Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

6 eller 7 seter med tre barneseter?

Startet av elbilmanne, fredag 19. januar 2018, klokken 21:06

« forrige - neste »

elbilmanne

Hei!

Vurderer å bytte inn Model Sen i en større og mer familievennlig modell. Har noen spørsmål til dere som kanskje har prøvd litt forskjellige løsninger. Jeg må nok ned på mitt lokale showroom og teste litt, men ønsker å stille forberedt.  :)

Hvordan er Model X med tre barneseter? To små og et litt større. Er det noen praktisk måte å få tre bakovervendte barneseter inn i en av konfigurasjonene? Vurderer 6 og 7-seter.

Kommer man til de to bakereste setene på noen praktisk måte om man har to bakovervendte seter på 2. rad? ISOFIX med støttefot foran?

En av løsningene jeg ser for meg er 6-seter med barneseter på begge setene i mellomraden, og la den eldste sitte bakerst alene i en vendbar stol (ala Cybex Sirona) så lenge det går. Om de to andre blir grinete, så kan en av oss voksne ta det andre baksetet og ha god tilgang til begge foran via "midtgangen".

Kommer barnesetene bare til å knuse opp mot forsetene om man prøver å kjøre frem rad 2 for å komme til bak?

Alternativ to er å fylle hele rad 2 med barneseter på 7-seteren, men ser for meg at det kan bli litt kronglete å få barnet som skal sitte i midten inn og ut. Synes også setene bak i den nye typen 7-seter virker litt vanskelig å vippe frem for å komme til bakerst. Er det bare "jeg vil ha alt med motor"-syken som slår inn?

Det er ikke kjempeviktig for meg å kunne slå ned rad 2 når jeg har mulighet til å trekke henger, så dette hensynet veier ikke så tungt.

Noen gode tips?

EDIT: Kom over denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37369.0 som tar for seg omtrent det samme temaet. Nothing to see here! Move along.  :-[

olavxxx

Hvis du har 6-s og tar 2 seter på 2. rad, tror jeg det blir umulig å komme seg til/fra 3. rad.
Det kan være du kan få til 2 seter på 3. rad(?).

Har nye 7s selv, men har bare ett barnesete dog. og det står på 2. rad. (isofix bakovervendt).
Kanskje det lureste er å høre om du kan teste det i noen biler hos tesla, med dine stoler.

Husk å si du vil teste 6s og nye 7s.

Oddaa

Og tenk igjennom problemstillingen rundt bagasjesikring. Du ønsker ikke å ha barna dine sittende med løs bagasje rundt seg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Danielg.

Har selv 3 barneseter på andre rad. 2stk smale beltestoler og et bakovervendt sete. Bruk av tredje rad synes jeg er for kronglete i hverdagen, men greit å ha når vi er flere. Har i tillegg kjøpt extensions for setebeltene, som er veldig praktisk i og med setene blir stående så tett.

turfsurf

Med seksseteren går det fint å gå mellom setene i andre rad for å komme til tredje rad. Det går og fint å kjøre frem seter med barneseter på. Men jeg ville nok satset på to barneseter bakerst, og ledig sete bak fører.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Hjelper lite at du kan gå mellom når du ikke kommer deg forbi de to bakovervendte setene som står på andre rad (mellom barneseter og fremseteryggen), for med to bakovervendte bakerst blir det håpløst å stappe ungene oppi.

elbilmanne

Takk for gode svar! bakgrunnen for denne problemstillingen er at det kan vise seg at tre skal bli til fem i løpet av sommeren.  :o

Ser for meg at det kan bli ganske vanskelig å få to inn i bakovervendte seter bakerst ja. derfor jeg tenkte typen sirona. det er ikke såå lenge til den som skal sitte der må begynne å sitte motsatt vei uansett.

De to andre kommer vi nok til å ta inn og ut med setet så lenge eldstemann fortsatt sitter bakovervendt.

Kan godt hende det vil funke med tre på rad i det daglige, men med eldstemann opplevde vi ofte at en av oss måtte sette oss ved siden av og trøste om det ble dårlig stemning på litt lengre turer.

Det med bagasjen er et viktig poeng. tanken var å prøve å få til en vogn som passer bak med begge setene på bakerste rad oppe i det daglige, og så utnytte plassen mellom setene på andre rad med et par bagger som kan stroppes fast i festene til setene, hengerfesteboks eller henger på langtur. vi har jo fylt Sen til randen allerede, så kan bli spennende når vi blir to til...





CaZpaH

Hvis jeg skulle hatt 5 unger i en bil så hadde jeg valgt noe annet enn en Model X. Mye fordi det ikke er airbag i de to bakerste setene. Noe som gjør større biler til et bedre alternativ. Samtidig vil det bli et puslespill hvis alle skal ha en eller annen form for bilstol. Men med 3 unger så ville jeg ha etterstrebet å hatt 7-seter og få de alle montert på seterad 2. Har en kollega med en nissan leaf med 2 bakovervendte og en fremovervendt barnestol og de går helt fint i baksetet på leafen. Ser ikke hvorfor det ikke skal gå med 7-seteren Model X da.

Det er iallefall min mening om saken. Om 6-seter er bedre enn 7-seter skal jeg ikke mene noe om da jeg syns det høres trangt ut uansett.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

olavxxx

Sitat fra: CaZpaH på lørdag 20. januar 2018, klokken 19:09
Hvis jeg skulle hatt 5 unger i en bil så hadde jeg valgt noe annet enn en Model X. Mye fordi det ikke er airbag i de to bakerste setene. Noe som gjør større biler til et bedre alternativ. Samtidig vil det bli et puslespill hvis alle skal ha en eller annen form for bilstol. Men med 3 unger så ville jeg ha etterstrebet å hatt 7-seter og få de alle montert på seterad 2. Har en kollega med en nissan leaf med 2 bakovervendte og en fremovervendt barnestol og de går helt fint i baksetet på leafen. Ser ikke hvorfor det ikke skal gå med 7-seteren Model X da.

Det er iallefall min mening om saken. Om 6-seter er bedre enn 7-seter skal jeg ikke mene noe om da jeg syns det høres trangt ut uansett.
Trenger man airbag til babyseter da?
Når ungene er ute av stolene kan han jo flytte de til 2. rad.

elbilmanne

Nå er kanskje ikke jeg og kona spesielt voksne av oss, men vi kvalifiserer nok heller ikke til å være unger lenger.  :P

Det er snakk om en 2-åring og to spedbarn + to voksne i første omgang. Stort sett blir det bare en voksen og tre barn.

Jeg har ikke noen tvil om at det er mulig å få inn tre barneseter i en 7-seter på andre rad, men da mister vi muligheten til å kunne sette oss ved ved siden av ved grining. Samtidig må vi vel ut med basen på barnesetene om vi skal komme til bak (med den nye 7-seteren). Slik jeg har forstått det skal det la seg gjøre med de elektriske setene på 6-ern.

Med tre på 2. rad, så ser jeg også for meg at det både blir vanskelig å få inn den som sitter i midten. Med Model S er det jo vanskelig nok å få barnet inn i et sete som ikke er i midten uten å ha et som kan roteres.

olavxxx

Ja, jeg tenkte mer at dere med 7s tar 1-2 på rad 3 (isofix), så har dere 1-2 personer på rad 2 og har setet til høyre være ubrukt (for inn/utlossing).

Selv om 6s har elektriske seter på rad 2, er det jo vanskelig å komme seg forbi når det står seter der.
Se her hvor god plass det er med isofix på rad 2 i 6s:

https://www.youtube.com/watch?v=5fmY-mOfSsU
(altså ingen plass å gå forbi, uten å ta ut setet og da isofixbasen, siden foten på basen går mot gulvet).

elbilmanne

Har sett den der jeg også, men i den andre tråden er det en som mener det skal gå greit å kjøre frem setet på rad 2 om man løfter litt på støttebenet og lar forsetet også gå frem.

Tanken var også å la eldstemann ta plass i 2. rad når vedkommende blir stor nok til å sitte fremovervendt, og bruke det setet som tilgang bakover, evt ha begge tvillingene bakerst. Noen som har prøvd sånne sirona-type seter som kan roteres helt bakerst? Vil man kunne rotere to sånne ved siden av hverandre?

Det her ser jo helt gull ut:
https://youtu.be/Kaftfh185hE?t=55

Øyvind.h

Viktig å huske på at X åpner en stor del av taket også. Så det er overraskende lett å hjelpe barn i midten. Kan stå oppreist og lene deg inn. Ikke som en 90 graders vinkel som i S :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kristian O

Kan det ver aktuelt med eit av barna i framsetet?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

turfsurf

Med Sirona er det jo bare å snu setet og kjøre frem på andre rad for tilgang til bakre rad, før man setter inn siste på rad 2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA