Autonom Chevy 2019

Startet av Troald, fre 19. jan 2018, kl. 07:12

« forrige - neste »

Taffelman

Hva skjer når autopilot kobler ut pga blokkerte sensorer, eller når systemet feiltolker input? Dette blir totalt kaos.

Kameraer takler ikke motlys, dugg, regn, snø eller litt blå himmel over en bakketopp. Radar baserte systemer feiler når snø og is dekker fronten og sliter med å skille trailere fra tunellåpninger, etc..

Kollisjonsvarsling har vært på markedet og blitt utviklet i 10-12 år allerede, men fortsatt så bråbremser eller varsler systemene "full krasj" ved f.eks passering under bro på motorvei, tror bilene i høyre felt er foran bilen i venstresving og sliter med å oppdage biler som fletter inn fra høyre, og forsøker å ta livet av deg hvis ACC er innstillt litt høyt når bilen foran svinger av. Selv noe så enkelt som regnsensorer må konstant justeres manuelt for å fungere tilfredsstillende.

Systemene fungerer som "assist", men desto fler biler med diverse varsling og assist systemer jeg kjører desto mindre tro får jeg på level 5 autonomi, annet enn i avgrensede områder, helst med tilpasset infrastruktur.

X75D
TM3 LR AWD

Jon65

Sitat fra: hsa77 på tir 30. jan 2018, kl. 21:17
Å få laget en EU standard for slikt skulle vel være gjort på en tre-fire uker tenker jeg!
Vanligvis skjønner jeg når noe er ironisk ment men nå ble jeg faktisk litt usikker....

hsa77

Sitat fra: Jon65 på tir 30. jan 2018, kl. 22:03
Sitat fra: hsa77 på tir 30. jan 2018, kl. 21:17
Å få laget en EU standard for slikt skulle vel være gjort på en tre-fire uker tenker jeg!
Vanligvis skjønner jeg når noe er ironisk ment men nå ble jeg faktisk litt usikker....
Var ironi!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitat fra: Taffelman på tir 30. jan 2018, kl. 21:40
Hva skjer når autopilot kobler ut pga blokkerte sensorer, eller når systemet feiltolker input? Dette blir totalt kaos.

En nivå 4 bil skal da stoppe kontrollert og be sjåføren ta over, men en nivå 5 bil uten ratt og pedaler må klare alle situasjoner helt på egenhånd. Det er derfor et enormt sprang fra en nivå 4 bil som kan kjøre selv 99,9% av tiden til en nivå 5 bil uten mulighet for manuell kjøring.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Taffelman

Nettop. Autonomi skalaen er missvisende,  sprangene fra nivå 1 - 4 er relativt trivielle, og ved ethvert uforutsett problem kan bilen overlate ansvaret til sjåfør.

Men spranget fra nivå 4 - 5 er enormt, ikke bare teknisk og praktisk men også juridisk og emosjonelt.

Vil vi noen gang tørre å sende barna alene til skolen i en førerløs bil på isete vinterveier i tåke og lav morgensol. En bil som må navigere med en presisjon på cm nivå for å unnga frontkollisjon med en møtende brøytebil og som må tilpasse fart til veigrep for ikke å få skrens i en høyresving mens en møtende semitrailer passerer, eller å forutse at det kan være såpeglatt i den neste rundkjøringen. Og hva hvis bilen stopper opp pga manglende informasjon, vil anta at den må bremse kraftig for å redusere strekningen den kjører "blind", hva da med tømmerbilen som kommer dundrende bakfra i 80 km/t inn i tåkeskyen hvor bilen plutselig stoppet, med barna lekende i baksetet...

Nivå 5 er fantasi!

X75D
TM3 LR AWD

doldis1

Sitat fra: Taffelman på ons 31. jan 2018, kl. 01:25
Nettop. Autonomi skalaen er missvisende,  sprangene fra nivå 1 - 4 er relativt trivielle, og ved ethvert uforutsett problem kan bilen overlate ansvaret til sjåfør.

Men spranget fra nivå 4 - 5 er enormt, ikke bare teknisk og praktisk men også juridisk og emosjonelt.

Vil vi noen gang tørre å sende barna alene til skolen i en førerløs bil på isete vinterveier i tåke og lav morgensol. En bil som må navigere med en presisjon på cm nivå for å unnga frontkollisjon med en møtende brøytebil og som må tilpasse fart til veigrep for ikke å få skrens i en høyresving mens en møtende semitrailer passerer, eller å forutse at det kan være såpeglatt i den neste rundkjøringen. Og hva hvis bilen stopper opp pga manglende informasjon, vil anta at den må bremse kraftig for å redusere strekningen den kjører "blind", hva da med tømmerbilen som kommer dundrende bakfra i 80 km/t inn i tåkeskyen hvor bilen plutselig stoppet, med barna lekende i baksetet...

Nivå 5 er fantasi!

SitatMen spranget fra nivå 4 - 5 er enormt, ikke bare teknisk og praktisk men også juridisk og emosjonelt.

Nei, for deg er spranget fra nivå 4-5 en glidende overgang på noen få år!
For de som konstruerer systemet derimot er nivå 4-5 spranget overgangen fra avansert elektronikk til AI ..

Går du noen år framover kommer både brøytebilen, tømmerbilen og semitraileren til å kommunisere ...du kan ikke rive små biter ut av sammenhengen og tro at utviklingen lar alt annet være urørt..

DagfinnN

Sitat fra: Taffelman på ons 31. jan 2018, kl. 01:25

Nivå 5 er fantasi!
Jeg påstår at det er din fantasi som er lav her :)
1. Tåke og morgensol - bilen vil se uendelig mye bedre enn deg i kombinasjon av radar/lidar og superkameraer. Det er nok heller vi mennesker som må la bilen stå under slike forhold.
2. Navigering med cm presisjon vil bli mye bedre og tryggere på en autonom bil enn for mennesker. Du kan ikke se om en hindring på din høyre side er 19 eller 21 cm unna. Det kan bilen.
3. Forutsi at det er såpeglatt. - hvis du kan forutsi det, hvorfor kan ikke en datamaskin forutsi det? Det er jo bare en blanding av input parametere (temp, luftfuktighet, osv) som gjør at du kan forutsi det. Hvem er det som lager værvarsel i dag - menneske eller datamaskin?
I tillegg vil bilene kommunisere og vite alt i nåtid og fortid om alle aktuelle veier. Dersom det ofte har vært glatt i en bestemt sving, ligger det inne i databasen sammen med info om værforhold som gjorde det glatt. Første bil som passerer denne svingen når forholdene ellers kan øke faren for glatt vei, vil måtte kjøre forsiktig og MÅLE om det faktisk er glatt og nøyaktig hvor godt veigrepet er. Resultatet av første bils passering blir øyeblikkelig tilgjengelig for alle andre biler i nærheten.
4. Miste all kommunikasjon, med omverden, og må stoppe kan vel skje, men der er ingen programmere som er så dumme at de da har programmert bilen til å bråbremse. Bilen, lokalt, har redundante systemer, som på fly, og bilens kameraer og rader/lidarer blir ikke alle slått ut samtidig. På samme måte er det minst 2 computere om bord. Og kommer det en trailer bak som ikke er autonom og ikke vet alt om alle biler på alle aktuelle veier, ja så vil bilen som har nødstoppet, se mye lenger enn deg i tåka og sørge for å flytte seg. Men trailere vil nok vite dette like godt som din bil - om ikke bedre. Det er alt for kostbart for trailerselskaper å la bilen stå til reparasjon pga kollisjon.

Det kan selvsagt komme ekstreme værforhold som gjør at bilen blir blind. Men i slike forhold vil ikke et menneske kunne kjøre heller.

Det vil dessverre helt sikker skje at en autonom bil dreper ett menneske som kanskje ikke hadde blitt drept av en årvåken, uforstyrret, dyktig og edru fører (< 10% av dagens sjåfører). Gjett om pressens klikkhorer vil gni seg i hendene da. Men totalt så vil antall drepte og skadde gå dramatisk ned. På samme måte er det med vaksiner. Kanskje en av 1 million mennesker tåler ikke vaksinen og dør. Men når vaksinen redder 200 000 av 1 million mennesker, må likevel alle vaksinere seg.

Jeg heier på nivå 5 som gir oss håp om nullvisjon på antall drepte og skadde i trafikken og en fantastisk ny transportfremtid.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

doldis1

@ DagfinnN  :+1: godt tenkt og formulert!

SitatNivå 5 er fantasi!
Dette utsagnet er brukt før, bytt ut "nivå 5" med skip av metall,ubåt, bil,fly,radio,tv,datamaskin,internett,mennesker på månen osv. osv.  ;) Hvorfor i all verden skulle utviklingen stoppe opp ved autonome biler ?
Halve silicon valley jobber i dag med autonomi, kunstig intelligens og tilstøtende teknologi, en trenger ikke store krystallkula i dag for å se en framtid der alt på hjul kjører selv og der 90% av jobbene vi gjør i dag er overtatt av maskiner...

Taffelman

Sitat fra: doldis1 på ons 31. jan 2018, kl. 09:17
Går du noen år framover kommer både brøytebilen, tømmerbilen og semitraileren til å kommunisere ...du kan ikke rive små biter ut av sammenhengen og tro at utviklingen lar alt annet være urørt..

En av utfordringen med nivå 5 er at 100% autonome biler må eksistere i samspill med "dumme" biler og uforutsigbare sjåfører under alle slags forhold, og det kan fort føre til ulykker og da forsvinner tilliten til "maskinene", på samme måte som vi vegrer oss for å fly uten pilot, selv om flyet kan fly på autopilot, og har gjort det i årevis.

Først når alle biler har teknologien, og som du nevner, kan kommunisere med hverandre og kanskje med hjelp fra litt smart infrastruktur, da kan ekte nivå 5 bli gjennomførbart, og bildelingsdrømmene realiseres. 

Men ønsker bilprodusentene egentlig nivå 5 velkommen? Eller brukes det som "marketing" mens de egentlig sikter mot nivå 4 som det endelige målet? Ekte nivå 5 betyr sannsynligvis nedgang i bilproduksjonen pga bildeling og distansering fra bil som status/luksus -symbol for middelklassen, dvs den sannsynligvis viktigste kjøpegruppen.

Men uansett må bilparken byttes ut, og det tar minst16 år, så først 15-20 år etter at nivå 5 biler har tatt over 100% av nybilsalget kan nivå 5 fantasiene kanskje bli en realitet, hvis bilprodusentenene vil.
X75D
TM3 LR AWD

Burger

Taffelmannen: Enkelte av de ønsker nivå 5 velkommen, de har regna seg fram til større profitt ved å leie ut km (selvkjørende flåte) enn å produsere biler for salg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Amoss

Sitat fra: Taffelman på fre 02. feb 2018, kl. 01:23
Ekte nivå 5 betyr sannsynligvis nedgang i bilproduksjonen pga bildeling og distansering fra bil som status/luksus -symbol for middelklassen, dvs den sannsynligvis viktigste kjøpegruppen.

Joda, med fullt nivå 5 selvkjøring så vil bildeling i forskjellige varianter nok bli mye mer utbredd enn i dag. Men ser ut som om flere (nei, dette er ikke spesielt rettet mot vedkommende jeg siterer, da det er mange her som gir uttrykk for det samme) nærmest avviser at det blir noe nevneverdig marked for private biler, og som nevnes her status-/luksus-symbol kjøretøy.

På sitt beste vil bildeling tilby noe ala det man i dag opplever med en standard taxi, på sitt mindre enn beste noe ala dagens trikker/busser etc. Kunder som ønsker seg luksus og/eller status vil neppe nøye seg med dette, og vil fortsatt ha egne private luksuskjøretøy. Men kan kanskje gi privatsjåføren sparken :p

En annen sak er at bildeling nok kan fungere greit i byer og tett-bebygde strøk, men på mindre tett-bebygde strøk så ser jeg ikke at privatbilismen vil forsvinne. Da er det mer sannsynlig at bosettingen "på bygda" vil forsvinne først...

Joda, nivå 5 autonome biler og bildeling vil nok medføre en reduksjon i bilproduksjonen, men da først og fremst for små enkle og rimelige biler. Sports- og luksus-/"premium"-biler tror jeg nok vil trives like godt som yrkesbiler (ja, ingen ser vel for seg at rørleggeren vil komme kjørende i en bil fra bil-kollektivet?).

Edit:  Men det markedet som vil bli mest påvirket av dette tror jeg nok er markedet for billige brukbiler. Så man kan nok se for seg at det å eie en ny bil kan bli en del dyrere, da den vil bli vanskeligere å få solgt når man vil bytte bil, og med ett høyere verdifall.
Model S 85D

Gardin

Sitat fra: hsa77 på ons 31. jan 2018, kl. 00:17
Det er derfor et enormt sprang fra en nivå 4 bil som kan kjøre selv 99,9% av tiden til en nivå 5 bil uten mulighet for manuell kjøring.
Jeg tenker 99,9% av tiden holder fint. Det blir til at bilen står pga. selvkjøringsproblemer omkring 10 min i året for en gjennomsnittlig bil. Det er ingen katastrofe. Da kan bilen bare stoppe på et egnet sted og tilkalle hjelp — tilkalle en selvkjørende lånebil slik at passasjerene kommer seg videre så raskt som mulig, og tilkalle en reperatør som kan fikse problemet eller taue bilen til et verksted.

Jeg ser stadig vekk biler som står med katastrofelysene på på veiskuldre og lignende som ikke kommer seg videre selv om de har sjåfører. Menneskesjåfører takler heller ikke absolutt alle situasjoner så veldig bra.

En autonom bil trenger faktisk ikke å kunne kjøre like bra som en gjennomsnitlig sjåfør. Selv dårlige sjåfører klarer å kjøre dit de skal på en trygg måte. De fleste ulykker skjer når sjåfører er uforsiktige eller uoppmerksomme. En autonom bil som alltid kjører like bra som gjennomsnittet av de 10% dårligste sjåførene vil være mye tryggere enn verdens beste sjåfør som kjører bortimot perfekt hele tiden bortsett fra den ene gangen som han sovner bak rattet...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA