Skurring i høyttaler(e)?

Startet av koltor, tirsdag 30. januar 2018, klokken 23:28

« forrige - neste »

koltor

Hentet ut min bil i august, og etter litt tid merket jeg at det skurret/kom ulyd fra én av høyttalerne i bilen. Dette er en fully charged, så den har HK-anlegget.
Jeg tenkte først at det var tilfeldig, men det var det ikke. For å forsøke å forklare lyden høres det ut som en forvrengning som skjer kun i et smalt frekvensområde. Det høres veldig godt når det er prating på radioen, og omtrent uavhengig av volum. Ved musikk er det bortimot umulig å høre på grunn av så mange andre samtidige lyder.
Hadde bilen inne hos Bavaria, hvor de sa at de hadde funnet feilen og byttet høyttaler, men øyeblikkelig etterpå hører jeg den samme feilen.

Skal tilbake til Bavaria om et par uker angående dette, og de er foreløpig ytterst imøtekommende, og jeg er egentlig interessert i å høre om det er noen andre her inne som har opplevd noe tilsvarende i sin i3?
- 2014 F20 116d (ex)
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition) (ex)
- 2021 330e xDrive (ex og sårt savnet)
- 2025 Enyaq 85x Sportline

Ingeniøren

Om du bruker DAB+ kan prat høres ut som skurr pga elendig lav bitrate på enkelte sendinger....

Har HK anlegg og DAB+ i bilen, men bruker forsatt FM...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Bowers

Hvilken høyttaler hører du ulydene fra?  Test ved å dempe all diskant og styr lyden til hver enkelt høyttaler med balance og front/rear.

Jeg har byttet høyttalerne bak 2 ganger pga samme symptomer.

koltor

Det er på førerside, men klarer ikke helt identifisere om det er foran eller bak.
Har forsøkt litt det du skriver, men tenkte å ta en ny runde før neste verkstedsbesøk. Burde være mulig å pinpointe frekvensområdet noenlunde ved å bruke noe som denne?
https://youtu.be/H-iCZElJ8m0
- 2014 F20 116d (ex)

Bowers

Ok. Jeg gjorde det så enkelt at jeg fant en sang på Spotify som inneholdt "riktige" frekvenser, skrudde ned diskant og sendte lyden kun til høyttaleren som lagde ulyd og kjørte til BMW og lot de høre. Ny høyttaler ble bestilt (begge gangene) og byttet.

Håper det løser seg like enkelt for deg :)

Agmuns

Sitat fra: koltor på tirsdag 30. januar 2018, klokken 23:28
forvrengning som skjer kun i et smalt frekvensområde. Det høres veldig godt når det er prating på radioen, og omtrent uavhengig av volum.
Hvilken radiokanal hører du på og i hvilket program opplever du at det skjer i? Det gjør det lettere for oss andre å lytte etter samme problem. Er det en liten lokalradio, så kan det være så enkelt som at radiokanalen gjør en litt dårlig jobb i studioet.

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 31. januar 2018, klokken 06:56
Om du bruker DAB+ kan prat høres ut som skurr pga elendig lav bitrate på enkelte sendinger....

Høres ut som det kan være noe feil på enheten din også. Teknologien skal ikke kunne skurre noe som helst og bitraten er mer enn god nok for radiolytting i omgivelser som uansett er plaget av støy (som det av naturlige årsaker er mye av i en bil). Du skal høre på mer avansert musikk enn den kommersielle radiomusikken for at dette skal være et kjempeproblem for deg. Og hvis det er et kjempeproblem, så har du nok høyttalere hjemme som er langt over prisklassen til bilradio og -høyttalere.

koltor

SitatHvilken radiokanal hører du på og i hvilket program opplever du at det skjer i? Det gjør det lettere for oss andre å lytte etter samme problem. Er det en liten lokalradio, så kan det være så enkelt som at radiokanalen gjør en litt dårlig jobb i studioet.

Jeg hører stort sett på NRK P3, P13 og NRK Nyheter (ikke nødvendigvis i den rekkefølgen  :laugh: ), og opplever det over hele fjøla, men ikke med alle som snakker. Det merkes godt under det morgenprogrammet til P13 og nyhetsettermiddag på NRK Nyheter. Vil tro at de i det minste har rimelig gode forutsetninger for å utnytte teknologien best mulig  :)

Opplevde før øvrig ikke noe tilsvarende i min forrige bil, en 1-serie fra 2014 med standardanlegg og DAB+.
- 2014 F20 116d (ex)

Agmuns

Sitat fra: koltor på onsdag 31. januar 2018, klokken 13:35
SitatHvilken radiokanal hører du på og i hvilket program opplever du at det skjer i? Det gjør det lettere for oss andre å lytte etter samme problem. Er det en liten lokalradio, så kan det være så enkelt som at radiokanalen gjør en litt dårlig jobb i studioet.

Jeg hører stort sett på NRK P3, P13 og NRK Nyheter (ikke nødvendigvis i den rekkefølgen  :laugh: ), og opplever det over hele fjøla, men ikke med alle som snakker. Det merkes godt under det morgenprogrammet til P13 og nyhetsettermiddag på NRK Nyheter. Vil tro at de i det minste har rimelig gode forutsetninger for å utnytte teknologien best mulig  :)

Opplevde før øvrig ikke noe tilsvarende i min forrige bil, en 1-serie fra 2014 med standardanlegg og DAB+.
Nydelig. NRK har nok stålkontroll.

Jeg skal lytte til Nyhetsettermiddag på DAB på vei hjem i dag og gi tilbakemelding. Så får jeg sjekke ut morgenprogrammet på P13 på vei til jobb i morgen  :+1:

Hvis flere av oss gjør det, så gir tilbakemeldingene herfra deg litt kjøtt på benet når du skal snakke med Bavaria :)

koltor

Helt suverent  :)
For øvrig har jeg bass på nesten toppen av skalaen og diskant litt over midten. Har justert på dette, men det har ikke gitt noe merkbart utslag.
- 2014 F20 116d (ex)

Agmuns

Test med NRK Nyheter på DAB mellom 16.10 og 16.55 i dag. Satte opp lyden høyere enn jeg normalt ville hatt, for å lytte til spraking eller skurring.

God lyd fra studio og varierende kvalitet på telefonintervjuer (av naturlige årsaker). Ikke noe skurring. Eneste jeg reagerte på var, ironisk nok, et intervju på innovasjonshuset Mesh hvor det kom noen merkelig lyder av typen dårlig linje på Skype. Det viste seg å være problemer med linjen til Mesh, for studioet kommenterte at de hadde noen utfordinger med lyden. Altså ikke noe galt med radioen i bilen.

Eneste som var utydelig var enkelte intervjuobjekt, men det skyldes deres noe ujevne uttale - spesielt en dame som jobbet med biogass i Trøndelag og en eldre dame som var irritert på telefonselgere eller noe.

Ellers var sendingen som forventet fra et radiotalkshow.

Nå var jo dette bare en enkelttest og det kan jo hende jeg/NRK var heldig med sendingen. Får prøve igjen i morgen med P13 og morgenshowet der :)

Ingeniøren

Sitat fra: Agmuns på onsdag 31. januar 2018, klokken 12:50
Sitat fra: koltor på tirsdag 30. januar 2018, klokken 23:28
forvrengning som skjer kun i et smalt frekvensområde. Det høres veldig godt når det er prating på radioen, og omtrent uavhengig av volum.
Hvilken radiokanal hører du på og i hvilket program opplever du at det skjer i? Det gjør det lettere for oss andre å lytte etter samme problem. Er det en liten lokalradio, så kan det være så enkelt som at radiokanalen gjør en litt dårlig jobb i studioet.

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 31. januar 2018, klokken 06:56

Høres ut som det kan være noe feil på enheten din også. Teknologien skal ikke kunne skurre noe som helst og bitraten er mer enn god nok for radiolytting i omgivelser som uansett er plaget av støy (som det av naturlige årsaker er mye av i en bil). Du skal høre på mer avansert musikk enn den kommersielle radiomusikken for at dette skal være et kjempeproblem for deg. Og hvis det er et kjempeproblem, så har du nok høyttalere hjemme som er langt over prisklassen til bilradio og -høyttalere.

Inter kjempe problem, bare hater at lyden høres ut som den er klipt av i begge ender, derfor FM/internett i bil i protest og internett hjemme. Og så hater jeg måten den er rullet ut der man kunne kjørt 320 kbit pr sekund men kjører 96-16 kb/s. På de fleste andre platformer går vi til bedre kvalitet, for DAB+ mer det kvantitet = flest mulig kanaler som gjelder, ikke kvalitet. På toppen av alt så har medie selskapet som står bak P4 og Radio Norge kjøpt rettigheten til all reklame, så her er noen smurt dugelig - nok om det  :)

Og ja, har hjemme anlegg til adskillige 100 tusener, så lyd er viktig  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

koltor

Sitat fra: Agmuns på onsdag 31. januar 2018, klokken 18:08
Test med NRK Nyheter på DAB mellom 16.10 og 16.55 i dag. Satte opp lyden høyere enn jeg normalt ville hatt, for å lytte til spraking eller skurring.

God lyd fra studio og varierende kvalitet på telefonintervjuer (av naturlige årsaker). Ikke noe skurring. Eneste jeg reagerte på var, ironisk nok, et intervju på innovasjonshuset Mesh hvor det kom noen merkelig lyder av typen dårlig linje på Skype. Det viste seg å være problemer med linjen til Mesh, for studioet kommenterte at de hadde noen utfordinger med lyden. Altså ikke noe galt med radioen i bilen.

Eneste som var utydelig var enkelte intervjuobjekt, men det skyldes deres noe ujevne uttale - spesielt en dame som jobbet med biogass i Trøndelag og en eldre dame som var irritert på telefonselgere eller noe.

Ellers var sendingen som forventet fra et radiotalkshow.

Nå var jo dette bare en enkelttest og det kan jo hende jeg/NRK var heldig med sendingen. Får prøve igjen i morgen med P13 og morgenshowet der :)
Takk for rapporten!
Jeg hørte for øvrig på det samme, og det var definitivt skurring fra de i studio. Det er ikke MYE, men mer enn nok til å irritere seg.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

- 2014 F20 116d (ex)

Agmuns

Sitat fra: koltor på onsdag 31. januar 2018, klokken 18:43
Takk for rapporten!
Jeg hørte for øvrig på det samme, og det var definitivt skurring fra de i studio. Det er ikke MYE, men mer enn nok til å irritere seg.
Så rart. En ting er hvis du hadde hørt antydning til det et par ganger og at vi har litt ulik forventning til radiokvalitet, men hvis du definitivt hørte det gjennom sendingen så høres det ut som Bavaria har en jobb å gjøre med bilen din :-\  Krysser fingrene for at det løser seg for deg :)

Jeg prøver uansett P13 i morgen for å se om jeg legger merke til noe der. Gir tilbakemelding hvis det dukker opp noe.

koltor

Jeg er jo redd jeg fremstår som en fullstendig sprut gæærn og sær fyr, men ordnung muss sein  :police:
Setter pris på at du gidder å teste!
- 2014 F20 116d (ex)

Klykken

Mener jeg er over gjennomsnittet opptatt av lyd (og ulyd), og har ingen problemer med defekte høyttalere i min bil. Men har problemer med kvaliteten på DAB på mange kanaler. Er MEGET tydelig at de har senket bitrate på omtrent alle kanaler. Detaljer og nyanser forsvinner i komprimeringen og lyden blir veldig ullen. Enklest å høre på symbaler for de som vil bli litt irriterte med oss andre.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA