Prøvekjørte nye leaf igår

Startet av Kenny427, fre 02. feb 2018, kl. 11:56

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Bondeknøl på tor 15. feb 2018, kl. 22:38
Har faktisk mer tro på Leaf enn TM3. TM3 ser så fryktelig liten ut, men rekkevidden scorer den jo på. Tror Leafen blir mer pop en TM3. Tesla har også mange misfornøyde kunder om dagen, og vi vil jo ha service når bilen ikke virker.

Enig at TM3 ser liten ut, men den er nok større enn den ser ut som. Jeg har studert TM3 inngående og det er mye bra med den bilen, men det at det er en sedan er ett minus.

Vi får rett og slett se, blir prøving når den kommer iallefall. Vi har hatt to elbiler lenge, først S og Leaf24 så ny S og Leaf30 og så X og Leaf30, men nå er det lærekjøring snart så vi måtte ha en manuelt giret bil og jeg savnet også en bil som kan brukes til alt. Xen var konge med 2.2 tonn på hengerne, men det var en for dyr bil også til alt "manne-arbeidet" jeg utsette en bil for. Handle materialer, kjøre på miljøstasjonen, sjøsette/ta opp båter, kjørte til fjells med varer og materialer etc...

så derfor ble det en nyere varebil med skikkelig hengerfeste, som er praktisk til de meste, og Leaf som familiebil. Det er som naboen sier, det er enten eller med deg;) Kraftig nedtur å gå tilbake til dieselbil, men varebil konseptet er perfekt for oss og ingen elbil fungere til dette enda, NV200 med 400 kg på kula er liksom ikke brukandes og vi kjører ikke i by så dieselproblemet er ikke aktuelt for oss på landet enda iallefall (Euro6 motor forresten).

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på fre 16. feb 2018, kl. 00:03
Vi får rett og slett se, blir prøving når den kommer iallefall. Vi har hatt to elbiler lenge, først S og Leaf24 så ny S og Leaf30 og så X og Leaf30, men nå er det lærekjøring snart så vi måtte ha en manuelt giret bil og jeg savnet også en bil som kan brukes til alt. Xen var konge med 2.2 tonn på hengerne, men det var en for dyr bil også til alt "manne-arbeidet" jeg utsette en bil for. Handle materialer, kjøre på miljøstasjonen, sjøsette/ta opp båter, kjørte til fjells med varer og materialer etc...

X'en duger da fint til alt dette ;) Ihvertfall gjør min det ;) Stapper den stadig full av alt mulig rart...

Ang. øvelseskjøring så hadde jeg personlig neppe brydd meg om å kjøre opp til manuelt gir i dag. Om noen få år får man uansett garantert lov til å kjøre alt mulig selv om man kjører opp med elbil. Manuelt girede kjøreskolebiler kommer ikke til å være å oppdrive om noen få år tror jeg. Nyere utslippskrav vil utelukke alt som ikke i det minste er hybrider.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tomrh

å derfor ble det en nyere varebil med skikkelig hengerfeste, som er praktisk til de meste, og Leaf som familiebil. Det er som naboen sier, det er enten eller med deg;) Kraftig nedtur å gå tilbake til dieselbil, men varebil konseptet er perfekt for oss og ingen elbil fungere til dette enda, NV200 med 400 kg på kula er liksom ikke brukandes
Vi tenker i samme baner men kommer til å gå for 5-seters e-NV200(40) med kule når den kan bestilles, går aldri tilbake til fossilt nå. Kan ta noe taklast på den. Enig at det er latterlig lite på kula, men får heller trekke litt ulovlig mye de få dagene i året det evt trengs, har aldri blitt stoppet i kontroll med henger i hele mitt liv.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bjoris

Sitat fra: jkirkebo på fre 16. feb 2018, kl. 00:41

X'en duger da fint til alt dette ;) Ihvertfall gjør min det ;) Stapper den stadig full av alt mulig rart...

Ang. øvelseskjøring så hadde jeg personlig neppe brydd meg om å kjøre opp til manuelt gir i dag. Om noen få år får man uansett garantert lov til å kjøre alt mulig selv om man kjører opp med elbil. Manuelt girede kjøreskolebiler kommer ikke til å være å oppdrive om noen få år tror jeg. Nyere utslippskrav vil utelukke alt som ikke i det minste er hybrider.

Vi var i tvil når vi kjøpte Xen pga størrelsen, og burde nok hørt på oss selv, da vi innså fort at den, i mange situasjoner, er for stor til vårt bruk og jeg syns også som sagt at den er for fin og dyr til f.eks å hive en gml påhengs som drypper litt bensin, inn i bagasjerommet. Perfekt til langtur (vi kjørte til Kroatia med den, fantastisk), men upraktisk stor i det daglige.

Ang manuelt gir så tror jeg nok at det kommer til å bli lenge til dagens ungdom ikke kan få ta lappen på manuelt gir, det blir jo miljømessig galskap å skrote hele bilparken for å gå over på elbiler og hvem skal kjøpe disse eldre bilene, det blir jo fort ungdommen.

MEN, jeg er enig, det er tilnærmet galskap å kjøpe dieselbil i dag, men vi snakker småpenger for en nesten ny varebil så økonomisk er det ikke store risikoen.

benjadin

Sitat fra: bjoris på fre 16. feb 2018, kl. 09:14
Perfekt til langtur (vi kjørte til Kroatia med den, fantastisk)

Øy... var det i august/september i fjor? Jeg møtte en X med norske skilter i Bosnia, mellom Mostar og grensen til Kroatia rundt den tiden.
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

scoot

Det er ganske mange år til den gode gamle bilen med forbrenningsmotor kan utelukkes og fjernes fra veiene, vi har ganske mange utfordringer før den tid. Det er jo tross alt bare 14 dager siden Statsnett måtte koble ut "tilfeldig kraft" her i Østfold fordi strømnettet er for svakt for en Mandag med -10 grader.

Vi må nok gjennom en solid oppgradering av infrastruktur før alle kan belage seg på el-bil her til lands, vi har nok av strøm - men fordelingssystemet begynner å knele allerede nå. Hvem skal betale dette? Joda, blir du og meg det!
Ufrivillig fra min side riktignok, men en gang i fremtiden må jeg nok bite det sure eple å kjøpe meg hybrid/elbil jeg også.
2009 Revai

Trond.m

Hvor langt utenfor temaet er det mulig å komme   ???

benjadin

Sitat fra: scoot på fre 16. feb 2018, kl. 14:48

Det er ganske mange år til den gode gamle bilen med forbrenningsmotor kan utelukkes og fjernes fra veiene, vi har ganske mange utfordringer før den tid. Det er jo tross alt bare 14 dager siden Statsnett måtte koble ut "tilfeldig kraft" her i Østfold fordi strømnettet er for svakt for en Mandag med -10 grader.

Vi må nok gjennom en solid oppgradering av infrastruktur før alle kan belage seg på el-bil her til lands, vi har nok av strøm - men fordelingssystemet begynner å knele allerede nå. Hvem skal betale dette? Joda, blir du og meg det!
Ufrivillig fra min side riktignok, men en gang i fremtiden må jeg nok bite det sure eple å kjøpe meg hybrid/elbil jeg også.

Elbiler pleide å gjøre meg trist, som bilentusiast på min hals likte jeg ikke tanken på biler uten lyd og følelse. Det var før jeg begynte å kjøre dem. Nå har jeg prøvd en god del forskjellig, og plutselig virker forbrenningsmotoren gammeldags. Jeg gleder meg til fremtiden.
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

Bjoris

Sitat fra: benjadin på fre 16. feb 2018, kl. 12:28
Perfekt til langtur (vi kjørte til Kroatia med den, fantastisk)

Øy... var det i august/september i fjor? Jeg møtte en X med norske skilter i Bosnia, mellom Mostar og grensen til Kroatia rundt den tiden.

Nei, vi kjørte i Juli, men møtte flere norske X i Italia f.eks så det er mange som tar denne turen med Teslaen sin, det ble en uforglemmelig tur. Vi hadde bare X60, men ingen problem med rekkevidde, ladet alt på superladere, helt gratis:)

Bjoris

Sitat fra: TM på fre 16. feb 2018, kl. 14:51
Hvor langt utenfor temaet er det mulig å komme   ???

Hehe, ganske langt tydligvis...

Litt on topic igjen, jeg så 5 sorte nye Leaf lokalt her når jeg kjørte fra jobb, de var tatt av en transport som skulle levere den innerste bilen (Mercedes) til en lokal butikk, ser jo bra ut, men syns de så små ut gitt;)

jkirkebo

Vi var i tvil når vi kjøpte Xen pga størrelsen, og burde nok hørt på oss selv, da vi innså fort at den, i mange situasjoner, er for stor til vårt bruk og jeg syns også som sagt at den er for fin og dyr til f.eks å hive en gml påhengs som drypper litt bensin, inn i bagasjerommet.

Den store gummimatta bak fikser ihvertfall det problemet. Den har kanter rundt hele, så alt som evt. lekker ut blir liggende på matta. Jeg hadde et uhell med en pose med dagligvarer på vei til hytta, det lakk ut et par desiliter melk. Hadde dette havnet på teppet hadde det vært litt krise. Men siden jeg har gummimatta var det bare å hive den ut og rengjøre den skikkelig med nysnø, banke av den og slenge den inn igjen ;)

jkirkebo

Sitat fra: scoot på fre 16. feb 2018, kl. 14:48

Derfor nevnte jeg da også hybrider. Det "dårligste" som det vil selges noe særlig av om noe få år er nok hybrider i Prius-klassen. Disse skal ikke lades fra strømnettet, men har heller ikke manuelt gir. Manuelt gir er forbeholdt rene fossilbiler.

GekkoE

Sitat fra: MrGudim på tor 15. feb 2018, kl. 15:28
Sitat fra: Zlatzman på ons 14. feb 2018, kl. 10:48
Er det noen litt over middels høye som kan gi tilbakemelding på sittestilling i bilen? Selv er jeg 194 cm. Hører rattet ikke kan lengdejusteres, men jeg vet ikke hvor stort problem det er. Avhenger av hvordan er plassert som standard antar jeg.

Jeg er 198cm og prøvesatt nye Leaf.
Med rattet helt opp (ingen lengdejustering) og setet helt ned og bakerst kunne jeg ikke svinge med rattet da høyre kne var fanget mellom ratt og midtkonsoll. Dealbreaker (og trafikkfarlig) for meg med andre ord...

Edit: Jeg har også prøvd Leaf gen 1, og der hadde jeg ikke samme problem. Det var trangt, men ikke i nærheten av like trangt som i nye Leaf.

Synes det høres rart ut. Jeg er selv 196 og har ingen problemer i Leaf. Tror det har litt med sittestilling å gjøre

Amatøren

Ikke helt riktig å bare sammenligne høyder på to personer.

Når jeg sitter ved siden av min søster er vi så godt som like høye. Nå vi står er jeg faktisk 20 cm høyere enn henne.

Ikke alltid like lett å finne finbukser som er lange nok uten å bli alt for vide i livet.

Så størrelseforhold mellom ben og overkropp er gjerne forskjellig.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

A-k

Er det justering av korsryggstøtte på noen av utstyrsvariantene i gamle leaf?

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe den nye helt til jeg fikk prøvekjørt den i går. Veldig fin bil på mange måter, men jeg syns førersetet var direkte ukomfortabelt. Syns kombinasjonen at man sitter "oppå" setet samtidig som lårstøtte trøkkes opp i lårene var litt ubehagelig. Det verste var derimot at det ikke var noen mulighet til å ta bort en overdrevet korsryggstøtte. Personlig liker jeg ikke at setet strekker ut ryggen så det føles ut som jeg ligger på en medisinball. Jeg finner meg som regel til rette i japanske biler, men dette ser jeg litt mørkt på. Har bedt om ny og lengre prøvekjøring om noen uker.

Syns det er merkelig å kjøre en bil som styrer for deg, men som ikke har klart helt elementære ting som justerbar korsryggstøtte eller lengdejustering av ratt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA