Endelig på PCen, så lettere enn på mobilen med dårlig display...
Jeg hentet den i Notodden.
Flott overlevering hos Lauvstad Bil. Vi kom dit kl. 10 og kjørte igjen kl. 11. Ble mye elbilprat før vi kikket over bilen som hadde uorginale felger, men som er garantert av Nissan, disse ser mye bedre ut enn standard felgene så jeg er happy med dette.
Bilen stod å ladet når vi overtok den så den var ikke ladet mer enn til 98%. Det var pent vær, bare ett par minus (minus 8 på det meste), men det var mye smelte vann så det ble ikke optimale forhold. Jeg oppdaget litt sent også at det bare var 36 psi i dekkene, har pleid å ha opp mot 45 i de gml.
Likevel kjørte jeg helt til Røldal uten å lade, det er 208 km og over 1000 høyde meter etter 190 km, før det bikker brått nedover til Røldal som ligger på 400 moh. Notodden er bare 20 moh så jeg er meget imponert over rekkevidden. Jeg fikk første varsel om lite batteri på 9% og hadde 6% som det minste. Når jeg svinget inn på ladestasjonen, gikk batteriet opp til 11% og varsel om low battery forsvant:)
Jeg fikk dessverre problem med laderen, usikker på hva som er årsaken, jeg satte den på lading og gikk på butikken, når jeg kom tilbake så startet jeg bilen for å få varme og da stanset laderen etter ett par minutter, med info om at det var kommunikasjons feil og at bilen måtte stå av. Jeg slo den av, og den ladet 7% til før den stoppet igjen, denne gangen uten at jeg hadde startet bilen. Jeg flyttet bilen og ladet til 72% før jeg gav plassen til han med Tesla som kom rett etter meg og som også fikk problem med den laderen. Om det var feil på lader eller om det er noe med bilen vår vet jeg ikke, tipper det er laderen...
Jeg skulle lade til 80% og stoppe en time i leiligheten slik at jeg kunne starte med 80% fra Seljestad, det skulle holde de 155 km hjem. Vel, det endte med at jeg bare hadde 72% på start så selv om det er flere ladere på veiene så tenkte jeg at jeg skulle prøve om det gikk. Kjørte derfor i fartsgrense ihht spedometere så litt under i praksis og så stort sett uten varme, bare setevarme og ratt. Kom hjem med 16% så dette syns jeg var meget bra, 123wh i snitt. Det går ned de til havnivået de først 20 km, men så går det litt opp og ned, men langs havnivået så forbruket er bra, men selvsagt uten varme, men jeg mener at dette er bedre enn min Leaf30.
Bilen syns jeg er kjempefin, den er stillegåande, komfortabel, litt myk, men kan være det blir noe bedre med mer luft, dette er en smaksak og den kjører godt på tross av dette. Jeg sitter veldig godt og fikk ikke problem verken med midtkonsoll eller manglende lengdejustering av ratt.
Det er først på skikkelig dårlig vei med potholes at en merker at dette er en Leaf og ikke en dyrere bil. Jeg elsker den nye skjermen med så mye mer informasjon enn før, selv om mange biler har dette så er det ett stort sprang opp fra forrige generasjon. To kjørekomputere og også mye mer navi info rett foran nesen kjør at det er mye lettere å følge med. I motsetning til på skjermen i midtkonsollen så har en turn-by-turn display der også rest distansen kommer klart frem i motsetning til på gml Leafen. Jeg brukte 2 km pr % og regnet jevnlig på om dette forholdet endret seg, da føler jeg at jeg har kontroll på situasjon. Slik har jeg alltid gjort på Teslaene også...
Typisk, 60 km igjen 25% igjen på batteriet, en mangler altså 10 km for å 2 km pr % tankegangen, så ser jeg om dette forholdet endrer seg. Det jeg har notert meg er at det er mye enklere å holde godt mer en 2 km pr prosent fra 100 til 50 % samt på slutten, jeg syns SOC faller fortere ned mot 15% fra 50, men så kjørte jeg vesentlig lengre pr prosten på slutten...
Vel, skal se om jeg kan få tatt biler av felgene og bilen