Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norske talekommandoer

Startet av georglu, fredag 02. februar 2018, klokken 14:24

« forrige - neste »

OlaR

Jeg ser at det ikke har skjedd mye i denne tråden på en god stund, så mye har vel endret seg siden forrige innlegg.  Jeg er ganske fersk Tesla-eier, så dette vet jeg ikke så mye om.

Jeg synes talekommandoer (jeg bruker norsk) er nyttig fordi jeg synes de fungerer overraskende bra.  Men en ting jeg ikke får til å fungere, er å åpne frunken.  Har noe tips her?

Fjeldern

Sitat fra: OlaR på lørdag 05. mars 2022, klokken 20:55
Jeg ser at det ikke har skjedd mye i denne tråden på en god stund, så mye har vel endret seg siden forrige innlegg.  Jeg er ganske fersk Tesla-eier, så dette vet jeg ikke så mye om.

Jeg synes talekommandoer (jeg bruker norsk) er nyttig fordi jeg synes de fungerer overraskende bra.  Men en ting jeg ikke får til å fungere, er å åpne frunken.  Har noe tips her?

Jeg har ikke bilen enda og har ikke peiling, men hvilke setninger har du prøvd hittil?

OlaR

Husker ikke helt nøyaktig, men det har i alle fall vært "Åpne bagasjerom foran", "Åpne frunk", "Åpne forre bagasjerom" og antakelig noen til.

Boge

Åpne Frunk.

Men pass på at det ikke blir Åpne Frank
Hvit M3 LR AWD 2019 mod.
Rød Peugeot e208 GT-Line 2020 mod.
ex. Vokswagen ID.3 2023 mod, en uke var nok.

Fjeldern

Sitat fra: OlaR på lørdag 05. mars 2022, klokken 21:44
Husker ikke helt nøyaktig, men det har i alle fall vært "Åpne bagasjerom foran", "Åpne frunk", "Åpne forre bagasjerom" og antakelig noen til.

Første jeg tenkte var "åpne panser".
Kanskje "åpne rom foran"
Eller "åpne luke foran"
Hvis "åpne" ikke funker så kan man jo prøve "lukk opp".
Eller kanskje bare gi faen i alt annet enn foran. Altså "åpne foran" eller "lukk opp foran".
Ettersom det funker på engelsk så burde det jo være gjemt et ord som gjør det samme på norsk.

Ser at hvis man prøver "lukk frunk" på engelsk, så får man beskjed om at dette må gjøres manuelt.
Kan eventuelt prøve det på norsk, for får man den beskjeden så er man ihvertfall inne på at talekommandoen finnes.

En annen ting jeg glemte å sjekke på prøvekjøring: Funker engelske talekommandoer da man har på norsk? I så fall kan man vel bruke de engelske? Hvis ikke, så er det litt dumt

OlaR

Jeg har vært inne på det siste, men har ikke forsøkt det ennå.

Stjerneglis

Din tesla er så smart at du i mange tilfeller ikke trenger å si "Hei Tesla","skru på...","åpne..." osv. F.eks trenger du ikke si "skru på rattvarme" men det holder med kun "rattvarme"

Men den er selvfølgelig ikke perfekt. Jeg har opplevd noen ganger at den mistolker nye kommandoer som jeg prøver og skrur på noe annet enn jeg har bedt om. F.eks kupelyset. Hvis man driver med dette under kjøring kan det oppstå en del morsomme situasjoner...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA