i-Miev vil ikke lade 2.0

Startet av Jafo, torsdag 01. februar 2018, klokken 22:18

« forrige - neste »

kebabi

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 20. februar 2018, klokken 23:34
Sprøtt at en 12V reset kan gi så store utslag på RR/GOM. o_O
Ja det er litt merkelig, men den rekkeviddeindikatoren surrer fælt. Når jeg kjørte i dag var indikert rekkevidde 60km ved fullladet og etter å ha kjørt 6.9 kilometer til jobb var indikert rekkevidde 59km  ??? Men jeg tror jeg skal slite med å faktisk nå 6 mil. Kjørte batteriet helt tomt i går, med stort sett flat pedal ved akselerasjon og liberal bruk av varmeapparat tok det 40,7 kilometer å tømme batteriet til ~5% SoC.

Sitat fra: elekTrond på tirsdag 20. februar 2018, klokken 23:34
@kebabi: Får du lagt ut noen logger og grafer til oss? Gjerne før framdriftsbatteriet finner på å selvhele seg eller kvelden. Har du studert det som er av caniOn- og batteritråder på myimiev?

Rakk dessverre ikke logge noe særlig og jeg skjønner ikke helt hva jeg skal se etter. Har ikke evbatmon, bør jeg ha det? Slik så det ihvertfall ut i går med bilen kjørt til skilpadde. Skal lese meg opp på dette på myiMiev.
Er mange enkeltceller som utmerker seg som dårlige, så det å bytte celler tror jeg er uaktuelt.

@bobakka: skal sjekke det etterpå.

bobakka

Det er veldig mye informasjon i dette skjermbildet.

For det første har du kjørt laveste spenning ned til 2,8V - og lavere kommer du ikke. Ved 2,75V stopper bilen.

For det andre har du stor spredning på 0,6 V her. Det er mye. Det er ikke en defekt celle, men jevnt degradert batteri. Jeg tviler også på om det er vits i å bytte enkeltceller.

For det tredje har du ganske grei rekkevidde om den viser 60 km - med full varme? Du vil få vesentlig bedre rekkevidde når det blir varmere i bæret.

For det fjerde. Hvis du legger ut med batterispenning rundt 3,6V kan jeg se om ditt batteri var bedre eller dårligere enn mitt var etter 136 000. Spenninsforskjellen bør da være mindre enn 0,1 V.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

kebabi

Takk for info! Det skjermbildet var under pådrag i bratt bakke, når jeg fikk parkert bilen etterpå økte spenningen noe:

Klarte ikke å kjøre ned til 3,6V når parkert i dag, men det ser slik ut i fart

Batterispenningen kryper oppover når parkert:

Det med 60km med full varme tror jeg var en engangseffekt av å koble fra 12V batteriet - rekkeviddeestimeringen er nå tilbake til 60km uten varme og 42km med full varme ved fullladet batteri. Estimatene virker temmelig nøyaktige.

Ellers er det ikke noe problem å lade den med ladestasjonen trådstarter hadde trøbbel med etter at jeg fiklet med den, det tar bare litt tid før ladingen starter dersom bilen er kjørt hardt rett før lading. Har vel noe med temperaturen på batteriet å gjøre for vifta i bilen starter umiddelbart.

TB

Dette er nyttig, det er tydelig at kapasiteten på batteriet er redusert - det er ikkje ei enkelt celle som er årsaken. Det vil nok hjelpe å bytte celler, men koster fort meir enn det smaker. Må i praksis bytte heile batteriet.

Sitat fra: kebabi på onsdag 21. februar 2018, klokken 20:01
Ellers er det ikke noe problem å lade den med ladestasjonen trådstarter hadde trøbbel med etter at jeg fiklet med den, det tar bare litt tid før ladingen starter dersom bilen er kjørt hardt rett før lading. Har vel noe med temperaturen på batteriet å gjøre for vifta i bilen starter umiddelbart.
Det som ikkje stemmer i denne forklaringen er at ladestasjonen også vart kobla til min C-Zero. Som ikkje ville lade på den. Har aldri sett min bil bruker lang tid på å komme igang på når eg lader den..?

Det som er normal ladesykus er: Ved ca 30% og ca70% er det pause 10-15 minutt i lading, dvs. bilen er aktiv - OVMS gir informasjon - viser lading 0A. Her skjer det ein form for kalibrering. Utenom desse to pauser skjer ladingen umiddelbart.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

TB

Her er ein kar i Italia som har bytta batteri i sin Citroen C-Zero. Canion bildene mangler, men skriv nytt batteri er 45,8 Ah. Kebabi har ca 27 Ah igjen - dvs, 60 / 40 km uten/med varme kan stemme godt som rekkevidden.

http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2954#p25480
Lørenskog

bobakka

Sitat fra: kebabi på onsdag 21. februar 2018, klokken 20:01

Klarte ikke å kjøre ned til 3,6V når parkert i dag, men det ser slik ut i fart

Etter mine vurderinger viser dette et helt OK batteri.
Det er under 0,1V forskjell ved rundt 3,6V.
Batteriet har nok tapt seg en del som målingene viser.

Det kan skyldes at det har stått for lenge med for mye eller for lite lading eller at det er brukt mye hurtiglading.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.

kebabi

Sitat fra: TB på onsdag 21. februar 2018, klokken 20:16
Det som ikkje stemmer i denne forklaringen er at ladestasjonen også vart kobla til min C-Zero. Som ikkje ville lade på den. Har aldri sett min bil bruker lang tid på å komme igang på når eg lader den..?

Det som er normal ladesykus er: Ved ca 30% og ca70% er det pause 10-15 minutt i lading, dvs. bilen er aktiv - OVMS gir informasjon - viser lading 0A. Her skjer det ein form for kalibrering. Utenom desse to pauser skjer ladingen umiddelbart.
OK, da stemmer nok ikke teorien min. Skal se om jeg blir noe klokere av å overvåke ladingen.

Sitat fra: TB på onsdag 21. februar 2018, klokken 20:33
Her er ein kar i Italia som har bytta batteri i sin Citroen C-Zero. Canion bildene mangler, men skriv nytt batteri er 45,8 Ah. Kebabi har ca 27 Ah igjen - dvs, 60 / 40 km uten/med varme kan stemme godt som rekkevidden.

http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=2954#p25480
Den tråden var interessant, synd ikke canIon-bildene er tilgjengelig fortsatt. Virker som han til slutt kom opp i ca. 75% kapasitet på det ødelagte batteriet ved å kjøre gjentatte 0%-100% sykluser.

Sitat fra: bobakka på onsdag 21. februar 2018, klokken 21:02
Etter mine vurderinger viser dette et helt OK batteri.
Det er under 0,1V forskjell ved rundt 3,6V.
Batteriet har nok tapt seg en del som målingene viser.

Det kan skyldes at det har stått for lenge med for mye eller for lite lading eller at det er brukt mye hurtiglading.
Ja - logger bilen antall ladesykluser / hurtigladinger på noen måte?

Ser at Mitsubishi garanterte 70% restkapasitet etter 8 år / 160 000 km for 2017 modellene, denne er jo endel dårligere enn det. Det hadde vært interessant å vite om dette er "normalt" for en bil som min (mht ladesykluser osv).

TB

Sitat fra: TB på onsdag 21. februar 2018, klokken 20:16

Sitat fra: kebabi på onsdag 21. februar 2018, klokken 21:41
OK, da stemmer nok ikke teorien min. Skal se om jeg blir noe klokere av å overvåke ladingen.
Tynt grunnlagt for å være sikker på noko her, men når eg kikka på OVMS viste den ikkje lading i det heile. Men, klart - kan være tilfeldig - vart ikkje forsøkt å ta ut / sette inn igjen - så kan være pistolen ikkje stod heilt inne. Min teori var brudd i kabel, men det viste seg ikkje å stemme slik eg forstod?
Lørenskog

CitB59EL

Hvordan arter bilen seg etter hurtig lading? Når du starter og stoppe å kjøre? Hopper måler opp/ned noen prikker ilag med km est? På min Berlingo så var celle spenningen svært forskjellig under og etter hurtig lading før de fikk ordnet feilen selv etter at verkstedet hadde byttet både 12V og 330V batteri. De hadde da ordnet en lednings feil som stoppet lading på høyspent delen og byttet BMU(batteri styre enhet). Berlingoen har 80 LEV75 celler ellers 100% lik trillingene på elbil delen.

kebabi

Sitat fra: TB på onsdag 21. februar 2018, klokken 22:12
Min teori var brudd i kabel, men det viste seg ikkje å stemme slik eg forstod?
Målte på "pistolen" i går og den oppfører seg ikke likt som de andre ladekablene jeg har. Motstand mellom pinne 5 og jord skal være 480 ohm når utløserknappen trykkes inn og 150 ohm ellers:

Måler forventede verdier når jeg betjener utløserknappen, men det skjer ingenting om jeg prøver å bevege kun på "låsekroken". På de andre pistolene har det samme effekt som å trykke på utløserknappen. Det kan være at denne mekanismen tuller slik at bilen tror laderen kobler seg fra, har ihvertfall prøvd å bytte pistolen, krysser fingrene for at det funker.

Sitat fra: CitB59EL på torsdag 22. februar 2018, klokken 07:00
Hvordan arter bilen seg etter hurtig lading? Når du starter og stoppe å kjøre? Hopper måler opp/ned noen prikker ilag med km est? På min Berlingo så var celle spenningen svært forskjellig under og etter hurtig lading før de fikk ordnet feilen selv etter at verkstedet hadde byttet både 12V og 330V batteri. De hadde da ordnet en lednings feil som stoppet lading på høyspent delen og byttet BMU(batteri styre enhet). Berlingoen har 80 LEV75 celler ellers 100% lik trillingene på elbil delen.

Har ikke målt batterispenning ved hurtiglading, skal prøve. Men har ikke opplevd at "tankmåler" går opp og ned annet enn hvis jeg nettopp har mistet en prikk og deretter regenererer masse i en lang nedoverbakke.

Jafo

Bra du kom deg hjem, kebabi :)

...
Vi kjøpte vel denne bilen i 2013, hvis jeg ikke husker feil.

Første eier bodde Drøbak og pendlet til Gardermoen, drøye 80 km med noe stigning og så og si kun motorvei og en del 110 fartsgrense . Det kan nok være han måtte hurtiglade en del for å klare den turen i all slags vær. Av en eller annen grunn hadde han byttet til tesla :).

I de 5 årene vi har hatt bilen har ikke vi ikke  hurtigladet det jeg vil kalle mye, vil tippe under 20-30 ganger totalt før batteriet rett før salg plutselig ble betydelig dårligere.
Skilpaddemodus vil jeg tro vi har opplevd under 5 ganger, mens skilpaddelyset har vært noe vanligere. Å gå helt tom for strøm slik at bilen ikke vil bevege seg mer har kun skjedd en gang og det var turen beskrevet tidligere i tråden etter at ladeproblemene startet.
Med bilens relativt modererate kapasitet (selv som "feilfri") stod den jo så og si alltid tilkoblet (og fulladet klar til daglig bruk) når vi er hjemme, mens laderen ble koblet av når vi har vært på ferie.

Alt i alt relativt vanlig bruk slik jeg ser det :).

Vi har vel forøvrig aldri sett de helt store rekkeviddetallene på Guess-o-meteret, men klarte 100 km på sommerlig motorvei tur/retur Moss når vi fikk bilen.

bobakka

Sitat fra: Jafo på torsdag 22. februar 2018, klokken 10:37

...

Alt i alt relativt vanlig bruk slik jeg ser det :).

Jeg syns batteriet virker ganske greit gitt at det er så gammelt og har hatt så mange ladninger og utladninger.

Såvidt jeg har forstått er de viktigste driverne for kapasitetsfall for Li-Ion batterier alder og antall cycler. Slik sett er bilen din ganske lik min, bortsett fra at den har gått litt lenger.

Vi vet også at batterier ikke liker å bli helt tomme og heller ikke lade mye på hurtigladestasjoner. Det har heller ikke skjedd i stort omfang slik du vet.

Det eneste som gjenstår da er at den har stått 100% oppladet i lengre perioder - og særlig når det er varmt. Dette kan redusere ytelse.

Jeg er ikke klar over andre mekanismer som reduserer batteriytelsen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA