Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke hengerfeste like vel...

Startet av Alfa Bergen, torsdag 01. februar 2018, klokken 19:56

« forrige - neste »

Alfa Bergen

Audi sin elbilsjef uttalte til Dagens Næringsliv i dag at hengerfeste ikke er en god ide for e-tron, og viser til en test med en Tesla model X som kjørte med campingvogn over Alpene. https://www.dn.no/privat/2018/02/01/1932/Motor/audis-elbil-sjef-er-ganske-sikker-pa-at-han-klarer-a-levere-bilen-over-3000-nordmenn-star-i-ko-for
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Øyvind.h

#1
For en fjott. Høres ut som et oppkonstruert påskudd for å slippe å levere.

Har ikke bestilt E-Tron, men sånne sitater kjenner jeg irriterer meg. «Ærlig talt. Det er ingen god ide med henger på elbil, fordi campingvogn over alpene er målestokken.»?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Alfa Bergen

«For å være ærlig så er det ingen god idé å taue ting med et elektrisk kjøretøy. Det fungerer ikke, sier Niemand og viser til et forsøk det tyske bransjebladet Auto, Motor und Sport hadde over alpene med en Tesla med campingvogn.»

Herre! Kan noen sende denne mannen en link til Tesla-Bjørn sin YouTube kanal?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Veldig trist at de bruker elbilanalfabeter som AMS som kilde i stedet for å drive research blant ekte elbilister i Norge (som i høyeste grad inkluderer Tesla Bjørn)

samotholt

Ærlig talt, så totalt åndsfraværende kan ikke tyskerne være. Jaguar tok jo til vettet tilslutt.

For mitt vedkommende så er det faktisk så enkelt at det ikke blir Audi uten hengerfeste. Antar at det nok gjelder en god del av norske kjøpere. Det vil jo også gjøre Jaguaren mer interessant (selv om den kun kan trekke 750 kg).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Imagine

#5
Uten hengerfeste blir trolig etron betydelig seigere å selge ja. Dette alene vil få meg til å revurdere kjøp...
Selv om jeg i utgangspunktet ikke trenger hengerfeste selv vil den bli vanskelig å selge videre. SUV må kunne trekke 1800-3500kg, hvis ikke er det liksom ikke skikkelig brukbar SUV.

De sier også at de ganske raskt vil forbedre både batteriteknologi med rekkevidde, men også ladehastighet. Jeg tror de første etron og Ipace vil falle ganske fort i pris når den nye teknologien lanseres «fortløpende». Så en Ipace eller etron til 8-900.000 vil garantert være verdt maks 350-450.000 om 4-5 år. Egentlig er dette helt vanlig verditap for slike prisklasser.

Er det kanskje litt tidlig å kjøpe dyr stor elbil?

Stikkkontakt

Han sier at det ikke er en god ide å taue tilhenger med elbil. Mtp på rekkevidde har han helt rett. Men han sier ikke at e-tron ikke får hengerfeste..
Tidligere har Audi sagt at e-Tron får alle egenskaper man kan forvente av en SUV. Hengerfeste er en helt åpenbar egenskap man forventer.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Noen burde vise han VAG-idioten denne: https://youtu.be/ib-02b2ooLY?t=3m22s

Og fortsette på Teslabjørn sine videoer.

Hva er det egentlig som foregikk i den AMS-testen som gjør at Model X brukes som et eksempel på at en bør la være? At man får redusert rekkevidde skjønner alle, så det må være helt andre ting?

e-Tron uten hengerfeste og i-Pace med maks 750kg, før den senere vil komme med skikkelig kapasitet - det lukter en viss stagnasjon i interessen. Jeg skal se på i-Pace når den kommer på en liten tour her snart, men det vil være helt uaktuelt for meg å kjøpe en tidlig variant med redusert trekkapasitet når man kan vente et år og få større kapasitet på et fabrikksmontert hengerfeste.

Crown

Tåpelig. De fleste vil jo ha hengerfeste for å kunne hente materialene hos trelasthandleren eller kjøre søppel til miljøstasjonen, ikke for å kjøre campingvogn over alpene. De er gjerne redde for kundeklager på rekkevidde, men da får de bare sørge for solid informasjon i instruksjonsbok og instrumentpanel, type NB! Bruk av tilhenger vil drastisk redusere rekkevidden, og lengre tids bruk kan føre til overoppheting. Etc.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

gal

For ei tid tilbake var det noen her inne som la ut et bilde av en kamuflert e-tron med henger som hadde brent opp, et sted i alpene. Det må være slik testing som har skremt dem. Garantisaker er dyre og det er.dårlig reklame med utbredte biler langs vegen.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: gal på torsdag 01. februar 2018, klokken 23:38
For ei tid tilbake var det noen her inne som la ut et bilde av en kamuflert e-tron med henger som hadde brent opp, et sted i alpene. Det må være slik testing som har skremt dem. Garantisaker er dyre og det er.dårlig reklame med utbredte biler langs vegen.
Evt utbrent e-Tron har i alle fall gått meg hus forbi, men ser daglig ModelX med små og store hengere og det ser ut til å fungere aldeles utmerket - selv om rekkevidden blir forringet. Kanskje Audi burde sjekke Model X'en de kjøpte og dissekerte en gang til?

Stikkkontakt

Sitat fra: Finnøy på fredag 02. februar 2018, klokken 00:10
Sitat fra: gal på torsdag 01. februar 2018, klokken 23:38
For ei tid tilbake var det noen her inne som la ut et bilde av en kamuflert e-tron med henger som hadde brent opp, et sted i alpene. Det må være slik testing som har skremt dem. Garantisaker er dyre og det er.dårlig reklame med utbredte biler langs vegen.
Evt utbrent e-Tron har i alle fall gått meg hus forbi, men ser daglig ModelX med små og store hengere og det ser ut til å fungere aldeles utmerket - selv om rekkevidden blir forringet. Kanskje Audi burde sjekke Model X'en de kjøpte og dissekerte en gang til?

Det var vel MB som gjorde dette stuntet?

Orbit

Audi mistet en A7-prototype i brann med henger i alpene, er det den dere tenker på? Så ingen e-tron, men det var veldig lite motor igjen foran etterpå. Brant den også opp, eller var det annen fremdrift...... ???

https://www.motor1.com/news/147385/2019-audi-a7-fire-alps/
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: gr på torsdag 01. februar 2018, klokken 22:50Noen burde vise han VAG-idioten denne: https://youtu.be/ib-02b2ooLY?t=3m22s

Og fortsette på Teslabjørn sine videoer.

Hva er det egentlig som foregikk i den AMS-testen som gjør at Model X brukes som et eksempel på at en bør la være? At man får redusert rekkevidde skjønner alle, så det må være helt andre ting?
De kan se på denne, helt klart:

https://www.youtube.com/watch?v=op2JZi7zMbM

Tviler egentlig sterkt på at det er noe utover rekkevidde som de har reagert på. Det har sikkert blitt skrevet en artikkel der de sier noe ala "Rekkevidden faller til bare 200 km!!!11!"
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA