Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Retrofit batteri i VW e-Golf, hvem er interesseret ? Hvad er vi interesseret i ?

Startet av jensjacob, lørdag 03. februar 2018, klokken 10:27

« forrige - neste »

jensjacob

Hej

Jeg synes at vi er ved at være nået så langt i dette emne at det har fortjent sin egen generelle tråd.

Fokus i denne tråd skal være at lægge os fast på hvad vi ønsker, blive enige om en pris, få tal på hvor mange personer der ønsker det og så sende en reel forespørgsel til dem der potentielt kan levere det så de kan motiveres til at undersøge forretningsgrundlaget (igen).

Som udgangspunkt så vil jeg ikke inddrage VW selv. De skal være velkomne men viser det sig at de stiller sig den mindste smule på bagbenene (som jeg tror, men ikke ved) så går vi i en stor bue uden om dem.

Potentielle leverandører:

1. Kreisel Electric, http://www.kreiselelectric.com/en, ligger i Østrig
Har tilsyneladende en løsning men er meget modvillige til at uddybe den. Der er ikke kommet noget nyt omkring den nu i halvandet år. Eneste besked er at de ligger i forhandlinger med bilindustrien. Ikke noget vi kan bruge til noget umiddelbart.

2. LION Smart, http://www.lionsmart.com/en/engineering-and-prototyping/, ligger i sydtyskland
Har allerede opgraderet den mindre BMW i3 til 55 kWh, hvad tyder på at det burde være en smal sag også for dem at gøre noget lignende for e-Golfen.
Som det ser ud nu er de langt mere åbne overfor dialog.

3. ?

4. ? Hvis i kender flere potentielle leverandører som er åbne for dialog, så sig endelig til. Jeg har været i god dialog med en amerikansk virksomhed som også kunne hvis de ville, men det ville blive for dyrt da de ikke har opgraderet netop e-Golfen.


Hvad jeg ønsker mig af batteriet:
Det jeg nævner nu nævner jeg fordi jeg ved det kan lade sig gøre (kilde: 1½ år gammel(!) artikel fra Kreisel.) Batterikapaciteten kunne med dagens teknologi sagtens være højere men jeg holder mig til 55 kWh dels for ikke at presse citronen og dels fordi det er nok til mig:

55 kWh vandkølet batteri med trefaset 16A AC ladning (10 kW), CCS uændret, samme vægt/mål/fikspunkter/elektriske tilslutninger/levetid som eksisterende batteripakke.

Hvad jeg ønsker mig af selve processen:
Jeg sørger for transport af bil til og fra værksted (Sydtyskland ?)
Bilen kan undværes en uge (5 arbejdsdage)
Værkstedet beholder min gamle batteripakke
Værkstedet yder 2 års garanti mod fejl (defineres nærmere)

Hvad jeg kan betale:
For det vil jeg indtilvidere betale 10.000 EUR
Jeg er ikke afvisende for at tilbyde mere afh. hvad vi får af svar på vores forespørgsel.

Så nu tilbage til alle jer der måtte være interesseret i noget lignende. Her håber jeg på jeres hjælp:

Hvad ønsker i ?

Hvad vil i betale ?


Jeg ved der er mange der sikkert vil være tilfredse med at vente på at elbilerne bliver en eller to generationer nyere og det forstår jeg udmærket.
Men jeg synes at e-Golfen er alt for god - også om 5 år - til bare at trisse rundt med et 24 kWh (eller for den sags skyld 36 kWh) batteri der er godt i gang med at degenerere.

Mvh. Jacob
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

geear

For min del holder det å få oppgradert til faceliftbatteriet. Hadde man fått inn varme på det i tillegg hadde det vært top notch.

Hadde betalt 30-40k for det, med det gamle batteriet i retur/pant.

JorEl

Ja; til Gr sitt forslag. Jeg har en gammel E-golf.

Var det ikke Kreisel som viste frem en E-golf med 55kwt batteri? 12-18mnd siden?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Apache

Jeg trur det vil bli et større marked for der man kan bytte ut eldre svake batterier til fordel for nye sterkere batterier (37kw til 55kw f.eks). Ikke bare for e-golf.
Slik at de som er pionerer nå godt mulig i fremtiden er ledene i markedet.
Hvorfor kjøpe ny bil når det eneste store minuset etter x antall år er rekkevidden på bilen og man kan investere i et nytt batteri for mye billigere penge?

kaiat

Etter x antall år er det nok flere minuser enn bare batteriet. Bremser, understellskomponenter, diverse elektronikk og kanskje en smule rust. Bare se på annonser for eldre biler som selges med mangellapp fra PKK, det er ofte alt annet enn motoren som tar de.

I tillegg kommer det at bilfabrikantene frister oss bilkjøpere med stadig nye finesser som en jo bare «må» ha. Å bruke noen titalls tusen på nytt batteri til sin tilårskomne elbil vil sitte langt inne hos de aller fleste vil jeg tro, selv om det miljømessig nok er gunstigere å fikse på den gamle bilen.

individu-el

Enig i at muligheden for batteriopgradering bør undersøges. Jeg er dog endt med at købe en FL300, så mit behov er ikke længere helt så stort.
I den ideelle verden er mit krav til et nyt batteri:
• Minimum 50kWh
• Minimum 80kW ladehastighed
• Pris max 10.000€ alt inklusive
....& ellers har jeg ingen ønsker/krav.

Jeg kunne forestille mig at økonomien for især nordmænd ville blive belastet af at vil blive pålagt mons (mva) på batteriudskiftningen (dvs +22-25% oveni).
- Og kan man risikere problemer med myndighedsgodkendelser?

Læs iøvrigt på denne blog om en "skør" svejtser, der har fordoblet batterikapaciteten i sin e-Up, og har præsteret at køre 360km på én opladning (med max 80km/t). Jeg er imponeret!
Oversæt evt blog'en via Google translatør, hvis jeres tyske heller ikke er så godt....
https://www.goingelectric.de/forum/vw-e-up/zusatzakku-8-kwh-netto-t16757.html



Mobileum

Sitat fra: individu-el på søndag 11. februar 2018, klokken 08:58
Jeg kunne forestille mig at økonomien for især nordmænd ville blive belastet af at vil blive pålagt mons (mva) på batteriudskiftningen (dvs +22-25% oveni).


Det er ikke avgifter på elbil-batterier:

SitatESA-godkjenning 19 desember 2017:

Forlengelse av eksisterende mva-fritak ved kjøp og leasing av elbiler og elbilbatterier (01.01-2018-31.12.2020)
Nytt fullt fritak fra årsavgift for elbiler (01.01.2018-31.12.2023)
Nytt fritak fra omregistreringsavgift for elbiler (01.01.2018-31.12.2023)
Ny og gunstigere 30 prosent avskrivningsrate for elvarebiler (01.01.2018-31.12.2023)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

individu-el

Hvis vi som "privatpersoner" køber et nyt batteri i fx Tyskland, kommer vi til at betale Tysk moms/mva (=22%). Men, det kan sikkert løses, hvis det bliver et norsk firma der står for det?! Som dansker skal vi helt sikkert betale moms (& måske også afgift??)

Mobileum

Man kjøper batteri i f. eks. Tyskland uten tysk MwSt (moms). Ved deklarasjon Norge betaler man ikke noe. Muligens moms på fraktbeløpet, men det vet jeg ikke.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

individu-el

Måske du har ret. Men normalt kan firmaer ikke sælge uden moms til privatpersoner. Uanset hvad, kan det mok løses ned et norsk firma fer står fir det.

Mobileum

EU Firmaer kan eksportere varer momsfritt til Norge:

SitatExportieren Sie Waren in Nicht-EU-Länder? Dann wird diese Lieferung wird mit 0% Umsatzsteuer besteuert. Es ist unerheblich, ob Sie die Waren an eine Privatperson oder einen Unternehmer liefern. Allerdings müssen Sie in diesem Fall in Ihren Verwaltungsunterlagen nachweisen, dass die Waren die EU tatsächlich verlassen.
[/size]
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

individu-el

Super!
(men er det eksport hvis de ombygger en bil med nyt batteri i Tyskland?).

Men tilbage til emnet: ideen med at retrofitte et batteri er god.
Jens Jacobs spørgsmål om hvor mange der er interesseret tyder på det ikke er så mange? Taler vi om max 100-200 stk i Norge - og 5-10 stk i Danmark?

NB: Måske de fleste nu bruge Facebook, så man dér skulle oprette en "afstemning"?

carboncarstenDK

Vi er rigtig glade for vores e-Golf, men den er "kun" 3 år, og med et år tilbage af garantien, tænker jeg at vente med batteri opgradering.
Men da det er meget dyrt at skifte bil i Danmark, er en batteri opgradering ikke udelukket, om få år.

Hvad pris bliver til den tid, er ikke til at vide, men 50.000 ddk. vil være ok som ombytning.

Følger med her, og ser hvad det kan blive til.

CC

vitcho

Hej folkens

Nu har jeg ikke længere en e-golf, da jeg lige ville prøve noget andet, men jeg er stadig imponeret over, hvor godt den kørte. Havde man kunnet opgradere batteriet som i i3, ville jeg ikke have skiftet. Jeg endte dog med at miste troen på det, fordi VW er helt uinteresserede i det, og ingen andre kom på banen. Men hvis der kom nogle løsninger, kunne jeg da måske godt komme tilbage til golfen igen :-)

Det er jo muligt at putte et større batteri i bilen - der er bare ingen, der udbyder det. Vi har jo haft Kreisel, der laver alle mulige prototypeprojekter, men ikke går videre med dem. Men nu faldt jeg lige over dem her: https://durotelectric.ch. Det, jeg hæfter mig ved, er, at de samarbejder med Kreisel, men laver det faktiske arbejde. Det kunne jo være, de kunne være et led mellem Kreisel og så slutbrugere? Jeg ville bare lige sige det, hvis nu det kunne hjælpe :-)

nortrahof

Dersom VAG bruker et annet og tynnere ledningsnett i E-Golfer før FL, kan jeg forstå at man ikke tillater ombytting av batterier. Det er i så fall ut fra sikkerhetsårsak.
Batterier med økende kapasitet har også større kortslutningsstrøm. Man hever ikke spenningen (selv om dette hadde vært mulig for E-Golf som har noe av den laveste batterispenning på elbiler i dag). På biler med 400VDC-batterier går en grense rundt 100kW. - Skal man ha mer kW, så må man heve spenningen.

Det kunne ha vært interessant å vite hvilken årsak VAG har for ikke å tillate større batterier i pre-FL-E-Golfer?

Når E-Golfer blir eldre, så er det kanskje aktuelt å skifte batterier - og sette inn et nyere? Slik ombygging/deleskifting har alltid vært interessant for "gamle" biler. Når dette ikke er mulig, reduseres bruktverdien - som VAG er opptatt av - for å selge nye biler.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA