FWD åpnet seg i fart

Startet av Leafy, fredag 19. januar 2018, klokken 15:02

« forrige - neste »

Leafy

https://www.nrk.no/rogaland/tesla-dora-apnet-seg-i-fart-1.13871090

Andre som har opplevd? Kjørt min i 14 mnd og 35K uten å opplevd dette, heldigvis.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Råde

Det var jo synd for ham, og et risikomoment. Han trekker også frem vindusvisker. Man kan jo lure på om han er ute etter å lage seg et enda større verditap. Eller kanskje han er aksjemegler og sitter short..
e-Golf | X75D

geear

Siden eieren kjenner flere som har hatt samme problem, er det noen her inne som har opplevd dette?

Vi må slutte å trykke på artikler som omhandler disse Tesla-sakene som egentlig bare er vas, for media får tydeligvis veldig mye klikk og fortsetter derfor å skrive om hvert eneste rykte som dukker opp. Ganske utrolig at en seriøs aktør (NRK!) gidder å skrive om vindusviskere på en enkelt bilmodell.

pwb

Kanskje han har fått FW 74.21 som vel skal inneholde fly modus?

jlan

Ikke i fart, men jeg har opplevd at døren ikke lot seg åpne i minusgrader. Den var heller ikke helt i lås, bilen kunne ikke låses. Når jeg da lot bilen stå parkert med full varme fant jeg den med FWD på gløtt en times tid senere. Jeg antar at det var låsen nede som da tinte opp, og at døren sto litt i spenn. Tilstanden ga klar feilmelding (også før døren spratt opp): "FWD open, do not drive".

At det skrives om vindusspylere synes jeg er greit, siden det har tatt så lang tid å få fikset noe som de burde ha sett første gang de kjørte bilen på saltet vintervei. Det er altså snakk om å få vann til å renne ut endel hull....
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vhagar

Tidvis alt for lite vann fra viskeren forran fører føler jeg også, nesten så jeg frytker at det ikke er noe der i det heletatt. Savner også visker bak under enkelte forhold. Skjønt det er rimelig mørkt å se ut bak den veien.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Ellemelle

Her er mailen fra klageren (etter innsyn) som NRK baserer artikkelen på:

Emne: Typegodkjenning av Tesla Model X.
Til Statens Vegvesen,

Vedr trafikkfarlige mangler ved Tesla Modell X.
kopi er sendt til Tesla ansatte som undertegnede har hatt kontakt med.

Viser til gårsdagens samtale og oversender en kortfattet redegjørelse av de mangler og feil denne bilmodellen har.
Undertegnede kjøpte Tesla Modell X i september 2016.

Etter et par uker erfarte jeg at vindusviskerne ikke fungerte optimalt. 2-3 måneders bruk avdekket åpenbare mangler ved kvaliteten på vindusviskersystemet. Det blir ikke tilført nok væske i den sonen som er rett foran
sjåfør. Resultatet av dette er at sjåførens sikt blir vesentlig redusert og såpass mye at jeg vurderer bilen som direkte trafikkfarlig. På sølete eller saltede vinterveier legger det søle som gjør sikten dårlig, og umulig i
motlys fra møtende biler eller sollys.
Feilen ble første gang rapport i begynnelsen av januar, ved besøk til et verksted. Da ble det informert om at det ble arbeidet med en løsning som skulle komme etterhvert.

I løpet av vinteren oppsto det ytterligere en alvorlig feil. Denne gang på falcon dørene. Ved kaldere temperaturer enn -5 grader begynte magnetene på dørene å miste kontakten.
Et par ganger når vi har ladet på Gol og skull kjøre videre til fjells, har vi også opplevd at dørene "mister låsingen" og glir litt opp. Dette medfører støy, trekk og ikke minst frykt for at noen skal falle ut.

Feilen er innmeldt i januar, februar, november og nå sist i desember dette år. Teslas egne ansatte forteller at de kjenner til problemene, men at det ikke finnes noen løsninger. Ingen løsninger nå snart 18 måneder etter at
levering av Model X startet.

Det er gjentatt informasjon fra Teslas representanter at dette er et kjent problem, men at det ikke finnes noen løsning for dette pt. Undertegnede har også flere kjente som har akkurat samme problem.

Jeg har nå kjøpt ny bil. Min Tesla Modell X er direkte trafikkfarlig for norske vinterveier. Et vesentlig moment her er at jeg ikke er alene om disse problemene.
Jeg vil derfor be Statens Vegvesen om å utrede saken, og på et uavhengig grunnlag vurdere hvorvidt Model X som biltype skal kjøre på Norske veier. Den manglende vilje og evne fra Tesla til å ta tak i disse
problemene vil i verste fall medføre alvorlige ulykker og jeg ber derfor om deres hjelp til en slik vurdering.

Personlig er jeg i prosess med å heve kjøpet, men har ikke behov for bilen til daglig. Statens vegvesen kan derfor fritt og uten ansvar låne min bil til å utføre de initielle testene. Så lenge dere måtte ha behov for dette.
Like mye som dette er en kjedelig sak for meg som eier, er det alvorlig at denne bilmodellen benyttes på Norske veier med så store og vesentlige mangler.

Vedlagt ligger to bilder som illustrerer problemene.

Ser frem til å høre fra Dem.

Beste hilsner
<anonymisert>

Holraven

Det at vedkomande har "flere kjente som har akkurat samme problem" utan at dette har blitt ein større sak allereie er litt smårart. Vidare er sitatet «Det blir ikke tilført nok væske i den sonen som er rett foran sjåfør. Resultatet av dette er at sjåførens sikt blir vesentlig redusert og såpass mye at jeg vurderer bilen som direkte trafikkfarlig.» så overdramatisert at fyren mistar all truverdigskap. Spylarane på min tidlegare Mazda 2 var heller ikkje særskild imponerande, men det har aldri falt meg inn å skrive åtvaring til Vegvesenet om dette...

På tradisjonelle bilar kan ein ofte sjølv regulere retninga på stråla til spylarane. Er dette mogeleg på Tesla-spylarane?
+H+
// Polestar 2 2020 // Twizy 2013 // SJ410 1984 // TMX75D (seld) //

Ellemelle

Sitat fra: Holraven på mandag 22. januar 2018, klokken 09:33
På tradisjonelle bilar kan ein ofte sjølv regulere retninga på stråla til spylarane. Er dette mogeleg på Tesla-spylarane?
Dette er ikke en problemstilling lengre. Tesla har oppdatert softwaren slik at det kommer ut mer spylervæske. Problem solved.

Øyvind.h

Ryddig og grei epost. En Model X jeg prøvekjørte i mars i fjor hadde så dårlige vindusviskere at sikten ble verre på motorveien ved å bruke dem. Viskerne har nå blitt bedre ved at væsken spyles lenger. Men fortsatt en del småtull med viskerne registrerer jeg.

Jeg har også en loaner nå som hadde problem med den ene dørlåsen. Meldte ifra og Tesla skal bytte låsen straks loaner blir levert inn.
Det kan godt være Tesla burde utbedre alle dørlåsene på falkevingedørene på biler solgt globalt.

Min egen derimot har heldigvis fungert utmerket i all slags vær.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

Sitat fra: Ellemelle på mandag 22. januar 2018, klokken 09:38
Sitat fra: Holraven på mandag 22. januar 2018, klokken 09:33
Dette er ikke en problemstilling lengre. Tesla har oppdatert softwaren slik at det kommer ut mer spylervæske. Problem solved.

Problemstillingen er fremdeles høyst reell siden en stor andel av bilene levert i høst har sensorfeil som gjør at SW-oppdatering feiler. Dermed er man låst til gammel SW som ikke spyler ruten godt nok. Når Tesla heller ikke vet når de kan bytte sensorer på bilene som har dette problemet, så vil jeg si at dette ikke er løst.

Og ja, det er trafikkfarlig da man får sterkt redusert sikt. Jeg har også meldt dette inn til Tesla.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ellemelle

I følge Tesla, og egen erfaring, har de lagt ut en ny softwareversjon som faktisk lar deg oppdatere selv om du har sensorfeil. Hvis du har en bil med sensorfeil og ikke får oppdatert software, ville jeg derfor ha tatt kontakt med Tesla.

geear

Fikk inntrykk fra artiklene om dette nærmest om at dørene åpnes seg vidåpne i fart, men klagen til Vegvesenet vitner nå om en litt annen situasjon:

"Et par ganger når vi har ladet på Gol og skull kjøre videre til fjells, har vi også opplevd at dørene "mister låsingen" og glir litt opp. Dette medfører støy, trekk og ikke minst frykt for at noen skal falle ut."

Riktig nok er det garantert ubehagelig selv om de bare gløtter opp, men clickbait-artiklene er håpløse.

cra

Sitat fra: gr på mandag 22. januar 2018, klokken 13:40
"Et par ganger når vi har ladet på Gol og skull kjøre videre til fjells, har vi også opplevd at dørene "mister låsingen" og glir litt opp. Dette medfører støy, trekk og ikke minst frykt for at noen skal falle ut."

Høres ut akkurat som et gjentakende problem jeg hadde med Caravella. Om vintteren frøs låsemekanismen, så døra hold seg ikke i lås. Trasig når man ikke oppdaga det før man kjørte og skyvedøra plutselig sklir opp.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

CaZpaH

Sitat fra: gr på mandag 22. januar 2018, klokken 13:40
Fikk inntrykk fra artiklene om dette nærmest om at dørene åpnes seg vidåpne i fart, men klagen til Vegvesenet vitner nå om en litt annen situasjon:

Riktig nok er det garantert ubehagelig selv om de bare gløtter opp, men clickbait-artiklene er håpløse.

Hvis det er tilfellet så er det håpløst ja. Jeg og fikk inntrykket av at de åpner seg som i at hele mekanismen går og åpner døra helt opp.
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA