Ladepunkt garasje

Startet av Hdloop, man 29. jan 2018, kl. 20:47

« forrige - neste »

Hdloop

For et par år siden la en elektriker opp egen kurs fra sikringsskap til garasjen for lading av Golf GTE. Med overspenningsvern på veggen i garasjen.
Ser i sikringskapet at det på kursen til garasjen står 2*20. Gravde selv ned kabelen og det var tykk kabel - tipper på 3 ganger så tykk som vanlig innendørs 16A-kabel.
Vil gjerne ha litt mer strøm enn det jeg ladet med tidligere - 16A. Mener det ladet GTE batteriet på ca 2 timer (tror batteriet var på rundt 8 KW).
Beklager begrepsbruken her, men som dere sikkert skjønner kan jeg ikke strøm. Men vil ha så hurtig lading som mulig av nye Leaf?

Vesterskog

Sitat fra: Hdloop på man 29. jan 2018, kl. 20:47
For et par år siden la en elektriker opp egen kurs fra sikringsskap til garasjen for lading av Golf GTE. Med overspenningsvern på veggen i garasjen.
Ser i sikringskapet at det på kursen til garasjen står 2*20. Gravde selv ned kabelen og det var tykk kabel - tipper på 3 ganger så tykk som vanlig innendørs 16A-kabel.
Vil gjerne ha litt mer strøm enn det jeg ladet med tidligere - 16A. Mener det ladet GTE batteriet på ca 2 timer (tror batteriet var på rundt 8 KW).
Beklager begrepsbruken her, men som dere sikkert skjønner kan jeg ikke strøm. Men vil ha så hurtig lading som mulig av nye Leaf?
Står ikke tverrsnitt på kabling på kurs fortegnelse i sikringsskap? Bak 2*20? Kanskje 4mm2?

Sent fra min Power_2 via Tapatalk

Hdloop

Jo, det gjør det - 2*4 står det på tverrsnitt..?

Lars C. Krogenæs

Hva har du i enden av kabelen i garasjen?

vanlig Schukokontakt, industrikontakt eller ladestasjon?

Ville tro du kunne få en 25A sikring på denne kabelen, litt avhengig av hvordan den er lagt. Dette må en elektriker avgjøre.

Uansett har du 20A sikring og dermed mulighet til å få raskere lading enn 16A, men med ladekladden som følger med får du bare 10A lading. Kjøp en EcoLite ladestsjon, og du kan lade med den farten det er mulig å få ut av kabelen. 

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Hdloop

Hei og takk for svar.
Har 3-polet i garasjen - blå. Heter vel industrikontakt?

Joltus

Den er blå ja, men du skal da 4 hull i stikkontakten hvis det er 3 fase.

Hdloop

Hei

Det er blå kontakt med 3 hull.

Legger ved bilde av boksen og kontakt:

Griffel

Fra den stikkontakten kan du bare trekke 16A. Men du kan erstatte stikkontakten og tilhørende boks med f.eks en fastkoblet EkoLite ladestasjon slik Lars foreslår, da en med jordfeilbryter B. Den må monteres av elektrikker, så kan jo han avgjøre om sikringen i skapet kan økes til 25A eller om du fortsatt må ha 20A.

En ladekabel eller ladestasjon med industrikontakt vil være begrenset til 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hdloop

Akkurat - takk for hjelpen:-)
Da får jeg sjekke litt med elektrikeren!

stigasp

max 20 amp på 4 kvadrat  :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA