt. Har enda ikke hurtigladet mer enn en gang per dag, men har da alltid fått rundt 44kW, og ladet til 80% på i overkant av halvtimen.
Synes oppstyret rundt #rapidgate er overdrevent, nissan sitter jo på statistikken - og vet at to til flere hutigladinger på rad skjer ytterst sjelden. I mitt tilfelle skjer det rundt to ganger i året, og da klarer jeg å vente 15-20min ekstra.

Trond.m

Sitat fra: keenny på tirsdag 24. juli 2018, klokken 16:20
...har dog inntrykk av at bruk av klimaanlegg ikke spiller så stor rolle.
Nei, det har du rett i. Men det virker jo nesten ikke heller, så det er kanskje forklaringen  8)

Angående #rapidgate så betyr det nok ikke så mye for meg heller. Det vil nok først ha betydning for dagsetappet på over ca 50 mil i +20 varmegrader, med mindre vi snakker motorveikjøring i 110+ km/t.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA