Prøvekjørte nye leaf igår

Startet av Kenny427, fre 02. feb 2018, kl. 11:56

« forrige - neste »

Kenny427

Dere har masse å glede dere til. Musikkanlegget (ikke bose) var overraskende bra og jeg ble positivt overrasket over hvor "sportslig" bilen føltes å kjøre iforhold til den andre Leafen.

Zuexi

Sitat fra: Kenny427 på fre 02. feb 2018, kl. 11:56
Dere har masse å glede dere til. Musikkanlegget (ikke bose) var overraskende bra og jeg ble positivt overrasket over hvor "sportslig" bilen føltes å kjøre iforhold til den andre Leafen.
Wow, kult!

Sjekket ikke tilfeldigvis om bilen støttet Android Auto?

elhansen

Topp. Gleder meg veldig. Skal bli godt å «selge» den 12 år gamle bilen

Kenny427

Sitat fra: Zuexi på fre 02. feb 2018, kl. 11:59
Sitat fra: Kenny427 på fre 02. feb 2018, kl. 11:56
Wow, kult!

Sjekket ikke tilfeldigvis om bilen støttet Android Auto?

Nei jeg har iPhone og testet kun bluetooth og litt diverse. Hadde kun bilen i 45 minutter så det meste gikk til kjøring og testing av ePedal osv! :)

AQN

Gleder meg.
Hvor fikk du prøvekjørt?

Trond.m

@Kenny427, går ut fra at det var en LE du prøvekjørte. Hvordan oppfattet du setene. Sidestøtte, komfort, stoffkvalitet, utseende ?

steffeo

Og hvordan justerings-muligheter er det i setene foran ?

Ansjosfilet

Jeg hører man sitter alt for høyt i bilen. Stemmer det?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Mazzbot

Har prøvekjørt i 30 min i Åsane idag , bilen overrasker på noen ting . Kjørte en variant under tekna uten skinnseter

E-pedal ble jeg forelsket i med engang
MYE mindre plastikk enn forrige
Rattet var mye bedre
Propilot var stilig , men trengs noen oppdateringer før den blir bra
Bagasjerommet er litt større

Stoffsetene var helt forferdelig vonde , fikk vondt i låret pga sidestøttene.
En fryd å komme til skinnsetene i min gamle leaf !
Mye unødvendig knapper å holde styr på
Ustabil når man gasser ?

Jeg likte egentlig bilen , men blir for liten rekkevidde og liten bil . Perfekt som bybil og turer på 150-200 km
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Bjoris

Skinnseten er nok rimelig like å sitte i. Her blir det nok individuelt tenker jeg. Jeg sitter ikke bra i Leaf30 Tekna, håper jo at det blir bedre i Leaf40, men kan jo bomme der;)

Hvorfor mener du den bare går 150 km? Altså mindre enn dagens Leaf30:)

Vi har gitt oss på Tesla kjøret og ser frem til den Nye Leafen, rimelig overbevist om at denne holder i massevis også rekkeviddemessig...

Beckern

Sitat fra: bjoris på tir 06. feb 2018, kl. 15:50
Skinnseten er nok rimelig like å sitte i. Her blir det nok individuelt tenker jeg. Jeg sitter ikke bra i Leaf30 Tekna, håper jo at det blir bedre i Leaf40, men kan jo bomme der;)

Hvorfor mener du den bare går 150 km? Altså mindre enn dagens Leaf30:)

Fordi han skal ha en bil med større rekkevidde i neste omgang, og han må forsvare ventingen og prisen :)
Jeg kunne også tenkt meg 60kW iofs, men 200-300km rekkevidde holder i grunnen lenge.
Det blir noen få lange turer men neppe mer enn 350km og det betyr en lading på veien og det er i grunnen helt ok.

vartli

Jeg fikk prøvd en N-Connecta en god mil og var ganske imponert over forskjellen i forhold til vår 2011-modell. Setene er mye bedre, fjernlys det samme, men automatikken er for sen med å slå dem på. Fjernlys skal ikke vente et par sekunder etter at møtende bil har passert. E-pedal var ganske nytt, men jeg tror den ville blitt flittig brukt om vi hadde kjøpt. Har aldri før prøvd cruisecontrol som holder avstanden, men det virket bra helt til vi skulle følge etter en bil til venstre i en rundkjøring. Leafen mistet los på bilen foran og gav gass. Kan vel ikke forvente annet. Bilen er jo ikke selvkjørende. Hele kjøreopplevelsen er uansett mye bedre enn gammel Leaf.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

benjadin

Sitat fra: vartli på ons 14. feb 2018, kl. 10:18
Har aldri før prøvd cruisecontrol som holder avstanden, men det virket bra helt til vi skulle følge etter en bil til venstre i en rundkjøring. Leafen mistet los på bilen foran og gav gass. Kan vel ikke forvente annet. Bilen er jo ikke selvkjørende.

Jeg kjører mange forskjellige biler i jobben, og har til gode å bruke en adaptiv cruisekontroll som klarer å henge med bilen foran i krappe svinger slik som rundkjøringer. Slik vil det nok alltid være på fartsholdersystemer som kun bruker sensorer og kameraer, og ikke gps og kart i tillegg.
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

Joltus

Min Mondeo følger greit i svinger så lenge eg ratter etter bilen foran, men selvsagt mister den bilen i en rundkjøring. MEN det som er veldig greit med mondeoen er at hvis man har en viss svingradius så akselerer ikke acc automatisk når den mister bilen foran. Derfor vil den holde noenlunde samme farten og deretter finne bilen igjen etter rundkjøring/sving.

Dette har eg testet på 90 grader i rundkjøringer flere ganger. Funker greit det. Og på svingete veier funker dette helt greit om man er litt proaktiv. Man må jo legge seg litt inn i midten og begynne å legge sving litt før for å vri radaren etter bilen foran.

Sånn utenom det er ikke ACC laget for svingete vestlandsveier, så bruker det svært sjeldent. Kun hvis det går veldig sakte :)

benjadin

Sitat fra: Joltus på ons 14. feb 2018, kl. 10:37
Min Mondeo følger greit i svinger så lenge eg ratter etter bilen foran, men selvsagt mister den bilen i en rundkjøring. MEN det som er veldig greit med mondeoen er at hvis man har en viss svingradius så akselerer ikke acc automatisk når den mister bilen foran. Derfor vil den holde noenlunde samme farten og deretter finne bilen igjen etter rundkjøring/sving.

Dette har eg testet på 90 grader i rundkjøringer flere ganger. Funker greit det. Og på svingete veier funker dette helt greit om man er litt proaktiv. Man må jo legge seg litt inn i midten og begynne å legge sving litt før for å vri radaren etter bilen foran.

Sånn utenom det er ikke ACC laget for svingete vestlandsveier, så bruker det svært sjeldent. Kun hvis det går veldig sakte :)

Fornuftig at bilen ikke gasser på hvis den mister kontakten med bilen foran ved et visst rattutslag, det burde flere kopiere! Jeg har prøvd systemer fra VW, Audi, Porsche (kanskje identiske systemer på dem?), BMW og Volvo, og jeg mener at alle sammen har akselerert i situasjoner der de burde ha latt være selv om de mister syne av forankjørende. Til dels gasser de på ganske agressivt.
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA