Problem med lading / ladetrafo

Startet av eriksj, lør 20. jan 2018, kl. 17:42

« forrige - neste »

eriksj

Har Zoe R90 ZE40 med Noratel trafo og Podpoint installert. Har ladet i nesten 1 år fra denne uten problemer.

Igår så ville plutselig ikke bilen lade som vanlig, forsøkte flere ganger og fikk tilslutt battery charging impossible feilmeldingen som jeg måtte ta en kjøretur for å få resatt. Kjørte innom en 22kw lader på veien for å prøve å lade, det gikk fint. Når jeg kom hjem igjen så gikk det fortsatt ikke å lade, samme feilmelding, men også check charging post. Koblet fra, låset bilen og tok kvelden, tenkte at kanskje det går over av seg selv.

Idag så ville den fortsatt ikke lade, og jeg tok turen til en annen 22kw lader for å prøve, der fungerte det fint igjen. Vel hjemme så lar jeg bilen stå 1 time før jeg forsøker å sette på lading. Fungerer på første forsøk. MEN: etter noen sekunder så hører jeg skumle lyder fra ladetrafoen, jeg drar fram telefonen for å filme og få opptak av lyden. Rett etter så kommer det mer lyder og noe som ser ut som starten av en brann er synlig under topplokket, forsøker legge ved bilde her.

Lenke til filmen https://streamable.com/dk67d

Noen som kan bekrefte mistanken min her, dette er vel ikke normalt? Jeg stoppe ladingen med en gang i bilen og gikk rett og tok sikringen i sikringsskapet for å stoppe strømtilførselen.

2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

_OE_

Sikkert det vanlige... Dvs dårlig kontakt... Tilkoblingene er dårlig tildratt... Du får koble ut sikringen foran trafoen... Skru av lokket på trafoen og inspisere.. Er det brente/brunsvidde koblinger... Ikke skru inn sikring før feilen er utbedret (det er derfor en bør få sjekket elanlegget med jevne mellomrom... Eller internkontroll som det heter )

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

hsa77

Det der ser ikke bra ut! La sikringen ligge ute og kontakt forhandler, du har jo fem års reklamasjonsrett. Ikke prøv å skru på dette selv, la forhandler bestille elektriker og ordne opp. Dersom det er en elektriker som har gjort dårlig arbeid er det jo viktig at de får inn klager slik at de lærer seg å gjøre skikkelig arbeid.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Måkemannen

Samme feil som jeg hadde. Endte opp med å bytte trafo. Kontakt forhandler, ikke rør noe selv. Eller ta kontakt med Pod Point direkte, de er visst raskere til å fikse opp.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

pudderjagar

Ser du lysglimtet på filmen?

Dette er ein lysbue som er meget farlig med brann og støt som resultat.

Slå av sikringen umiddelbart fordi det er stor brannfare her og kontakt elektriker. Forresten så skal sikringen ryke umiddelbart hvis elektriker har gjort jobben riktig.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

_OE_

Ser ut som elbillading er en risikosport... Ikke glem at slike tilfeller skal rapporteres til DSB på deres nettsider... Elektriker som har gjort jobben "glemmer" ofte å gjøre det... Selv om det er lovpålagt... Og skummelt at flere har opplevd det

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Zimon

Enig med de andre her. Sikkert dårlig tilskrudde kabler og dermed lysbue/gnister som slår til. Evt kan også være feil med komponenter.

La det ligge, skru av sikring til trafo. Bestill elektriker, helst de du handlet trafo/installasjon fra slik at du får dette dekket på garanti/reklamasjon!

Så får du lage på ladestasjoner inntil dette er fikset.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA