Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 Teardown By Engineering Firm Reveals Quality Flaws Like 'A Kia In the 90

Startet av MrOtto, lørdag 03. februar 2018, klokken 06:38

« forrige - neste »

dundun

Annerledes er ikke bra. Bedre er bra. Det er en forskjell.

Mener du virkelig i fullt alvor at det er en forbedring Tesla har kommet med her? For jeg mener det er en så alvorlig mangel at det burde være en stopper for å kunne få bilen registrert frem til det er fikset, og både Model S og 3 bør trekkes hardt i score fra sikkerhetstester.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Espen Hugaas Andersen

#16
Sitat fra: kvasbo på lørdag 03. februar 2018, klokken 21:21Annerledes er ikke bra. Bedre er bra. Det er en forskjell.

Mener du virkelig i fullt alvor at det er en forbedring Tesla har kommet med her? For jeg mener det er en så alvorlig mangel at det burde være en stopper for å kunne få bilen registrert frem til det er fikset, og både Model S og 3 bør trekkes hardt i score fra sikkerhetstester.
Personlig ser jeg ikke helt problemet. Det er ca fem andre løsninger for å komme seg ut av bilen som er nesten like raskt. Det skal også mye til for å miste 12V strømmen til å begynne med - stort sett alle ulykker med Teslaer der det finnes video e.l. så ser man at 12V strømmen fortsatt er til stede, med masse feilmeldinger, Tesla varsles, osv.

Hovedgrunnen til å komme seg raskt ut av en bil ved en ulykke er også at det lekker bensin og kommer til å ta fyr snarlig. Teslaene benytter heldigvis ikke bensin, så hovedgrunnen for å komme seg fort ut av en bil ved en ulykke er borte.

Faktisk er det også slik at det kan lønne seg å bli sittende i bilen etter en ulykke. Hvis man begynner å vase ut i trafikken så risikerer man å bli påkjørt. Se her: https://accidentattorneys.org/stay-safe/

Jeg hadde ikke blitt sur om det var manuelle åpnere på bakdørene, men det er ikke noe jeg anser som viktig, heller.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

dundun

Etter å ha sovet litt på det tror jeg kanskje det er et element her av at ingeniøren i meg rett og slett blir fornærma over den tullete hangen Tesla har til overkomplisering og forverring av enkle ting som fungerer.

Tesla har verdens beste drivlinje og verdens beste konsept for hvordan man skal oppgradere biler etter salget, men så skusler de bort forspranget sitt med å fjase med nye løsninger på allerede løste problemer mens de ignorerer det at de ligger langt bak konkurrentene på andre fronter.

Det verste er jo at de vet det selv - ref. uttalelser om at de angrer på falkedørene på X.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Espen Hugaas Andersen

Det er vel nøyaktig pga ting som falkedørene at de gjør ting annerledes på Model 3. De har forenklet ved å blant annet droppet maunelle åpnere bak. Vet ikke hvor mye de sparer på det, men det er kanskje noen kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

dundun

Da er de idioter. Og det er jo ikke bra. Manuelle dørhåndtak virker, mens Tesla har masse trøbbel med sine fancy elektriske.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

MrOtto

Bli sittende i bilen ved en ulykke? Her er det mange å-rekke-seg-etter-argumenter fra Teslatroende. Da kjører du vel uten setebelte og da? For det finnes noen få hendelser der det er er en fordel å bli kastet ut av bilen? Tesla viser fortsatt at å bygge en komplett helhetlig og gjennomtenkt bil er noe de ikke klarer. Hos Tesla jobber det tydeligvis en overvekt av designere,programmere og elektroingeniører som koser seg med å legge til funksjoner som å justere vindusviskerintervallet ned på tiendelen. Fortsatt er sentralisering av alle funksjoner som med bl.a. justere luftretning til klimaanlegget en skandale innen trafikksikkerhet.

Øyvind.h

Men per dags dato er det ingen andre som lager stor elbil med lang rekkevidde og ladenettverk. Fossilmotor er en langt større katastrofe enn elektriske håndtak, så da blir det Tesla inntil videre :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

dundun

2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Hodetelefoner

Vi som har vokst opp med vw. Kjenner til hvor lite hjelp det er i mekanisk dører om vinteren :( 

Øyvind.h

Sitat fra: kvasbo på søndag 04. februar 2018, klokken 10:42
Nettopp. Men Tesla overlever ikke lenge som det minst dårlige valget.

Tja. Hva legger du i "minst dårlige"? Tar du utgangspunkt i at alle kundene er like opptatt av mekanisk utløsning av dører som deg tror jeg du tar feil. Har hatt Model S i flere år. Ett håndtak måtte skiftes når bilen var nesten ny. Ellers ingen problemer. Faren min har kjørt S i snart 3 år. Ingen problemer med dørhåndtak og ikke en eneste feil på bilen ellers heller bortsett fra en løs plastklips inni førerdøra som ble fikset på 40.000km service.

At alle skal velge bil utifra hvor lang tid det teoretisk tar å åpne frunk eller trunk etter kollisjon tror jeg ikke er mye sannsynlig.

Det er mye Tesla ikke leverer bra på, men det er mye de er i en egen liga på også. Jeg tror ikke salget vil stoppe opp pga det som er negativt, når de har så mye positivt ved seg.
Model X skremmer eksempelvis bort mange kjøpere på grunn av falkevingedørene. Jeg som eier derimot digger dem og vil synes gammeldagse dører er en nedtur. Det kan altså tippe meg mot kjøp av X vs annet merke.

Tesla velger å gå nye veier på mange områder. Noen ganger lykkes de. Andre ikke. Men hadde de vært tradisjonell bilprodusent hadde de sikkert ikke laget så rå grunnpakke som de har gjort. Å latterliggjøre de store produsentene så til de grader ut fra en brakke i California er nesten uhørt :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MrOtto på søndag 04. februar 2018, klokken 10:34Bli sittende i bilen ved en ulykke? Her er det mange å-rekke-seg-etter-argumenter fra Teslatroende. Da kjører du vel uten setebelte og da? For det finnes noen få hendelser der det er er en fordel å bli kastet ut av bilen?
Som linken jeg postet sa, det er dette som er anbefalt av blant andre AAA og Highway Patrol i USA.

Men om man velger å forlate bilen, så har man mange muligheter. Trolig et sted over 90% av tiden, så vil de elektriske åpnerne fungere helt fint. Om de ikke fungerer, så kan man klatre frem i forsetet og hoppe ut, eller man kan slå ned baksetet og klatre ut bagasjeluken, eller noen kommer løpende til og åpner bakdørene fra utsiden (f.eks sjåføren), eller kanskje det er en rute som er knust som man kan klatre ut av, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Personlig ser på på Model X som verre enn Model 3 når det gjelder å komme seg ut i en ulykke. Det er ikke manuelle åpnere på utsiden av bilen, altså om man er i en alvorlig ulykke, blir bevisstløs og bilen ikke har strøm, så er eneste måten å komme seg inn i bilen å knuse rutene. Innen de som kommer til stedet innser dette, så risikerer man at bilen har begynt å brenne eller at man ikke har fått luft pga ufrie luftveier.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bmw2002

Det som er flott med Tesla er at de gjør ting på sin egen måte, f.eks virker styring av ventilasjon ganske smart fordi man slipper de ventilene som ikke alltid er like pene. Dette fører i seg selv til mer innovasjon og konkurranse i bilbransjen.

Men for Tesla sin skyld så skulle jeg ønske man hadde noen som kunne si fra når de overkompliserer noe eller gjør noe som er en fare for sikkerheten, tror dette må på plass dersom de skal få produksjon og kvalitet på plass.

Boomerang

Sitat fra: bmw2002 på søndag 04. februar 2018, klokken 11:42
Det som er flott med Tesla er at de gjør ting på sin egen måte, f.eks virker styring av ventilasjon ganske smart fordi man slipper de ventilene som ikke alltid er like pene. Dette fører i seg selv til mer innovasjon og konkurranse i bilbransjen.

Ulempen med slike innovasjoner (som har vært utprøvd hos andre fabrikanter på protoypestadier før, og så blitt forkastet) er ofte at de ser veldig bra ut på papiret, og ofte fungerer bra helt til de blir introdusert i utfordrende markeder.

Vi husker jo godt da Model S kom til Norge og ble utlevert til kunder uten ventilasjonskanaler og dyser til frontruten.
Dette ble etterspurt av kunder før levering (US-demobilene ble jo "heldigvis" vist på vår- og sommertid), men Tesla var overbevist om at dette var unødvendig pga. det overlegne designet på luftstrømmene i kupeen.
Samt at de ikke ønsket skjemmende dyser oppe på dashboardet.

Noen måneder etter så var ingeniørene i California i full gang med å svelge kameler og designe luftdyser og kanaler til frontrute..
Flere i Norge med signaturemodeller måtte inn å ettermontere.

Men om Tesla lykkes med systemet i Model 3 så er jo det fantastisk!

dundun

Det er helt supert å redefinere hvordan ting skal gjøres og å utfordre vedtatte sannheter - men da må man vite hva man gjør.

Det er der jeg tror Tesla sliter hardt - fordi de har lyktes i å redefinere konseptet «bil» på et par veldig sentrale områder (drivlinje, oppdateringer) kan det se ut som de har fått for seg at absolutt alt de «gamle» driver med bør utfordres. Det er ikke nødvendivis noen god idé.

Jeg kjører en del bmw ved siden av Tesla, og det er nesten latterlig hvor mye bedre biler BMWene er om man ser bort fra drivlinje og muligheten for oppdateringer. Brukergrensesnittet er bedre, man har et verkstedapparat som virker, interiøret er av en helt annen klasse, alt er gjennomtenkt og virker, etc.

Heldigvis for Tesla er de alene om cruisere med elektrisk drivlinje, så de forblir favoritten. Men når nå Jaguar og Audi lanserer biler med tilsvarende rekkevidde i år tror jeg Tesla bør være fryktelig redde. For meg er det iallfall ingen selvfølge å velge Tesla igjen ved neste korsvei om en av de etablerte tyske kan tilby elektrisk drivlinje og tilsvarende rekkevidde.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA