Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konstant vifte/summelyd foran

Startet av Rico, tirsdag 23. januar 2018, klokken 08:49

« forrige - neste »

Rico

Hei,

Har noen opplevd at bilen summer konstant? Har nå holdt på i over 1 døgn, uavhengig om den lader eller ikke. Det er ikke akkurat så varmt at batteriene må kjøles ned nå. Kan det være sirkulasjonspumpen til kjøleanlegget? Varmeapparatet virker fint.

Har meldt det inn til Tesla, spørsmålet er om jeg bør dra innom drop-in eller avvente Teslas tilbakemelding?

Lydfil ligger vedlagt.

mvh
Rico

THE

Slik høres min ut av og til også.

De gangene jeg har merket det er ved lave temperaturer -10 til -20 og når bilen har stått til lading på lav ladestrøm (8A) på hytta. Når jeg har kommet hjem etter 130 km og, med varmt batteri så har jeg ikke merket lyden, og heller ikke når den har ladet hjemme med trefas-lading og høyere ladeeffekt. Nå har jeg ikke så lave temperaturer hjemme heller.

Jeg har lagt merke til lyden noen ganger ellers også, men da bare ei kort tid etter at jeg har parkert bilen. Tenkte jeg skulle ta opp lyden og melde det inn til Tesla selv også, så får de eventuelt se på det når den skal inn til service og garantiutbedringer utpå våren engang.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rico

I dag morges hadde lyden gitt seg. Dette var merkelige greier. Får se hva Tesla finner i loggene. Høres ut som noe BMS-lyd, men merkelig om denne skal holde på i over 48 timer.

Mvh
Rico

EBjørnen

Fikk du noe svar på dette, jeg spør fordi jeg nettopp har kjøpt en brukt TMS 2015 og prøver å finne ut av det samme. Bilen står å summer i garasjen, det gir seg ikke heller. Uavhengi av lading og temperaturen har hvert mellom 10 og 20 pluss i denne tiden jeg har hatt bilen.
TMS 85D 2015.

sjokomelk

Det er pumpa til kjølevæsken til batteripakken. Helt normalt at den lager lyder i tide og utide. Ikke bruk tid og energi på å bekymre deg over det, og la den gjøre sin egen greie. Lås bilen og gå i fra den og glem hele greia.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

EBjørnen

 :+1: OK takk for beroligende svar :), så får vi håpe den surrer og går til evig tid.
TMS 85D 2015.

nie

Sitat fra: Muffinman på Tirsdag 21. Juli 2020, klokken 10:45
Det der høres ut som sirkulasjonspumpene i kjølesløyfen til batteriet. Lader du over ca 77% går de i 100% og blir der lenge, selv om soc skulle falle langt under denne verdien. Før gikk de nesten "evig", mens nå skal de vel gå ca 3 timer eller noe sånn. Ellers går de på lavere pådrag. Dette ble innført etter disse "asia-brannenene" våren 2019 med påfølgende capping av en del batterier på vmax (10-12% av kapasiteten i topp ble gjort utilgjengelig), og reduksjon av ladehastigheten. Mer aggressiv styring av kjølesløyfen i tillegg tyder nok på at Tesla er livredde for overoppheting av enkeltceller, som i sin tur kan medføre uønskede konsekvenser.

Om jeg tolker lyden riktig skal det være slik. Prøv å lade til 70% en periode og se om den forsvinner.




Fant denne forklaringen over i Model S-forumet så prøv gjerne å lade til 70-75% en periode og se om summingen forsvinner.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA