Etablering av hjemmeladepunkt - dialog med netteier

Startet av snoemann, lør 03. feb 2018, kl. 10:51

« forrige - neste »

snoemann

Heisann.

Jeg ønsker å etablere en 32A dedikert kurs til ladestasjon for elbil her i huset.
230 IT nett.

Så har jeg hørt at man bør forhøre seg med netteier før man går videre i prosessen med elektriker osv.
Jeg sendte derfor en epost til vår netteier, og fikk dette svaret :

"Hei,

Det stemmer at du må ha en dedikert kurs, som maks kan sikres med 32 A dersom det installeres fastmontert ladestasjon. Vi anbefaler maks 20 A til lading på 1-fase anlegg (4,6 kW). Ved å belaste en fase med 32 A kan det oppstå spenningsvariasjoner, og dersom disse er større enn gjeldene krav til grenseverdier, kan det medføre erstatningsansvar for den som har forringet spenningskvaliteten (Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet (FOL 2004-11-30-1557)".

Med vennlig hilsen
Hafslund Nett AS"

Er det noen her inne som har noen tanker på dette?
Er det greit og "innenfor" av Hafslund å forsøke å flytte ansvaret for spenningskvalitet over på meg som ønsker å etablere elbillader?
Situasjonen føles noe vanskelig juridisk.
De skriver at de "anbefaler" 20A , men det virker ikke som at ansvaret er noe annerledes i den situasjonen heller.
Betyr dette at jeg som kunde alltid er ansvarlig for problemer med spenningskvalitet, eller betyr det at jeg bare er det dersom jeg bruker mer enn 20A? Og hvordan skal jeg "føle meg frem" på om jeg kanskje påvirker spenningskvaliteten eller ikke?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Oddaa

Nå er jo ikke FOL noe Hafslund har kommet på, og hvor ansvaret ligger kommer nokså klart frem der.

Hvor sannsynlig det er at 32A gir deg problemer er en annen sak...

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Carl Anton Stenling

Her går det jo an å gjøre litt selv også for å unngå stor skjevbelastning. Man kan sikre at ladeuttaket kobles til fasen som er minst belastet i anlegget.

For min egen del har jeg valgt å ikke installere 32 A da behovet for dette er begrenset i forhold til problemstillingene det medfører. 16 A holder greit for meg, men jeg legger opp 20 A kurs for sikkerhets skyld.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: snoemann på lør 03. feb 2018, kl. 10:51
Heisann.

Jeg ønsker å etablere en 32A dedikert kurs til ladestasjon for elbil her i huset.
230 IT nett.

Hva slags elbil skal du lade? Om det er nye eGolf eller en Tesla så kan disse lade på (delvis) 3-fase også i IT-nett. Det omgår problematikken med skjevbelastning.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

snoemann

Sitat fra: Oddaa på lør 03. feb 2018, kl. 10:58
Nå er jo ikke FOL noe Hafslund har kommet på, og hvor ansvaret ligger kommer nokså klart frem der.

Jeg tar gjerne imot hjelp på en fremheving av områder i denne forskriften som beskriver at jeg som sluttkunde har erstatningsansvar.

Jeg finner denne setningen :
"Dersom forholdet antas å ha opprinnelse hos en tilknyttet nettkunde, herunder andre nettselskap, skal nettselskapet ta saken skriftlig opp med denne, og informere om utbedringsplikt i henhold til denne forskriften."

Ellers finner jeg altså lite som omhandler "erstatningsansvar"...

snoemann

Sitat fra: jkirkebo på lør 03. feb 2018, kl. 11:19
Hva slags elbil skal du lade? Om det er nye eGolf eller en Tesla så kan disse lade på (delvis) 3-fase også i IT-nett. Det omgår problematikken med skjevbelastning.

Det er en Nissan Leaf, så en-fase da dessverre ...

Så det vil ikke kunne oppstå skjevbelastning dersom man benytter to av de "tre" fasene i et IT nett?

_OE_

Sitat fra: snoemann på lør 03. feb 2018, kl. 11:45

Så det vil ikke kunne oppstå skjevbelastning dersom man benytter to av de "tre" fasene i et IT nett?
Zapcharger pro har vel mulighet for velge de fasene som er minst belastet hvis du drar frem alle 3 faser til boxen... Med tilleggsutstyr er det vel mulighet for å regulere ladeeffekten i forhold til forbruket i heimen oxo

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

jkirkebo

Sitat fra: snoemann på lør 03. feb 2018, kl. 11:45

Skjevbelastning får du med all bruk som ikke er ren 3-fase. Men om du lader f.eks en eGolf på 3x32A 230V så vil faselederne belastes med hhv. 16A, 16A og 28A. Mao. bare 12A skjevbelastning. Dette er mindre enn for en 1-fase 16A kurs som gir hhv. 16A, 16A og 0A (altså 16A skjevbelastning).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Oddaa

Sitat fra: snoemann på lør 03. feb 2018, kl. 11:42
Jeg tar gjerne imot hjelp på en fremheving av områder i denne forskriften som beskriver at jeg som sluttkunde har erstatningsansvar.

Jeg finner denne setningen :
"Dersom forholdet antas å ha opprinnelse hos en tilknyttet nettkunde, herunder andre nettselskap, skal nettselskapet ta saken skriftlig opp med denne, og informere om utbedringsplikt i henhold til denne forskriften."

Ellers finner jeg altså lite som omhandler "erstatningsansvar"...
FOL sier ikke noe om erstatningsansvar, men om skade (mot formodning) skulle oppstå er det vel relativt naturlig at den som forårsaker skaden har et ansvar.

NVE uttaler følgende:
«I klagesaker om leveringskvalitet avgjør NVE hvem som er utbedringsansvarlig for forholdet og tar ikke stilling til økonomiske spørsmål. Erstatning er et privatrettslig anliggende og reguleres ikke av NVE. Ved uenighet mellom nettselskap og private nettkunder om de faktiske forhold, kan erstatningsspørsmål bringes inn for Elklagenemnda. Mer informasjon om denne, og resultatet av tidligere saker, finnes på Elklagenemndas hjemmesider. Ved fortsatt uenighet kan forholdet bringes inn for de ordinære domstolene. Ved uenighet mellom nettselskap og øvrige nettkunder (dvs. næringsdrivende), kan forholdet bringes inn for de ordinære domstolene.»

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

elektrolux

Om en huseier skader strømnettet er vel det som følge av dårlig planlegging av eldistribusjonen. En huseier kan jo bare trekke det han har fått tildelt og har liten forutsettning for å forstå resten av strømnettet i hans traokrets.

Tenker om alle hus på L1 og L2 er på ferie, og kun hus tilkoblet L3 er hjemme, og lager mat og bader samtidig. Skal disse da få erstattningsansvar?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Oddaa

Trådstarter har gjort rett og forhørt seg med nettselskapet. Distribusjonsnettet kan selvsagt oppgraderes, men da må det påregnes å betale anleggsbidrag.

2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Carl Anton Stenling

Jeg tror nok også at nettselskapene bruker skjevbelastningsargumentet litt vikarierende. Den viktigste bekymringen er vel at elbilene skulle komme til å trekke mye effekt rundt middagstid. Med nye effekttariffer som etterhvert kommer på plass så vil det bli lite attraktivt å systematisk lade med 32 A mens man lager middag.

Et annet moment er at 32 A enfase vil utgjøre en større andel av en husstands effektbehov om natten. Det kan gi uheldig skjevbelastning for trafoer siden husstanden både drar mye på en fase og lite på de to andre. Forhåpentligvis utlignes dette mellom abonnentene som er koblet til samme trafo. Imidlertid er det greit å bidra til stabilitet i strømnettet ved å ikke dra unødig høy effekt i korte perioder. Leafen blir jo uansett fulladet på 16 A i løpet av natta og da er det lite poeng i å gjøre ladingen unna første del av natta på 32 A.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

pudderjagar

Har du mulighet til 32A så gå for den. Ein må huske at ein del folk har lang pendling ønsker å bruke bilen på kvelden. Da er ikkje atraktivt å stå på einhurtiglader hvis du kan lade bilen mens ein er heimom og spiser og gjer seg klar til turen.

Men ein bør velge ein ladestasjon som du kan justere effekten med ein bryter. Då kan du lade på 16A til vanleg og booste når du har det travelt. Da vil og være mykje billigare enn hurtiglading.

Men da er ikkje alle bilar som kan ta meir enn 16A. Kan du velge ein bil med 3fase så er da mykje betre. Renault Zoe er den som har hissigast hjemmelading.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Carl Anton Stenling

Det skader jo ikke å legge opp 32 A - man behøver ikke bruke det hele tiden. F.eks. EcoLite veggladeboks kan utstyres med justerbar ladeeffekt og bryter. Elbilhjelpen har også et par veggladebokser med mulighet for dynamisk styring av effektuttaket. Alternativt kan man veksle mellom 32 A og 16 A ladekabel for Leafen etter behov. Uansett tror jeg 32 A som oftest vil gå greit om natta siden det da er mye ledig kapasitet i nettet.

Når ny effekttariff kommer i etterkant av strømmålerskiftene så tror jeg mange vil finne at lading med 32 A rundt middagstid hver dag blir dimensjonerende og da blir det dyrt. Nettselskapene ønsker definitivt at den nye tariffen skal gjøre det lite attraktivt å sette igang lading av elbilen straks man kommer hjem.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Vesterskog

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lør 03. feb 2018, kl. 22:03

Når ny effekttariff kommer i etterkant av strømmålerskiftene så tror jeg mange vil finne at lading med 32 A rundt middagstid hver dag blir dimensjonerende og da blir det dyrt. Nettselskapene ønsker definitivt at den nye tariffen skal gjøre det lite attraktivt å sette igang lading av elbilen straks man kommer hjem.

Men hva er alternativet til å lade på fullt ved middag? Jeg kjøper 32A ladestasjon nettopp for å kunne max lade ved middag. Om man bruker 80% av batteri på pendling og trenger 40-50 til aktivitet etter middag så er alternativet å kjøre bensin.

En helt annen ting jeg tenker er at om man bor f. eks I et tettbygd nabolag går det jo an å prate med de naboene man tror / ser har en fase lader og gjøre en innsats for å distribuere ihvertfall laderene litt på de forskjellige fasene. Men det krever litt innsats.

Problemstillingen kommer av at nettselskap vil gardere seg mot kostnad med å involvere seg minimalt.

Sent fra min Power_2 via Tapatalk

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA