Nissan imponerer og gruser konkurrentene!

Startet av Bondeknøl, søn 28. jan 2018, kl. 22:00

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Bondeknøl på man 29. jan 2018, kl. 09:54
Det handler vel ikke om å ikke ville Tesla noe godt, men heller det å være lite imponert av prosessen rundt Tesla model 3?

At man ikke behøver å la seg imponere av hvordan oppskaleringen av produksjonen av Model 3 skjedde i høst er vel få uenige i. Men å presentere som "siste nytt" i månedskiftet Januar/Februar at Tesla *fortsatt* håndproduserer batteripakkene til denne bilen når rapportene "nyheten" bygger på forteller at dette opphørte i midten av Desember, da betyr det at man enten ikke vil Tesla noe godt og bevisst videreformidler falsk informasjon eller har gjort en svært slett jobb med å sette seg inn i "nyheter" man velger å videreformidle. Ingen av delene er etter mitt skjønn nevneverdig rosverdig.

... da kanskje spesielt med tanke på at "nyheten" alt i utgangspunktet var vinklet negativt og basert på "avsløringer" fra "anonyme ansatte", og at selv disse avsløringene avslørte at dette manuelle ekstraarbeidet (som Elon selv har omtalt tidligere - så dette var jo ikke noen nyhet i seg selv) faktisk hadde opphørt.
Model S 85D

Burger

Det virker som Nissan har levert Leaf så fort som kundene ønsker bortsett fra noen perioder når man endrer på bila som nå. Litt produksjonstid, men jeg fikk min Leaf ca 2 uker etter jeg skrev kontrakt i 2015. Selger og jeg sjekket hva som var tilgjengelig i England av farver, modell etc. Skulle jeg hatt ikke metallic så hadde leveringstid vært 2 måneder.

Det som er skuffende er at de ikke har økt batterikapasiteten på varebilen og kommet med flere modeller.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

UPDATE: On Wednesday, January 3, Tesla revealed it has pushed back its production targets for the Model 3 sedan, yet again. In its latest Vehicle Production and Deliveries report, Tesla says it is focussing on quality and efficiency, rather than just pushing for the max volume in the shortest time, and so is aiming for a production speed of 2,500 Model 3s per week by March, and double that by the end of June.

doldis1

Eneste imponerende med Nissan som jeg ser det er at de har klart å bruke 7 år på å komme med en facelift..?
Tesla leverer allerede nå sin 4rde modell siden 2011....

Amoss

Sitat fra: arthur på man 29. jan 2018, kl. 11:45
...

Gratulerer!  Du fant virkelig en "nyhet" (rett nok snart en måned gammel, men vi bedriver da dog resirkulering ;) ) som kan tolkes negativ for Tesla og som er basert på fakta og ikke "løse anonyme lekkasjer" og kunne sette den inn uten kontekst i en tråd som omhandler noe helt annet. Flott jobba!  </ironi>
Model S 85D

Bondeknøl

Sitat fra: doldis1 på man 29. jan 2018, kl. 11:53
Eneste imponerende med Nissan som jeg ser det er at de har klart å bruke 7 år på å komme med en facelift..?
Tesla leverer allerede nå sin 4rde modell siden 2011....
Det som er bra er at Nissan lagde en så bra bil at de kunne ha den på markedet i syv år, og på slutten solgte den fortsatt knallbra. De lagte faktisk bilen så bra at de slapp å forandre den hele tiden. Det gjør at de kan selge en bra bil rimeligere enn produsenter som bruker mye mer av ressursene sine på korrigering og ombygging på eksisterende modeller.

DagfinnN

Sitat fra: Burger på man 29. jan 2018, kl. 11:20
Det som er skuffende er at de ikke har økt batterikapasiteten på varebilen og kommet med flere modeller.
Skuffende - er nok kynisk planlegging. De har et fossilmarked de ikke kan/vil ødelegge før de må.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

hsa77

Sitat fra: DagfinnN på man 29. jan 2018, kl. 12:49
Skuffende - er nok kynisk planlegging. De har et fossilmarked de ikke kan/vil ødelegge før de må.
Det er nok også ganske krevende å skalere opp batteriproduksjonen. Dumt å lansere en masse modeller man ikke kan levere...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Bondeknøl

De har vel lansert varebilen med 40kw batteri? Gjør den jo ikke til den ultimate elvarebil, men ett steg i riktig retning er det jo.

automat

Sitat fra: DagfinnN på man 29. jan 2018, kl. 12:49

Kynisk ja, ikke nødvendigvis for å beskytte fossilmarkedet. Men for å tjene penger.

Jeg tror Nissan er en av få produsenter som tjener penger på hver elbileksemplar de selger. Og at mange andre taper på hvert eksemplar, som dekkes inn over utviklingbudsjett. Og at mange trår vannet mens de venter på at batteriprisene skal falle, før de setter igang volumproduksjon

Jeg tror inntjeningskrav også er en av grunnene til at Leaf har spart inn på ting som batterivarme og -kjøling. Kampen står ikke her, men om rekkevidde.

Inntjening er trolig også forklaringen på at de ikke kommer med 60kWh nå, men først når batteriprisene har blitt litt lavere.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Lars Krogenæs

Sitat fra: Bondeknøl på man 29. jan 2018, kl. 12:33
Det som er bra er at Nissan lagde en så bra bil at de kunne ha den på markedet i syv år, og på slutten solgte den fortsatt knallbra. De lagte faktisk bilen så bra at de slapp å forandre den hele tiden.

[sarkasme]
Pøh: Lada (egentlig Fiat 124 fra 1966) kom i 1970 og fortsatte produksjonen frem til 2012: De lagde faktisk bilen så bra at de slapp å forandre den hele tiden. Større etterspørsel enn produksjon var det også....  [/sarkasme]

Problemet er jo tilgangen på elbiler. Når alternativene er å vente lenger enn man måtte vente på en Lada i Sovjet er det jo klart at de som er leveringsdyktige får solgt. (Selv kjøpte jeg en knallbra ny Leaf for 1 år siden, bare så det er sagt).

arthur

Sitat fra: Amoss på man 29. jan 2018, kl. 12:07
Sitat fra: arthur på man 29. jan 2018, kl. 11:45
...

Gratulerer!  Du fant virkelig en "nyhet" (rett nok snart en måned gammel, men vi bedriver da dog resirkulering ;) ) som kan tolkes negativ for Tesla og som er basert på fakta og ikke "løse anonyme lekkasjer" og kunne sette den inn uten kontekst i en tråd som omhandler noe helt annet. Flott jobba!  </ironi>

Bare bittelittegranne hårsår på vegne av Tesla? 8)

Bondeknøl

Sitat fra: Lars Krogenæs på man 29. jan 2018, kl. 13:53

[sarkasme]
Pøh: Lada (egentlig Fiat 124 fra 1966) kom i 1970 og fortsatte produksjonen frem til 2012: De lagde faktisk bilen så bra at de slapp å forandre den hele tiden. Større etterspørsel enn produksjon var det også....  [/sarkasme]

Problemet er jo tilgangen på elbiler. Når alternativene er å vente lenger enn man måtte vente på en Lada i Sovjet er det jo klart at de som er leveringsdyktige får solgt. (Selv kjøpte jeg en knallbra ny Leaf for 1 år siden, bare så det er sagt).
Velger å tro at det ikke er tilgangen som er hovedårsaken til at Leaf er så populær.
Jeg kjøpte Leaf fordi at de jeg kjente som hadde Leaf var knallfornøyde. Har også tipset andre om Leaf og de har vært knallfornøyde. Selvfølgelig er tilgang en viktig faktor, men det at Nissan har klart å lage en god og driftssikker bil som ligger helt i toppen når det gjelder å få mest for pengene er vel det som gjør den til en vinner?
Lada i Sovjet har jeg ikke mye peiling på, men vet såpass at det ikke er så veldig likt dagens Norge og bilparken vi har

Amoss

Sitat fra: arthur på man 29. jan 2018, kl. 16:25
Bare bittelittegranne hårsår på vegne av Tesla? 8)

Nei, men bittelittegranne "hårsår" for falske nyheter, overdrivelser og krisemaksimering. Er det en negativ reell nyhet om Tesla, så bare publiser det. Men gjør det mens det enda er en nyhet - ikke lenge etter at den er ferdig debatert, der det er relevant - altså ikke i tråder som omhandler noe helt annet og sett det om nødvendig i korrekt kontekst.

Ps: I dette tilfellet klarte du å bryte alle de tre kriteriene jeg satte over. Kan vi nå la denne tråden få lov til å holde seg til topic?  Eller skal du fortsette med å forsure denne tråden med irrelevante offtopic "stikk" til personer du helt tydelig ikke er enig med?

...

Og bare for å være litt on-topic selv, ja, synes det er litt imponerende det så langt ser ut til at de har fått til - sammenlignet med de fleste andre bilprodusenter. Men sammenlignet med de ambisjonene de hadde (referert til av andre tidligere i tråden), og hva de *burde* ha fått til nå, så er det ikke så veldig imponerende. Og det er litt tidlig å uttales seg om å "gruse" noen som helst enda. Klarer de å gjennomføre slik enkelte her forutsetter at de skal, eller fortsatt klarer å være verdens mest solgte elbil om ett år fra nå, så kan man revurdere dette. :)
Model S 85D

JorgenM

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på man 29. jan 2018, kl. 09:30
i 2011 fortalte Carlos Ghosn at Nissan skulle "develup a full lineup of electric cars". Videre fortalte han at elbilsalget ville utgjøre 10% av bilsalget world-wide i 2020 og at Nissan skulle være den store elbilprodusenten.

Nissan har ikke greid å innfri.

Jeg må si Nissan skuffer, men konkurrentene gjør det ikke noe bedre :-(
Det er vel ikke Nissans skyld at markedet har gått tregere enn antatt i 2011.
Skal man henge med i det lange løpet må man trå forsiktig.

Ser forøvrig en eller et par Model 3 hver dag jeg er ute å kjører her i Bay-området i California, for meg virker det som Model 3-produksjonen er i full gang, men så er vel også absolutt alle de første blitt levert her (bor ca 2 mil fra fabrikken). Ikke så mange flere Model X å se egentlig, så Model 3 blir nok uhyre vanlig i trafikkbildet her etter hvert. Model S er oftere å se.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA