Trafikkskule med berre elbilar.

Startet av arnkl, man 22. jan 2018, kl. 17:24

« forrige - neste »

arnkl

Eg ser at det i Bergen er starta opp ein trafikkskule som berre brukar elbilar i opplæringa. Er det noko som kjem til å slå ann?

http://elektrisktrafikkskole.no/
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

hsa77

Hvorfor ikke? Stadig flere unge velger å ta sertifikat kun for automat, det er kanskje ikke så rart ettersom manuellkasse nå også er på vei ut på rene fossilbiler. Ungdom er forhåpentligvis hakket mer miljøvebevisste enn resten av befolkningen og jeg vil tro en trafikkskole med en slik miljøprofil appellerer til dem.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Ingeniøren

Sitat fra: hsa77 på man 22. jan 2018, kl. 18:14
Hvorfor ikke? Stadig flere unge velger å ta sertifikat kun for automat, det er kanskje ikke så rart ettersom manuellkasse nå også er på vei ut på rene fossilbiler. Ungdom er forhåpentligvis hakket mer miljøvebevisste enn resten av befolkningen og jeg vil tro en trafikkskole med en slik miljøprofil appellerer til dem.

Helt enig. Dessuten om noen år sitter vi ikke å styrer bilen vår selv lenger heller  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

elektrolux

Helt enig. Det er lenge siden det å beherske bilen rent teknisk var hovedkravet for å få sertifikat.

Med elbil kan læringen fokusere på de trafikale utfordringene uten styret med clutch og gir. Det bør resultere i ferre timer. Og gjerne også rimeligere timer siden kjøreskolens utgifter til bilen ( Vedlikehold og energikostnader ) blir redusert.

Husk at i tiden etter en får sertifikat fortsetter lærekurven, og når en er sikker på egne ferdigheter rent trafikalt, trenger en kun ta ny oppkjøring for å utvide til bil med clutch og gir.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arnkl

Sitat fra: elektrolux på tir 23. jan 2018, kl. 06:58
Med elbil kan læringen fokusere på de trafikale utfordringene uten styret med clutch og gir. Det bør resultere i ferre timer.

Eg er heilt samd i det. Då vår eldste datter tok sertifikat brukte ho mange timar (og ditto tusenlappar) på å bli vant med clutch og gir på køyreskulebilen. Dette til trass for at ho hadde køyrt mykje i vår eksosbil med manuelt gir.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

cra

Flott med elbiler som skolebiler! Vår nest yngste har kjørt en del i elbilene våre, og det er veldig greit å kunne konsentrere seg om trafikksituasjonen først og bli vant med den. Sånn sett kan alle ha nytte av å kjøre med automatgear først. Hun skal kjøre opp på bil med manuelt gear, for enn så lenge vil hun nok kjøre en del manueløt gear når hun skal ut på tur. Så får vi se hvordan det blir når nestemann skal igang med det samme om et par år. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars Krogenæs

Sitat fra: arnkl på man 22. jan 2018, kl. 17:24
Eg ser at det i Bergen er starta opp ein trafikkskule som berre brukar elbilar i opplæringa. Er det noko som kjem til å slå ann?

Jeg har sagt det i 20år: Om 10 år vil alle biler være elektriske!

Dermed er min oppfatning at alle kjøreskoler vil gå over til elbiler etterhvert.

Problemet i dag er dette med manuelt gir. Datteren min øvelseskjører på vår fossilbil med manuelt gir. Det meste av energien går med til å beherske dette giret. Egentlig er det jo håpløst å bruke penger på å lære å kjøre noe som forsvinner.

Sønnen min på 14 kommer neppe til å kjøre opp på manuelt gir. Innen den tid har vi kun elbiler og behovet blir borte.

Yngste sønnen på 10 kommer neppe til å ta lappen. Før han fyller 18 vil behovet for sertifikat være borte, til fordel for selvkjørende biler.

Lars

hsa77

Sitat fra: Lars Krogenæs på ons 24. jan 2018, kl. 14:41
Sitat fra: arnkl på man 22. jan 2018, kl. 17:24

Jeg har sagt det i 20år: Om 10 år vil alle biler være elektriske!

Dermed er min oppfatning at alle kjøreskoler vil gå over til elbiler etterhvert.

Problemet i dag er dette med manuelt gir. Datteren min øvelseskjører på vår fossilbil med manuelt gir. Det meste av energien går med til å beherske dette giret. Egentlig er det jo håpløst å bruke penger på å lære å kjøre noe som forsvinner.

Sønnen min på 14 kommer neppe til å kjøre opp på manuelt gir. Innen den tid har vi kun elbiler og behovet blir borte.

Yngste sønnen på 10 kommer neppe til å ta lappen. Før han fyller 18 vil behovet for sertifikat være borte, til fordel for selvkjørende biler.

Lars
Selvkjørende biler kommer, men at de er så utbredt om 8 år at sertifikat ikke er nødvendig tviler jeg på. Det vinterføret vi har her på Østlandet for tiden tror jeg nok det går mange år før selvkjørende biler takler helt på egenhånd. Og når de selvkjørende bilene kommer på markedet vil det jo gå minst 10-15 år å fase ut de fleste gammeldagse manuelle bilene.

HCO

Når man først bruker noen titalls tusen på førerkort, synes jeg det er dumt å ikke kunne ha lov til å kjøre bil med manuelt gir. Jeg kan se for meg mange scenarioer der det er nyttig, selv om man ikke har slik bil selv.

Så skal man være klar over at "manuell-lappen" er et krav enkelte steder, for eksempel for opptak til Fengselsskolen (for Politihøgskolen er kravet nylig fjernet, de godtar nå "automatlappen").
2019 Tesla Model 3
2022 Zero SR/F
2026 Kia Niro EV

hsa77

Dersom man klarer seg med færre kjøretimer for å ta automat-lappen, blir det jo fort noen tusenlapper spart. Det er såvidt jeg forstår en smal sak å kjøre opp på manuell-lappen senere dersom man finner ut at det er noe man må ha. Om ti år tviler jeg på at det et mange personbiler med manuell kasse på veien.

Måkemannen

Sitat fra: hsa77 på ons 24. jan 2018, kl. 17:56
Dersom man klarer seg med færre kjøretimer for å ta automat-lappen, blir det jo fort noen tusenlapper spart. Det er såvidt jeg forstår en smal sak å kjøre opp på manuell-lappen senere dersom man finner ut at det er noe man må ha. Om ti år tviler jeg på at det et mange personbiler med manuell kasse på veien.
Egentlig er det jo genialt å ta "manuell lappen" i tillegg senere. I mellomtiden får man trafikkerfaring, og kan i ro og mak se an utviklingen på kjøretøyene. Kan godt være det tillegget er uaktuelt å ta etterhvert.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

kristianbergen

Jeg tror fremtiden er elektrisk, så dette vil nok gå bra
Leaf 2013

Osloensis

Hadde jeg ant for noen år siden at automat er så mye enklere å bruke, og mindre belastende for bekkenet, og at man kan ta lappen bare for automat, ville jeg tatt lappen for mange år siden, og hatt et mye enklere liv.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Burger

Jonas: Fordi kostnad og krymping av komponenter gir billigere regnekraft, pris på sensorer går ned og blir bedre og det invisteres noe enormt på sw siden.

iPhone kom når batterienene var gode nok, cpu-ene kraftige og strømgjerrige nok, touchskjermen gode nok samt at alle delene  ble små og billige nok til å få plass i en iPhone.

Mange, også store selskap som Google, Apple, GM, Nissan, mener vi er der med dagens teknologi for å få til selvkjøring nå. I Norge ble "Lov om utprøving av selvkjørende biler" enstemmig vedtatt i november 2017.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hsa77

Sitat fra: Burger på lør 27. jan 2018, kl. 18:12
Jonas: Fordi kostnad og krymping av komponenter gir billigere regnekraft, pris på sensorer går ned og blir bedre og det invisteres noe enormt på sw siden.

iPhone kom når batterienene var gode nok, cpu-ene kraftige og strømgjerrige nok, touchskjermen gode nok samt at alle delene  ble små og billige nok til å få plass i en iPhone.

Mange, også store selskap som Google, Apple, GM, Nissan, mener vi er der med dagens teknologi for å få til selvkjøring nå. I Norge ble "Lov om utprøving av selvkjørende biler" enstemmig vedtatt i november 2017.
Joda selvkjørende biler kommer om noen år.  Først på premium biler, deretter  som ekstrautstyr på vanlige biler, og til slutt kanskje også som påbudt sikkerhetsutstyr. Slik har det vært med alt sikkerhetsutstyr på bil, airbag, abs bremser, esp osv. Gjennomsnittsbilen i Norge lever vel noe sånt som 17 år, så biler vi må ha sertifikat for å kjøre kommer nok til å dominere ihvertfall i 20-30 år fremover...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA