Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Cruise control og ECO og/eller B-mode

Startet av Gunnar G. T., søndag 23. februar 2020, klokken 15:25

« forrige - neste »

Gunnar G. T.

Med cruisekontroll til f.eks 100 km/t på motorvei vil det da ha noe å si om ECO-funksjonen er påslått eller ei i forhold til rekkevidde? Hva med D vs B mode? Og gjør det noen forskjell om ePedal er på?

Joltus

Når den cruiser har d b og eco ingenting å si nei. Da bruker den og regenerer den det den trenger til enhver tid.

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på mandag 24. februar 2020, klokken 10:35
Når den cruiser har d b og eco ingenting å si nei. Da bruker den og regenerer den det den trenger til enhver tid.

Enig med Joltus, men jeg har erfart ett unntak:
Hvis jeg kjører med cruice control og «gearet» i D, og jeg kommer i en litt bratt nedoverbakke uten å ha bil foran meg, så vil farten gradvis øke til mer enn innstilt cruice speed. Det tillates altså at bilen øker fart pga renning.
- I B vil den da bremse med tilgjengelig regenerering også i cruice.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Den har muligens litt mer regen "uten regen" da? Slik at når cruise sier at det skal være null pådrag så bremser det litt mer på B?

Høres egentlig ut som noe Nissan kunne kokt sammen.

Marius Kotsbak

Dette har jeg bare opplevd i limit-modus. I ACC (iallefall med Propilot) så bremser den ved behov i nedoverbakker om det går for fort.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Joltus

Kan heller ikke si at eg har lagt merke til forskjell på b eller d i Acc på tunnelene her på Vestlandet 🤷‍♂️

Marius Kotsbak

Er ingen forskjell i ACC/Propilot. Står i manualen.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA