Vanlig med feil på varmeapparat i Leaf?

Startet av Håkon77, søn 04. feb 2018, kl. 20:56

« forrige - neste »

Håkon77

I en hyggelig barnebursdag i dag kom vi i prat om Leaf. Han ene har en 2013mod som nå har vært på verksted da varmeapparatet sluttet å virke. Ble visst bare lunk og ruta iset ned i kulda. Reparasjonen kom på 45000kr !! Nå har han heldigvis garanti på bilen (usa leaf solgt av forhandler). Jeg derimot har en svensk 2014 som ikke lenger har garanti. Bør jeg kvitte meg med bilen fort som rakkeren? Jeg har ikke 45løk å bruke på en verkstedregning.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

tomrh

I de Japan-produserte 11-13 modellene har jeg vel aldri hørt om noe tull med klima. Er vel mer som kan gå i stykker i de med varmepumpe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sylwester

45' høres veldig dyrt ut, men det står jo i stil med bytte av skjerm som det var en tråd på. De tar seg godt betalt for deler Nissan :-(

Forsåvidt enig med tomrh at det er mindre deler som kan gå istykker på japanmodellen og Visia, men det er jo ikke uvanlig at AC kan gå istykker om ikke det gjøres service på andre biler. På de fleste biler er ikke engang AC-service med som et punkt så det er kanskje lurt å sjekke.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Var det kanskje en Gen1 den der USA bilen?. Og så hadde den der "hikken" med feil som tok knekken på varmeelemntet og laderen? Det kostet omkring 45.000 å fikse.
Ellers har ikke Leaf noen andre vanlige feil på varmeapparat.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bob-bob

Nei , det er ikke vanlig med feil på Varme-apparat i Leaf.  På noen av de aller første med varmepumpe ( fra juni- 2013 ) var det en serie som hadde feil på det elektriske varmeelementet. Jeg hadde en av dem. De ble byttet på Garanti og det var en 2 dagers jobb. Jeg betalte ingenting.  (symptomet var at varmeapparatet aldri trakk mer enn 1,5 kw og det ble ikke skikkelig varme i bilen , det var nemlig kun varmepumpe som virket og ikke tilleggs elementet)   

silver_fox

Jeg ser du kommenterer effekten fra varmeapparatet... jeg har en 30KW, fjorårsmodell... Trekker sjelden mer enn 1.5 kw, og jeg synes ikke det blir særlig varme i kupeen. Selv med 30 grader innstilt, så skjer det lite. Hvor mye trekker ditt apparat når du kjører på med full varme?

EV-FTW

Sitat fra: silver_fox på lør 10. feb 2018, kl. 17:23
Jeg ser du kommenterer effekten fra varmeapparatet... jeg har en 30KW, fjorårsmodell... Trekker sjelden mer enn 1.5 kw, og jeg synes ikke det blir særlig varme i kupeen. Selv med 30 grader innstilt, så skjer det lite. Hvor mye trekker ditt apparat når du kjører på med full varme?

Kjører du med bilen i ECO mode?
Har samme bil som deg, ca. Og ECO mode blir aldri brukt. Er bare tull. Kjører like langt med jevn kjørestil.
Med ECO mode på, sliter jeg også å få varmen på kalde dager, og den trekker ikke mer enn 1.5 kw.
Men kjører du med denne av, så trekker den opp i 3 kw i starten når bilen varmes opp.

Det er min erfaring hvertfall. 
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

bob-bob

Sitat fra: silver_fox på lør 10. feb 2018, kl. 17:23

Varmepumpe trekker 1,5 kw maks og elementet trekker 3 kw maks , tilsammen ca 4,5 kw på absolutt full spiker.
Men det vil du sjelden se.  Dog , for å sjekke at elementet fungerer , start opp i vanlig automodus på varmeapparat og kjør opp temp til 30 grader. Du bør få et forbruk på litt over 3kw ganske raskt. Dersom den ikke kommer seg over 1,5 kw er sannsynligvis varmelementet ute av drift. 

silver_fox

Takker for tilbakemeldinger fra dere begge, skal sjekke ut. Kjører ikke i ECO nei, synes også det er "tull".... :)

Trekkoppbil

For 2013 kom det en forebyggende sw-fiks.
For de gamle vannbårende apparatene, kan ptc fortsatt ryke, og den kan dra med seg sikring i DC/DC-konverteren.

leafnor

Det kan skje, men da er det ikke av samme grunn at PTC ryker. Ble en SW oppdattering på 2011-2012 også, slik som på min 2012.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA