Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ladestasjoner fra Trondheim og nordover

Startet av Hans Magne Johansen, søndag 04. februar 2018, klokken 09:46

« forrige - neste »

Hans Magne Johansen

Hei på dere alle elbil eiere.
Da var det min tur å prøve en elbil, Volkswagen e-golf 2016 gått 29000 km.
Det var spesielt å sette seg inni bil å trykke start å ikke noe lyd av motor, det var veldig godt å ikke høre noe motor som går på tomgang.
Da jeg begynte å kjøre nordover så første stoppen er på Værnes for påfylling av strøm. Fikk full ladet etter en time å ti minutter, satt i bil med varmeapparatet på.
På turen nordover så satte jeg bilen på ECO å den funksjonen brukte jeg helle turen hjem.
Turen var på ca 640 km, og kaldt hele tur veldig kaldt.
Kom til Steinkjer 11km igjen på batteriet, da møtte jeg på første problem med ladestasjonen fikk ikke kontakt med den.
Kjørte til neste da var kontakten som man kopler til knust , rygget til neste alt ok.
Oppladet klart til nye mil på veien , kom til Snåsa rygget til den ene ladestolpen fikk melding at det var feil på den ene.
Men den andre var iorden.
Neste stopp var Trones 14 km igjen på batteriet å -21 koplet til alt ok.
Namskogan neste å lade alt ok.
Å kom til Trofors kopler til å alt ok.
Neste stopp er Korgen, fikk ikke kontakt med den på bensinstasjonen.
Å neste jeg kjørte til er den ved en butikken kopler til å fikk melding at det var feil på den, rygget til neste å den er iorden.
Neste stopp er Mo i Rana alt ok der, + mat inntak.
God å mett så kjørte jeg videre , jeg planla at jeg skulle kjøre til Krokstrand å lade.
Men jeg tok en mellom landing på Storforshei å ladet opp, å kjørte til Krokstrand for ny påfylling.
Og der var det feil på begge ladestoplene, å nå tenkte jeg nå blir det farlig.
Ser på telleren i bil at jeg har strøm til 55 km, sitter å tenker om jeg tør å kjøre over eller ikke.
Jeg tar sjansen, på tur oppover går det greit når jeg er nesten er oppe så har jeg mot vind og snøfokk i veien.
Ser på telleren 30 km igjen til tom, da bestemmer jeg for å slå av alt av forbrukere å går over i ECO+.
Sette bil på cruisekontroll i 80 kilometer halveis over er det nede i 15 km på telleren, jeg kan love det at det ble kaldt i bil ute var det -15.
Og endeilg ser jeg Sørelva på nordsia av saltfjellet da var det værste over.
11 km igjen på telleren, å her ifra å ned til Storjord så er det bare nedover bakke.
Slo på varmeapparate å fikk opp varmen igjen, å bilen ladet seg opp igjen til jeg kom frem.
Å dette var siste hurdiglading før jeg er hjemme.
Dette er min historie om dette med elbil kjøp på vinteren, og jeg planla godt hvor de ladestasjonene lå på veien før jeg satte meg på flyet sørover.
At det var så mye feil på ladestasjonene det hadde jeg ikke trudd.
Men nå er jo denne golfen med 190 km rekkevidde, på vinteren ca 80-100km fant jeg ut da jeg kjørt nordover.
Men eller så er jo bilen perfekt til små kjøring.

Amatøren

Flott rapport!  :+1:

Synd det er så mye feil med ladere.

Vi (alle brukere) bør vel bli flinkere til å rapportere inn feil på ladere. Enten det er oppkobling eller mekanisk feil. Ikke bare tenke jeg klarer meg eller den ved siden av virket jo.

SW problemer burde operatørene ha bedre logging og utbedring på. I tillegg burde de hatt sine folk eller avtale med noen som følger opp med visuelt ettersyn minst en gang i måneden.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Carl Anton Stenling

@Hans Magne Johansen: Imponerende langtur i 2016 eGolf. Imidlertid skal det sies at dette er en kortrekkeviddeelbil som ikke er spesielt egnet for slike kjørestrekninger. Turen ville vært en helt annen (og mye varmere) med nye Leaf eller Tesla.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Amatøren

Ja, jeg er også imponert over turen.

Derimot så var vist turen for å hente den hjem. Litt uheldig med lav temperatur på den turen. Ville sikkert vært bedre på sommeren, men så var det det med når man får tak i den bilen man ønsker seg til akseptabel pris.

Selv kjørte jeg nye e-Golf Asker-Stavanger-Asker (1116 km) med -3 til -6 grader og snevær,  til tider ganske tett. Synes det var tøft nok. Skulle gjerne hatt litt lenger rekkevidde - større batteri - da (vant til diesel brenner med 60-80 mil rekkevidde.....) på grunn av behov for mye defrost til tider.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

#4
Imponerende! Godt gjort å gå rett på en slik tur på første forsøk med elbil i den klassen! Selv mange erfarne elbilister ville vært skeptiske.

Motvind/medvind betyr mye.
Temperatur på batteriet betyr noe for rekkevidde.
Temperatur på batteriet betyr mye for ladefart.
Lav temperatur betyr høyere luftmotstand.
Lav temperatur betyr betydelig andel energi til oppvarming.
Man kan fint måle forskjell på forbruk med høyt og lavt lufttrykk i dekkene.
For mest mulig effektiv kjøring bør man ikke hurtiglade e-Golf til mer enn 85%, da faller ladefarten mye. MÅ man høyere for å rekke neste lader så må man selvfølgelig det, men tidsmessig lønner det seg å heller lade oftere og kortere i nedre del av rangen.

Må ellers si at du har vært veldig uheldig med laderne - eller så er folk oppi nord elendige på å rapportere inn feil? Jeg har aldri truffet på en defekt lader!

Til slutt: Gratulerer med ny bil! e-Golf er kjempebil. Veldig kjekk i daglig bruk. Vi er veldig glad i vår (også 190km), og den kan mye mer enn bare småkjøring.

Hans Magne Johansen

Hallo alle sammen.
E-golfen er en fantastisk bil angrer ikke på at jeg kjøpte den, men jeg var klar over at det var en kort rekkebil som jeg har kjøpt.
Jeg vurderte jo å få den frakta nordover, men jeg tenkte jeg kjøre den nordover for å bli kjent med bilen.
Jeg planla jo godt før jeg satte på flyet til Trondheim, for så å kjøre den nordover.
Men det jeg skulle ha gjort er at jeg skulle ha overnatta på tur.
For jeg kom meg ikke fra Værnes før etter kl  16:30.
Men det var jo etter jeg startet fra Steinkjer, da begynte jeg å tenke at dette kommer til å ta hele natta med kjøring å ladetid for å komme meg hjem.
Jeg kom meg jo hjem.
Jeg vil jo tru at de som driver de ladestasjonene at de har kontroll på ladestasjonene på hvem som er ut  av drift?
Da jeg kjørte nordover så lader jeg via sms, å det var via sms som jeg fikk tilbake fra de at ladestolpen ikke fungerte.
Eg må jo bare innrømme at jeg digger e-golfen gå grunn av at man ikke trenger å starte en forbrenningsmotor, og støynivået.
Å den blir jo primært å i nærkjøring, har i tillegg en dieselbrenner av en Volvo xc70 som jeg har i tillegg.
Og den blir jo brukt mindre fremover nå som jeg har e-golfen.
Jeg ser i appen så kjører jeg i snitt bare 6 km for dagen, å da er jo e-golfen perfekt til den jobben.
Nå vet jeg at dette med hurtiglader så skal jeg ikke lade bilen til 100% , men det gjorde jeg på tur nordover.
Så heretter så blir det bare til 85%.
Jeg har jo planer å ta en test tur til Harstad i begynnelsen av mars, da håper jeg at det ikke blir så kaldt .
Har veldig lyst til å sjekke rekkevidden på bil.

Carl Anton Stenling

Vi hadde også en del utfordring med upålitelige hurtigladere når de ble utbygd på Østlandet for 3-4 år siden. Et tips er å bruke ladebrikken fra Elbilforeningen. Den er mer pålitelig enn SMS og apper. Også viktig å melde fra til hurtigladeoperatørene slik at de retter feil. Ikke alle feil lar seg fjerndiagnostisere slik at brukertilbakemeldinger er verdifulle for å unngå at ukjente feil blir stående lenge uten retting.

Langkjøring med kortrekkeviddebil kan jo være litt morsomt og utfordrende. Husk å sjekke lufttrykk. På min Leaf bruker jeg gjerne 2.9-3.0 bar på langkjøring. Hastigheten og kupevarmen er faktorer som har stor betydning for rekkevidden.

Som du nevner er det også liten tvil om at lading til rundt 80 % gir kortere total ladetid.

Vår erfaring med Leaf 24 kWt er at den blir brukt en del til "kortere langkjøring", dvs. rundt 10-20 mil. Da er et ladestopp helt overkommelig hvis man har god tilgang til hurtigladere. Det sitter litt inne å bruke bensinbil på disse turene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Hans Magne Johansen

Ladebrikken hadde jeg bestilt , men den var ikke kommet før jeg måtte dra å hente e-golfen.
Han sa til meg om jeg hadde skaffet ladebrikke, så jeg sa nei den var bestilt men ikke kommet.
Så fikk jeg beskjed at lading via sms er dyrere enn via ladebrikke.
Men jeg avtalte med han som jeg kjøpte bilen fra at jeg skulle låne ladebrikken, så jeg kunne bruke den til jeg kom hjem.
Men dessverre så ble den avglemt da jeg kjørte der i fra.
Underveis på tur nordover så ser jeg hvor dyrt dette ble.
Men jeg skulle ha aldri ladet til 100%, men til 85% i å med at ladehastighet går jo ned når man nærmer seg 100%.
Det som jeg forsto er at man betaler for minutter, å at det var dyrere med sms.
Nå har jeg ladebrikken her å den skal jeg teste ut nå som jeg skal kjøre nordover.
Å særlig nå som jeg har brikken å det er feil på ladestasjon så blir jeg å ringe det telefonnummer som står opp ført.
Dekktrykk sjekket ikke jeg da jeg startet tur nordover, men jeg sjekket etter jeg var kommet hjem å det var ok.
2,8 bar skal denne bilen, 2,9-3,0 det går vel fint an å fylle på? Bilen vil jo rulle lettere da.




Apache

Hvor mye kostet turen i lading og hvor mange kilometer var det ca?

Hans Magne Johansen

Turen fra Trondheim til Fauske så er det 640 km, å det ble 10 ladninger til en pris av litt over 1000 kr.
Å all betaling gikk via sms, å det ble dyrere.
I å med at det var så kaldt ute , temperaturen var ikke varmere enn -12 grader på hele turen.
Da ladet jeg 2 til 3 ganger for mye enn å prøve å virkelig teste rekkevidden.
Da har jeg tatt meg en test runde fra Fauske til Tjeldsundet å retur, 450 km totalt
Tok 2 hurtiglading på turen nordover å en på tur sør.
Jeg kunne ha stoppet i Kobbelv Vertshus å ta meg en liten ladepause.
Nå skulle jeg virkelig se om jeg klarte å komme meg hjem på det jeg hadde av strøm på batteriet.
Å da jeg kom hjem så hadde jeg 3km igjen på batteriet, ved 4km så gikk bilen i nødmodus.
Og alt har fungert fint på hele turen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA