Model 3 Teardown By Engineering Firm Reveals Quality Flaws Like 'A Kia In the 90

Startet av MrOtto, lørdag 03. februar 2018, klokken 06:38

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Tesla har i tillegg en fordel med ladenettverket, som både i hastighet og brukervennlighet er i en egen klasse. Men det er selvfølgelig ikke alle som trenger hurtiglading regelmessig. Ellers mange interessante tanker fra kvasbo. Personlig har jeg sansen for at Tesla prøver å totalt redefinere brukergrensesnittet til biler med model 3. Om de har lykkes er det jo delte meninger om.

serenejet

Ja, hurtigladernettverket er en stor fordel. Men den er jo også enkel og relativt billig å kopiere.
2025 ID.Buzz GTX

gigafactory

Kommer det noe mer video? Det der er ikke en teardown, det er mer dekksparking.

serenejet

Tror ikke de pleier å legge ut, da de selger rapporten for $500.000 i etterkant :)

(Munro er ingen hvemsomhelst, dette er det han gjør og han er veldig kjent i bilverdenen. https://www.google.no/amp/s/jalopnik.com/the-fascinating-company-that-tears-cars-apart-to-find-o-1787205420/amp)
2025 ID.Buzz GTX

gigafactory

De har lagt ut en del interessant om Volt og i3 som jeg har sett, men dette var særdeles skuffende med tanke på overskriften på Jalopnik.

Knut Røe

Sitat fra: gigafactory på søndag 04. februar 2018, klokken 17:36
Kommer det noe mer video? Det der er ikke en teardown, det er mer dekksparking.
Var vel bare en sniktitt.
Som andre har sagt, vedkommende person i videoen er en høyt anerkjent ekspert med mange tiårs erfaring innen feltet. Men ekspertene på elbilforum vet vel best her også  :+1:

Kristian O

Sitat fra: kvasbo på søndag 04. februar 2018, klokken 17:03
Ja, hurtigladernettverket er en stor fordel. Men den er jo også enkel og relativt billig å kopiere.
ALT Tesla har gjort er enkelt og billig å kopiere, men kvar er konkurrentane? TMS kom på markedet i 2012, og historiene om Tesla-killere som er like rundt hjørnet har komt jevnt og trutt sidan då.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

serenejet

Jepp, men nå ser det jo ut  til å begynne å røre på seg, og da er det synd Tesla ikke har kommet lenger og at de fortsatt sliter med kvalitet og gjør merkelige designvalg.
2025 ID.Buzz GTX

Elmo

Sitat fra: Kristian O på søndag 04. februar 2018, klokken 19:15
ALT Tesla har gjort er enkelt og billig å kopiere, men kvar er konkurrentane? TMS kom på markedet i 2012, og historiene om Tesla-killere som er like rundt hjørnet har komt jevnt og trutt sidan då.

Det er rett og slett vilje det stopper på !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.3.1
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

Kristian O

Elmo: Ja det er det som er så synd. Små batteri, manglende hurtiglading, nesten kun småbiler. Det er irriterende og provoserende, og en grunn til å handle bil hos Tesla kun for å bruke det lille vi har av forbrukermakt.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

erlendboe

Bor i Sveits, og tar et par turer på 580 km til Italia hvert år.
På de første 240 kilometerne har vi snart (i mars/April) 3 100kw CCS ladestopp på motorveien. Alle er steder der vi gjerne stopper, og man må ikke kjøre noen omvei.
Det eneste jeg trenger for å ha et fullverdig alternativ er ett 100kw CCS ladestopp langs motorveien Italia et eller annet sted mellom Milano og Modena.
Kjører selvsagt forbi mange superladere, men de ligger alle "kjelkete" til, for langt fra motorveien, og uten gode spisemuligheter.

Håper at model 3 kommer med CCS...

Øyvind.h

Sitat fra: Kristian O på søndag 04. februar 2018, klokken 19:15

Killers har jeg ikke sett noe til foreløpig, og køen på Model 3 er gigantisk. En suksess ingen andre er i nærheten av, selv om gummipakningene ved vinduet skulle være dårlig på de første bilene, og dørhåndtaket er uhensiktsmessig for en som sliter med bevegelse i håndleddet.

Men i løpet av året nå kommer Jaguar, og neste år kommer vel E-tron. Så det kommer i hvert fall noen alternativer slik at flere får dekket sitt merke-spesifikke ønske. I fremtiden kan man velge selv. Har Tesla kvaliteter man foretrekker så velger man det. Ønsker man ikke handle av VW-konsernet etter Dieselgate kan man snart kjøpe Jaguar i tillegg til Tesla. Er man låst til tyske biler kommer E-tron.

Og om enda noen år kommer ytterligere bilmodeller fra VAG.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: kvasbo på søndag 04. februar 2018, klokken 13:34
Det er helt supert å redefinere hvordan ting skal gjøres og å utfordre vedtatte sannheter - men da må man vite hva man gjør.

Det er der jeg tror Tesla sliter hardt - fordi de har lyktes i å redefinere konseptet «bil» på et par veldig sentrale områder (drivlinje, oppdateringer) kan det se ut som de har fått for seg at absolutt alt de «gamle» driver med bør utfordres. Det er ikke nødvendivis noen god idé.

Jeg kjører en del bmw ved siden av Tesla, og det er nesten latterlig hvor mye bedre biler BMWene er om man ser bort fra drivlinje og muligheten for oppdateringer. Brukergrensesnittet er bedre, man har et verkstedapparat som virker, interiøret er av en helt annen klasse, alt er gjennomtenkt og virker, etc.

Heldigvis for Tesla er de alene om cruisere med elektrisk drivlinje, så de forblir favoritten. Men når nå Jaguar og Audi lanserer biler med tilsvarende rekkevidde i år tror jeg Tesla bør være fryktelig redde. For meg er det iallfall ingen selvfølge å velge Tesla igjen ved neste korsvei om en av de etablerte tyske kan tilby elektrisk drivlinje og tilsvarende rekkevidde.
For meg er veldig mye av sjelen i Tesla (som firma) det at de faktisk redefinerer "vedtatte" sannheter fra bilindustrien, nettopp det at de er kompromissløse og gir blanke f... i at noen ikke måtte like falkevingedørene eller hva det nå måtte være. Samme holdning som Musk har når myndigheter går ut mot flammekasterne hans ved å klargjøre at de er ulovlige, og han velger å gå ut og bytte navn på den til "Not a flamethrower".  ;D

Tesla har gjort fantastiske valg som kommer til å stå igjen som en milepæl i bilindustriens historie, og det handler ikke forferdelig mye om teknologi, men om at de har gjort riktige strategiske og designmessige valg. Batteriteknologien har ikke forandret seg mye, elmotorer er moden teknologi, de har bare våget å sette sammen en attraktiv pakke og tenke annerledes på alt.

Det at de "tuller" med biler er fantastisk, et slag i trynet på den trauste tyske bilindustrien. Det at de er amerikanske er enda "verre". Online oppdateringer kunne alle gjort, men det var Tesla som gjorde det - og fortsatt de eneste?

Superchargernettverket er prakteksempel på hvor enkel filosofi de har. INGEN kluss med å lade. Bare parkere, plugge i. Rett på sak.

Jeg savner noen knapper i bilen, for det er ikke alt som er praktisk å ha på en skjerm, men like fullt så digger jeg at Tesla gir blanke pokker i at jeg har lyst på knapper - de står for det de har valgt. De sier at dette skal du bli vant til. Dette er fremtiden.

Jeg har hatt mange BMWer (og er egentlig BMW-fantast), og det er ingen tvil om at f.eks. skinnsetene til BMW føles mer solide enn Tesla sine "skai-aktige" greier, men designet er særdeles stramt, og jeg har ikke ulyder i interiøret på Teslaen som på X5en. Den knaket og smalt inni dashbordet hver gang den begynte å få noe lunk i varmeapparatet (som tok sin tid..). Plastdeler knakk. Nedre bakluke på begge de to siste generasjonene X5 er en direkte vits, føles som en billig kopi av tupperware. Har også hatt flere brudd i hovedledningsnettet, helt uten synlige utvendige defekter, noe jeg syns er utrolig skremmende! Reparasjonslista er lang som et vondt år.

Det jeg syns er trist med Tesla er at de ikke klarer å levere biler i tålig stand fra fabrikk. Det er tragisk at det nærmest spekuleres i dårlig produksjonskvalitet for å spare penger. "De siste 10%" er veldig dyre, men kaller man seg premium så er de viktige. Når de da i tillegg har overbelastede servicecenter så er katastrofen et faktum. De to punktene går egentlig hånd i hånd, så de må bestemme seg for hvordan de vil håndtere det og gjøre noe med det.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X - after Elon went crazy
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA