Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde - praktisk erfaring

Startet av Bjoris, mandag 05. februar 2018, klokken 23:04

« forrige - neste »

Eoniq

Sitat fra: bjoris på tirsdag 06. februar 2018, klokken 10:03
Jeg hadde ventet at de kom ned mot Ionic, men ser ikke ut til å være i nærheten dessverre. MEN, Ionic er en veldig liten bil i forhold, for oss helt ubrukelig både ifht baksete og bagasjerom.

Vel, vår bil kommer til forhandler 16. mars så om alt går etter planen så blir det jomfrutur på påskefjellet så da finner vi fort ut om rekkevidden er brukende eller ikke:)

«Veldig liten bil i forhold» hvordan kan du si det? 1cm lenger, 3cm smalere og 8cm høyere vil jeg kalle jevnstor.
12,35m3 for Nissan mot 11,8m3 for Hyundai.

Bjoris

Sitat fra: Eoniq på lørdag 10. februar 2018, klokken 21:32
Jeg hadde ventet at de kom ned mot Ionic, men ser ikke ut til å være i nærheten dessverre. MEN, Ionic er en veldig liten bil i forhold, for oss helt ubrukelig både ifht baksete og bagasjerom.

Vel, vår bil kommer til forhandler 16. mars så om alt går etter planen så blir det jomfrutur på påskefjellet så da finner vi fort ut om rekkevidden er brukende eller ikke:)

«Veldig liten bil i forhold» hvordan kan du si det? 1cm lenger, 3cm smalere og 8cm høyere vil jeg kalle jevnstor.
12,35m3 for Nissan mot 11,8m3 for Hyundai.

Vi så på den, men fant ut at både baksete og bagasjerom var for lite... hjelper lite hvilke mål den har. Det sagt, Ionic er en bra bil med ett fantastisk lav energi forbruk...

Eoniq

Jeg hadde også valgt Leaf 40kw foran Ioniq, så på det området er vi jo enige

tomrh

Jeg hadde ventet at de kom ned mot Ionic, men ser ikke ut til å være i nærheten dessverre.
Skjønner ikke hvorfor ioniq er så mye mer strømgjerrig, bilene ser da ikke så veldig ulike ut i fasong. At Leaf er en hatchback øker Cd noe, men at det skal være 30% forskjell i sommerforbruk? Skulle vært interessant å sammenligne Ioniq og Leaf mens begge kjører i 50, da burde forbruket i teorien være ca likt...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bjoris

Sitat fra: tomrh på lørdag 10. februar 2018, klokken 22:35
Jeg hadde ventet at de kom ned mot Ionic, men ser ikke ut til å være i nærheten dessverre.
Skjønner ikke hvorfor ioniq er så mye mer strømgjerrig, bilene ser da ikke så veldig ulike ut i fasong. At Leaf er en hatchback øker Cd noe, men at det skal være 30% forskjell i sommerforbruk? Skulle vært interessant å sammenligne Ioniq og Leaf mens begge kjører i 50, da burde forbruket i teorien være ca likt...
Enig, dette er rart, men tror Ionicen har ett «smartere» batteri og i tillegg må de ha gjort flere smarte ting enn Nissan. Har avtalt med en Ionic eier å teste rekkevidden sammen når vi får vår 40, skikkelig nerdete, men, men:)

tomrh

Du har jo f.eks. tredjeparts dingser som Leafbox som reduserer forbruket noe basert på et overraskende enkelt prinsipp, sånt er sikkert allerede innebygd i Ioniq, samt at grillen i Ioniq er tettere. 16" vs 17" hjul teller nok også litt. Noen av knepene kan man sikkert selv gjøre på Leaf også om man er ivrig og nerdete nok (som jeg også er ;) ).
Stjørdal

Trond.m

Sitat fra: bjoris på lørdag 10. februar 2018, klokken 23:31
Enig, dette er rart, men tror Ionicen har ett «smartere» batteri ...
Unnskyld, men jeg forstår ikke hva et smartere batteri er. Kwh er kwh...smarte eller ikke  ;)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

.. Har avtalt med en Ionic eier å teste rekkevidden sammen når vi får vår 40, skikkelig nerdete, men, men:)
Way to go :+1:

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

leafnor

Sitat fra: Finnøy på søndag 11. februar 2018, klokken 11:09
..Enig, dette er rart, men tror Ionicen har ett «smartere» batteri og i tillegg må de ha gjort flere smarte ting enn Nissan. Har avtalt med en Ionic eier å teste rekkevidden sammen når vi får vår 40, skikkelig nerdete, men, men:)
Way to go :+1:
Noe større tverssnitt på Leaf og CW 24 mot 27. Tipper minst 15% i favør Ionic.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Beckern

Sitat fra: TM på søndag 11. februar 2018, klokken 10:40
Enig, dette er rart, men tror Ionicen har ett «smartere» batteri ...
Unnskyld, men jeg forstår ikke hva et smartere batteri er. Kwh er kwh...smarte eller ikke  ;)
Det er _veldig_ stor forskjell på kWh og kWh.
Måten det bereegnes på og hvordan man i praksis tar ut energien har svært mye å si for hvor mye man i realiteten får ut av batteriet.

Når det er sagt misstenker jeg at batteriteknologien ikke er så forskjellig men at inverter, motor og resten av drivlinja er bedre optimalisert.

Bjoris

Har ikke Ionicen ett slikt poly... ette eller annet batteri?

redigert Polymer, dette skulle iflg Hyundai hjelpe veldig på forbruket...

leafnor

Sitat fra: bjoris på søndag 11. februar 2018, klokken 11:31
Har ikke Ionicen ett slikt poly... ette eller annet batteri?

redigert Polymer, dette skulle iflg Hyundai hjelpe veldig på forbruket...
Hyundai benytter lithium-ion polymer batteri. Dyrere enn rene lithium-ion batterier. Men virker å ha lavere indre motstand. Mindre variasjon i indre motstand mot temperatur.
Gunstig med tanke på forbruk. Mindre går til å varme batteri.
Jeg ble imponert i Bjørn Nylands test med hyundai ionic (Youtube), der han kjørte i -8 og kaldere fra Otta til Berkåk.
Lav luftmotstand og ikke minst batterikjemien må ha gjort det mulig.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

P = I^2 * R, så hvis indre motstand halveres så skulle varmetapet også halveres.
Stjørdal

Bondeknøl

Så da har altså Nissan Leaf aktiv batterikjøling!?

Tellus

«Not Needed in Norway» med fører jo riktighet. Ville ikke vært veldig bekymret om også 60kWh modellen manglet kjøling. Oppvarming (utover nødoppvarming) håper jeg i hvert fall Nissan kommer med.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA