Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Renault skuffet

Startet av Troald, tirsdag 23. januar 2018, klokken 07:33

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:17
Den store fordelen med ac22kw er jo at det sjelden er ladekø, selv om man lader litt saktere kommer man seg ofte videre fortere! Det finnes også ac22kw ladere på en del kjøpesentre og andre steder det er greit å slå ihjel en time eller to, med 41kwh batteri er det sjelden man trenger mer enn en ladepause for å komme frem. Ac22kw er jo også mye billigere enn hurtiglading.

Det var vel litt å ta i? Du får netto ca. 18kW inn på batteriet, og med 1,- pr. minutt blir det 3,33 pr. kWh. Når jeg lader Teslaen på CHAdeMO koster det meg som regel rundt 3,80 pr. kWh. De som har en Tesla med 400V batteri og ikke 350V som min ender med å betale ca. 3,40. Ikke akkurat en himmelropende forskjell...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

#16
Jeg tenker at både fravær av IT-støtte og hurtiglading er årsaken, men jeg som ikke bruker hele batteriet hver dag kunne klart meg med sakteladingen de har idag + hurtiglading for langtur. Da blir den plutselig konkurransedyktig med alle elbilene og siden den er mye rimeligere enn 40kWh Leaf ville den være et godt valg for mange.

IT-støtte er mer et krav for de som virkekelig trenger å lade opp 80% av batteriet på 8 timer hver eneste dag, men de aller fleste kjører jo ikke mer enn 3 mil/dag så det hadde ikke gjort de noe om akkurat de kjøpte en dyrere bil isteden.

Nå begynner konkurrentene å få 40kWh+ så konkurransen til Renault vil bli hardere.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

hsa77

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. mars 2018, klokken 13:36
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:17
Den store fordelen med ac22kw er jo at det sjelden er ladekø, selv om man lader litt saktere kommer man seg ofte videre fortere! Det finnes også ac22kw ladere på en del kjøpesentre og andre steder det er greit å slå ihjel en time eller to, med 41kwh batteri er det sjelden man trenger mer enn en ladepause for å komme frem. Ac22kw er jo også mye billigere enn hurtiglading.

Det var vel litt å ta i? Du får netto ca. 18kW inn på batteriet, og med 1,- pr. minutt blir det 3,33 pr. kWh. Når jeg lader Teslaen på CHAdeMO koster det meg som regel rundt 3,80 pr. kWh. De som har en Tesla med 400V batteri og ikke 350V som min ender med å betale ca. 3,40. Ikke akkurat en himmelropende forskjell...
Å sammenligne ZOE og Tesla blir vel litt meningsløst all den tid Tesla koster tre ganger så mye...

Man må heller sammenligne ZOE med biler i samme klasse, f.eks Leaf eller Golf. Hurtiglading på disse er vel i praksis maks 40kw, gjerne mye mindre når det er kaldt, da blir ac22kw billigere. Men jeg skal innrømme at å kalle det mye billigere er å ta litt hardt i!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Counterpointer

Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 16:33
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. mars 2018, klokken 13:36
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:17
Den store fordelen med ac22kw er jo at det sjelden er ladekø, selv om man lader litt saktere kommer man seg ofte videre fortere! Det finnes også ac22kw ladere på en del kjøpesentre og andre steder det er greit å slå ihjel en time eller to, med 41kwh batteri er det sjelden man trenger mer enn en ladepause for å komme frem. Ac22kw er jo også mye billigere enn hurtiglading.

Det var vel litt å ta i? Du får netto ca. 18kW inn på batteriet, og med 1,- pr. minutt blir det 3,33 pr. kWh. Når jeg lader Teslaen på CHAdeMO koster det meg som regel rundt 3,80 pr. kWh. De som har en Tesla med 400V batteri og ikke 350V som min ender med å betale ca. 3,40. Ikke akkurat en himmelropende forskjell...
Å sammenligne ZOE og Tesla blir vel litt meningsløst all den tid Tesla koster tre ganger så mye...

Man må heller sammenligne ZOE med biler i samme klasse, f.eks Leaf eller Golf. Hurtiglading på disse er vel i praksis maks 40kw, gjerne mye mindre når det er kaldt, da blir ac22kw billigere. Men jeg skal innrømme at å kalle det mye billigere er å ta litt hardt i!
Tesla lader maks 50 kW på Chademo , det gjør Ioniq m.fl også
Her var det ladepris og ikke bilene som ble sammenlignet.

hsa77

#19
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. mars 2018, klokken 16:38
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 16:33
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. mars 2018, klokken 13:36
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:17
Den store fordelen med ac22kw er jo at det sjelden er ladekø, selv om man lader litt saktere kommer man seg ofte videre fortere! Det finnes også ac22kw ladere på en del kjøpesentre og andre steder det er greit å slå ihjel en time eller to, med 41kwh batteri er det sjelden man trenger mer enn en ladepause for å komme frem. Ac22kw er jo også mye billigere enn hurtiglading.

Det var vel litt å ta i? Du får netto ca. 18kW inn på batteriet, og med 1,- pr. minutt blir det 3,33 pr. kWh. Når jeg lader Teslaen på CHAdeMO koster det meg som regel rundt 3,80 pr. kWh. De som har en Tesla med 400V batteri og ikke 350V som min ender med å betale ca. 3,40. Ikke akkurat en himmelropende forskjell...
Å sammenligne ZOE og Tesla blir vel litt meningsløst all den tid Tesla koster tre ganger så mye...

Man må heller sammenligne ZOE med biler i samme klasse, f.eks Leaf eller Golf. Hurtiglading på disse er vel i praksis maks 40kw, gjerne mye mindre når det er kaldt, da blir ac22kw billigere. Men jeg skal innrømme at å kalle det mye billigere er å ta litt hardt i!
Tesla lader maks 50 kW på Chademo , det gjør Ioniq m.fl også
Her var det ladepris og ikke bilene som ble sammenlignet.
Joda, men poenget er at de fleste bilene ikke lader på 50kw under hele hurtigladingen - mange lader aldri mer enn 40kw og når det er kaldt går det mye saktere. Når man snakker om ladepris må man ta med det i regnestykket. At en Tesla klarer å lade med høy fart og dermed får lavere pris er uinteressant - ZOE og Tesla er i to så forskjellige prissegmenter at en sammenligning blir meningsløs. Ioniq lader nok såpass hurtig hele tiden  at den kommer godt ut, den får ZOE tåle å bli sammenlignet med - hadde jeg jevnlig kjørt lenger enn ett batteri hadde Ioniq vært en sterk kandidat...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

jkirkebo

Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 16:33
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. mars 2018, klokken 13:36
Sitat fra: hsa77 på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:17
Den store fordelen med ac22kw er jo at det sjelden er ladekø, selv om man lader litt saktere kommer man seg ofte videre fortere! Det finnes også ac22kw ladere på en del kjøpesentre og andre steder det er greit å slå ihjel en time eller to, med 41kwh batteri er det sjelden man trenger mer enn en ladepause for å komme frem. Ac22kw er jo også mye billigere enn hurtiglading.

Det var vel litt å ta i? Du får netto ca. 18kW inn på batteriet, og med 1,- pr. minutt blir det 3,33 pr. kWh. Når jeg lader Teslaen på CHAdeMO koster det meg som regel rundt 3,80 pr. kWh. De som har en Tesla med 400V batteri og ikke 350V som min ender med å betale ca. 3,40. Ikke akkurat en himmelropende forskjell...
Å sammenligne ZOE og Tesla blir vel litt meningsløst all den tid Tesla koster tre ganger så mye...

Man må heller sammenligne ZOE med biler i samme klasse, f.eks Leaf eller Golf. Hurtiglading på disse er vel i praksis maks 40kw, gjerne mye mindre når det er kaldt, da blir ac22kw billigere. Men jeg skal innrømme at å kalle det mye billigere er å ta litt hardt i!

Jeg tok Tesla fordi det er den jeg lader på CHAdeMO. Prisen har ingen betydning for ladehastigheten på CHAdeMO ;) Bruk gjerne Ioniq eller Soul som eksempler isteden, disse får ofte opp mot 45kW i snitt. Det gir samme pris som for 22kW AC minus tap. Forskjellen ligger jo i at for 22kW AC får man tapet i laderen som må trekkes fra ladestrømmen, mens på DC-hurtiglading er levert energi det man får netto inn på batteriet.

Er batteriet kaldt nok får man ikke maks hastighet på Zoe heller. Men billigere blir det i kulda ja, om man sammenligner med biler uten aktiv batterivarming. På Teslaen får jeg alltid maks hastighet på CHAdeMO, uansett om det er -28 grader ute. Kjører aldri mindre enn 45 minutter før lading, og da rekker batteriet å bli mer enn varmt nok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hsa77

Sitat fra: jkirkebo

Er batteriet kaldt nok får man ikke maks hastighet på Zoe heller.
Stemmer det, men da lader man bare på Grønn Kontakt og betaler kun for den effekten man faktisk trekker.

Uansett skal jeg innrømme at pris på lading er et tynt argument for å velge ZOE. Nesten garantert å unngå ladekø er et mye bedre argument!

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA