Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremserør

Startet av tomrh, fredag 19. januar 2018, klokken 16:58

« forrige - neste »

tomrh

Fikk 2'er feil på eu nå pga rustne bremserør bak (eller så mye av dem som kontrolløren kom til uten å skru løs noe), bilen er gått 144.000 km. Et ikke-merkeverksted klarte ikke å bytte siden de ligger tett inntil batteriet. Merkeverksted byttet alle bremserør når de først var i gang, var visst endel rust. Vanskelig å komme til så ble noen arbeidstimer, betalte 3600 for bytte av totalt 8 meter bremserør. De satte inn kobberrør som ikke ruster.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Beamer Screamer

Det er vel en helt grei pris det. På noen biler er de rørene veldig vanskelig å komme til, noe som tydeligvis ikke er tilfelle på denne bilen (ref. prisen).

Du skal være glad dette ble oppdaget på EU-kontrollen. På en tidligere bil jeg hadde sørget jeg for å fornye understellsbehandlingen med noen års mellomrom, noe som tydeligvis kamuflerte rustangrep på bremserørene. Det hadde seg slik at alle bremserørene lå ved siden av hverandre langs undersiden av bilen, noe som førte til at alle rørene rustet temmelig likt og ble ødelagt samtidig en gang jeg kjørte i dyp snø. Resultat: null bremser trass i dobbel bremsekrets!

Der og da syntes jeg det ikke var noe problem å kjøre uten bremser på snøføre den lille turen til verkstedet, men de ville ikke engang ta i bilen og jeg måtte selv kjøre den inn i hallen!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

tomrh

Ja helt grei pris, postet det som en erfaringsrapport til andre med rustne bremserør senere. Syntes det var rart at et ikke-merkeverksted ikke kunne/ville gjøre dette, samt at jeg ble forbløffet over at det er hele 8 meter bremserør i den lille bilen!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

elektrolux

Synd det ikke brukes rustfrie bremserør fra fabrikk.

Nye regler tilsier at selv overflaterust på bremserør gir 2 er feil. En kamerat måtte derfor sette inn en skjøt med 2 muffer og altså 4 potensielle lekkasjepunkt og et galvanisk problem da resten av det originale bremserøret nå blir offeranode.'

Å kunne pusse vekk overflate rusten hadde vært en bedre løsning i hans tilfelle. ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

Merkeverksted klarte å bytte uten å ta ut batteri hos oss. De festet de nye rørene litt utenfor det de originalt stod noen få steder for å få det til.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

Fikk pris på 14 000 for og bytte @tomrh hvilket verksted brukte du?  Bor i Oslo men er de en kjede så finnes dem kanskje her 14 000 vs 3600 er en pen sum ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Selv med kjede så varierer mulig prisen mellom ulike landsdeler?
Nå var prisforskjellen stor her, men 3600 høres lavt ut - timesprisene for verksted er gjerne høye - liten hensikt for verksted å ta lav pris, om en likevel har nok oppdrag?

Mener å ha lest på forumet om priser over verdien på bilen - da batteripakken skulle ned og alt byttes helt som før.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

skal til https://www.rommenbil.no/ så skal de se på bilen,virket som et oppegående verksted.
de forklarte att det ikke var noe unik att de måtte legge bremserør i ny trase de gjør det på bensinbiler og ved behov. (når man ikke kommer til osv sa dem)
skal se på den neste uke,tipper det blir en del rimligere enn 14 000 kr.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emagic

Spennende!  Du kan gjerne indikere overfor Rommen bil om de virker ok at det er flere som har dette problemet og at her er det bare å effektivisere prosessen så godt som mulig og gi en god pris, så kan de få seg mange nye kunder bare på dette.  Min må det også gjøres noe med i løpet av våren.

-emagic

elektrolux

Prøv å fikse det selv. Kapp ut rustne deler av røret, og monter inn en rustfri bit. Biltema selger alt du trenger, nemlig et hydraulisk koneverktøy som dette:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/dobbelkoningsverktoy/koningsverktoy-2000022667

"For enkel og praktisk koning av bremserør. Bremserøret kuttes under bilen og kones deretter enkelt på plass (bremserøret må ikke demonteres)"

I tillegg trenger du delene på bildet under. Med den investeringen gjort sparer du tusenlapper for hver time du koser deg under egen bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emagic

Joda, jeg liker å kjøpe verktøy, men jeg hadde satt ennå mer pris på om noen klarte å gjøre denne jobben for en grei pris...

-emagic

elektrolux

#12
Det er regulert hvem som kan jobbe på bilen din. Det betyr at de som har lov, kan ta seg svært godt betalt.

Lærer du deg å bytte rustne deler av bremserørene, vaske egen varmepumpe, og male eget hus kan du ta deg ubetalt fri fra jobben i lang tid og likevel komme bedre ut av det økonomisk.

I tillegg kommer mestringsfølelsen som ikke verdsettes nok blant voksne. Barn oppmuntres heldigvis fremdeles til å mestre ting, men blant voksne skal vi helst ikke klare noenting selv lengre.


Utdrag fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-10-28-2170:

f.   reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som blir utført av eieren eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er registrert på eieren, eller har vært registrert i eierens navn på tidspunktet for eventuell avskilting. Unntaket gjelder også dersom den som utfører reparasjons- og vedlikeholdsarbeid har rådighet over kjøretøy på leasingkontrakt, dersom det er tillatt i kontrakten. Unntaket gjelder ikke når eieren reparerer kjøretøy som blir omsatt i næringsøyemed. Unntaket gjelder heller ikke dersom det foretas reparasjonsarbeid på kjøretøy med omfattende skade som definert i kjøretøyforskriften § 7-2, med mindre Statens vegvesen i spesielle tilfeller har gitt tillatelse til slikt arbeid.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nilsen33

Mulig at å skifte bremserør ikke er en enkleste plassen å starte, men ellers følger jeg deg 100 prosent.

emagic

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. januar 2021, klokken 07:15
Det er regulert hvem som kan jobbe på bilen din. Det betyr at de som har lov, kan ta seg svært godt betalt.

I tillegg kommer mestringsfølelsen som ikke verdsettes nok blant voksne. Barn oppmuntres heldigvis fremdeles til å mestre ting, men blant voksne skal vi helst ikke klare noenting selv lengre.



Joda, enig med deg der, jeg er bra nysgjerrig jeg altså, byttet skiver og klosser og renset opp calipere her for første gang i fjor, har lært meg å lodde overflatemontert elektronikk og designe gjenstander i 3D for bruk på 3D printer.  Har bestilt meg en liten CNC maskin som skal utstyres med laser osv.   Men jeg forsøker å ha en viss ide om hvor mange ganger jeg skal bruke verktøy jeg kjøper - og akkurat bremserørs-koningsverktøy kosta såpass mye at jeg ikke finner det helt regningssvarende å kjøpe verktøyet.

Men så mange trillinger det finnes i Osloområdet kan jeg ikke forstå at annet enn at det må være marked for å kunne skaffe seg mange nye kunder for et godt verksted.   Kjører gjerne fra Asker til Rommen jeg om det viser seg at de kan gjøre dette for en ok pris. 

-emagic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA