Lønner det seg med elbil?

Startet av JohnMartin, ons 31. jan 2018, kl. 15:45

« forrige - neste »

Jejl

Leaf, Zoe, Golf, I3 m.fl. har jo allerede kommet med oppgradert rekkevidde, og det har ikke vært noe spesielt stort prisfall på de utgåtte modellene av den grunn.

Cral

Kanskje jeg tar feil? Håper det. Håper jo selv å bytte inn en e-golf fl med noe annet ila året.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Sirup

Jeg reiser av og til tur på 100km t/r med e-Golf. Dette har alltid gått fint, men på de kaldeste vinterdagene er det lurt å kjøre fint og kjøre på spareprogram.

Det er nok mye å spare på å skifte til elbil. Om du passerer en hurtiglader på pendlerreisen din, da bare fyller du litt strøm der de kaldeste vinterdagene.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Burger

Cral: Ser desverre ingen tegn på at leverandørene skal kunne møte behovet iallefall de neste 12 måneder. Dersom flere og også min antagelse at Europa er på samme kurve som Norge men 4-5 år etter, så vil også behovet for elbiler utenfor Norge øke fortere enn produksjonen. Dermed så vil verditapet fortsette like lite som nå. Vinneren jeg har sett er strippa 2015 i3 med hurtiglading som eneste opsjon, 30k verditap på 2 1/2 år. Strippa lønner seg fordi den er var den første som kom opp på sorter "lav til høy" på finn.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

lommelun

Mye snakk om verditap....

Men en Kodiak som sansynligvis er relativt ny vil også tape seg i verdi med 25.000km pendlerkilometer...
Så med mindre verditapet er hysterisk mye større på en elbil så trenger det ikke være noe dårlig deal.

Er vel bare å sammenligne hva den bilen du ser på koster brukt på ulike kilometerstander så har man et utgangspunkt...
Hvordan bruktbilprisen vil utvikle seg fremover er det vel ingen fasit på....

Amatøren

Sitat fra: lommelun på fre 16. mar 2018, kl. 00:38
Mye snakk om verditap....

Solgte for en stund siden en Volkswagen Sharan og verditapet på det "dieseldyret" var mye større enn jeg hadde håpet på. Allikevel fikk jeg det som andre tilsvarende biler lå/ligger ute på Finn.no for (selvfølgelig litt justeringer for alder, kjørelengde og (manglende) utstyr).

Allikevel så var det litt "over kill" å ha en Sharan til pendler bil bare for å ha bekvemmeligheten den gir på langtur ca 2 ganger i året. Derfor ble det en e-Golf. Jeg tror nok at det å ha en e-Golf i 7 år (muligens ha den lenger også) vil gi mindre verditap enn det vår Sharan ville gitt de neste 7 årene.

Regnestykket ville jo sett andreledes ut hvis det var en fossil golf jeg hadde hatt og vurdert mot en e-Golf.

Uansett så er verditap kun synsing, men en sak er vel ganske sikkert og det er at dieselbiler får stadig økende avgifts press mot seg for bruk som da også påvirker bruktpriser. Det neste blir vel bensinbiler når det nesten ikke er dieselbiler igjen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA