Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ny DAB-radio i C-z Zero slår seg av etter et par minutt

Startet av mkaut, fredag 02. februar 2018, klokken 20:33

« forrige - neste »

mkaut

Jeg har fått byttet bilradioen i C-Zero med Pioneer DEH-X7800DAB hos Bilradiospesialisten. Den så ut å funke fint i noen minutter, men så slått den seg av .. og det gjør det hver gang, ca. 7-9 minutt etter at jeg starter bilen - og den kommer ikke tilbake før jeg slår bilen av og på.  :(
Jeg har fått en ny time for å få det fikset, men lurer på om noen har peiling på hva som kan være feil og hvordan det kan fikses, for å øka sjansen å få det riktig.

Flere observasjoner:

  • navigasjonen får ikke GPS signal mens radio er på, få den rett etter at den slår seg av
  • trodde det kunne være at radio og navigasjonen slåss om strømmen, så jeg koblet navigasjonen av - og problemet med radio var fortsatt der
  • radio starter hver gang som etter en reset, dvs. klokken viser 12:00 og DAB starter å søke etter stasjoner

Forresten har jeg lagt merke til at de har satt en mikrofon på frontruta - er det vanlig? Jeg hadde egentlig forventet at de skulle koble seg på den som måtte være i bilen fra før. (Bare lurer, mikrofonen er ikke i veien eller noe.)
VW e-Golf 2017

TB

Skriv ut dette skjema som er link til under. (Ingen vedlegg fungerer på forum)

Der vises plassering av Quadlock A
Pinne 12 – Tenning På/Av +12V

Quadlock B, kvit
Pinne 5 – Auto bakgrunnslys
Pinne 1 – Konstant +12V

Dermed auker nok sjangsen for at det fungerer.  :)

Eg bytta radio i min C-Zero i februar 2016, har fungert heilt stabilt heile tida. At GPS ikkje fungerer tyder på at den som har montert har vore litt "kreativ" for å finne strøm. Alt finnes i radio kontakten, men trur ikkje det finnes standard kabel for å hente korrekt signal, må "lage" ein tilpassa overgang.

https://www.dropbox.com/s/3ufz7joqww775br/C-Zero%20oversikt%20kabling%20Pioneer%20AVH-X3800DAB.pdf?dl=0
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

mkaut

Sitat fra: TB på fredag 02. februar 2018, klokken 21:51
Skriv ut dette skjema som er link til under. (Ingen vedlegg fungerer på forum)

Takk, jeg får se om de tar det imot.

Hvordan er det forresten med strømmen til gps-en, er det mulig å sette den på en "sterkere" kurs? Jeg hadde fått en dashcam og prøvde å drive den fra samme kabel som gps-en (via en mini-usb splitter), men det var ikke nok strøm til begge.. (Dette har ingenting med den øvrige saken å gjøre, fordi dashcam er nå frakoblet i påventing av bedre idéer.)
VW e-Golf 2017

TB

Eg henta strøm til Dashcam frå 12V uttaket via ein skjøtekabel, og festa alt inni dashbordet, over "hanskerommet". Der er det god plass. Dermed vart det berre ein kabel som er litt synlig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

mkaut

Sitat fra: TB på søndag 04. februar 2018, klokken 21:38
Eg henta strøm til Dashcam frå 12V uttaket via ein skjøtekabel, og festa alt inni dashbordet, over "hanskerommet". Der er det god plass. Dermed vart det berre ein kabel som er litt synlig.

En kabel fra 12V-uttaket er nok det jeg har prøvd å unngå ved å ta strømmen fra gps-en, men blir sannsynligvis det beste alternativet (siden det ikke er nok strøm til både gps og dashcam i gps-uttaket) .. finnes det noe beskrivelse hvordan man tar av "paneler" på siden og i taket, for å skjule kabelen?
VW e-Golf 2017

mkaut

Sitat fra: TB på fredag 02. februar 2018, klokken 21:51
Skriv ut dette skjema som er link til under. (Ingen vedlegg fungerer på forum)

En gang til takk for hjelpen.
Jeg har hatt bilen tilbake hos Bilradiospesialisten og de har satt radioen til en annen kurs .. bare for å finne at problemet var i 12V-bilbatteriet, som hadde visst bare 8V, så bilen begynte å koble ut unødvendig utstyr. De ladet batteriet og det funker nå, i alle fall en så lenge - veldig fornøyd med dem...
VW e-Golf 2017

TB

Sitat fra: mkaut på onsdag 07. februar 2018, klokken 18:02
En gang til takk for hjelpen.
Jeg har hatt bilen tilbake hos Bilradiospesialisten og de har satt radioen til en annen kurs .. bare for å finne at problemet var i 12V-bilbatteriet, som hadde visst bare 8V, så bilen begynte å koble ut unødvendig utstyr. De ladet batteriet og det funker nå, i alle fall en så lenge - veldig fornøyd med dem...

Litt rart om 12V batteriet bare var 8V, min erfaring med svakt 12 V batteri er at da klarer du ikkje starte bilen, speglene går svært tregt, og lysa i kupen og framme er svak / gul?  :o

Så snart bilen er starta og DC-DC blir aktiv viser voltmeter 14,3 Volt. Men, om batteriet ditt er skada så... men, da burde det ikkje hjelpe å lade det...  litt pussig dette...

Kan det være Bilradiospesialisten målte kun 8V på kabel / kurs dei henta 12V til radio? Pga. anna forbruk og tynne kabler kan det bli spenningstap, som gjerne da blir 8V, og radio slår seg av?

Etter radio er flytta til annen kabel / kurs som har grovere kabel oppstår ikkje dette - og dermed er radioen stabil?

Eg henta som nevnt strøm frå Quadlock B, kvit kontakt Pinne 1 – Konstant +12V - den har fungert heilt fint, sjølv om 12V batteri var svakt. Kunne slå på radio, men ikkje starte bilen når batteri var svært lågt... Når det var lågt nok starta alt av lamper å blinke, fortsatte sjølv etter nøkkelen var tatt ut...  ::)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

mkaut

Så vidt jeg husker så han fra Bilradiospesialisten at han målte 8V på batteriet og 7.5V på kabelen til radioen. Han sa også at det så ut som at 12V-batteriet ikke ble ladet i løpet av vanlig billading - det ville i så fall være en feil, ikke sant? (Men det ville kanskje forklare saken, fordi vi bare har brukt bilen til korte turer siden vi kjøpte en e-Golf..)

Jeg får forresten et rødt batterisymbol på dashbordet når jeg slår tenningen på, men den forsvinner med en gang jeg starter bilen - det har jeg hatt så vidt jeg kan huske (kjøpt brukt), så jeg har ikke tenkt på det.

Tror jeg bør kjøpe en voltmeter (en billig multimeter fra Biltema bør holde, ikke sant) og sjekke spenningen. Har jeg forstått riktig at den bør være over 14V både under lading og når bilen er på?

Ellers har jeg plutselig kommet på at jeg har hatt en blåtann OVMS-dongle sittende i kontakten for over ett år nå - kan den tappe batteriet, eller blir strømmen der kuttet når bilen er slått av?
VW e-Golf 2017

Lars C. Krogenæs

Har du 8v på batteriet, burde du ut å kjøpe nytt batteri asap. Dårlig batteri kan ødelegge for det elektriske anlegget på bilen.

Uansett hadde det vært lurt å lade opp batteriet og å kjøpe voltmeter. Gjerne et du kan sette rett inn i Cigartenneren, så kan du følge med hele tiden.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

mkaut

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 08. februar 2018, klokken 10:57
Har du 8v på batteriet, burde du ut å kjøpe nytt batteri asap. Dårlig batteri kan ødelegge for det elektriske anlegget på bilen.

Uansett hadde det vært lurt å lade opp batteriet og å kjøpe voltmeter. Gjerne et du kan sette rett inn i Cigartenneren, så kan du følge med hele tiden.

Godt poeng med en voltmeter i sigarettenneren, tror jeg starter der.
Men skulle jeg trenge et nytt batteri, hvor kjøper jeg ett som passer? Det er jo et ganske spesiell batteri i trillingene?
VW e-Golf 2017

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

alda

Lånar tråden för ett relaterat problem.

Har den originala DAB-radion i min C-Zero, och den är minst sagt ostabil! Tappar alla inställningar med jämna mellanrum, och måste nullstilles och scanna for kanaler osv. Allt detta blir gjort via en extremt komplicerad meny som kräver bruksanvisning! Otroligt irriterande!  >:( >:( >:(
Dock funkar Blåtann-streaming av Spotify via mobil utmärkt, och handsfreefunktionen för telefonsamtaler som styrs via radion funkar oxå mycket bra. Så det blir lite radiolyssning...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA