Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmer Think 2011

Startet av froland, fredag 24. juni 2011, klokken 22:40

« forrige - neste »

TantePose

I dag, etter 7 mnd og 10 000 kjørte km,  begynte Lille Kylling å blåse kald luft også. Kunne ikke se at noen av sikringene i dashbordet hadde gått. Håper det er den sikringen i motorrommet som dere snakker om.
Godt jeg fikk setevarmer til jul  :), men det blir kaldt på nestippen da  :(
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

StianB

Dette var litt spookey... Vår gule zebra 2+2 11150 km 6-7mnd gamle bil begynte å blåse kald luft 17 januar...  Kona stakk innom hos forhandler i lunsj pausen i dag.  Etter sikring bytte, så er alt ok! Men vi ble anbefalt å ikke ha varmen helt på fult.  Mvh Stian ;Dr
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

Arnie

Varmeren er uten tvil et av ny-Thinkens svakeste punkt. Nå har jeg erfaring med varmeren i både tidlige utgaver (taxi-Think) og nyere (privat-Think).

Kort oppsummert har jeg lært at for de tidlige utgavene (Gen 0 og Gen 1 PCU) er det som regel selve varmekolben som ryker. Hvis man har en ekstra varmekolbe er den forholdsvis grei å skifte, men varmekolber er nå totalt mangelvare. De siste hos Røhne&Selmer gikk visstnok for 10.000 kroner. Det arbeides med alternative løsninger.

For biler med Gen 2 PCU (2010 og  11) er det helst sikringen inni PCU'en som ryker. Det høres jo veldig enkelt ut at det er bare å skifte en sikring, men helt enkelt er det ikke: Verkstedet må ta ut og sette inn PCU'en, for så å sende den bort for demontering og skifte av sikring. Den siste operasjonen koster visstnok også i området 10.000 kroner, og inn- og utmontering av PCU bruker verkstedet en halv dag på. Ikke akkurat det billigste sikringsskiftet!

Dette ser ut til å være en svært vanlig feil, for eksempel hadde bare en av de 7 2010-modellene som ble solgt hos auksjonen.no et varmeapparat som virket. Årsaken ligger i en slags kommunikasjons/programmeringsfeil i samspillet mellom PCU og varmekolbe har jeg fått frklart.

Ifølge verkstedhåndboka er sikringen inni PCU'en som går på varmekolben 25 amp for Gen 1, mens den er redusert til 20 amp for Gen2. Og når den skiftes settes det inn større sikring. Man kan konkludere med at en meget uheldig løsning ble valgt i dette tilfelle.

Alle PCU'er har i tillegg til pluggen for varmekolbe en tilsvarende plugg for Aircondition. I en bil uten AC står det en blindplugg her. Det går an å teste om sikringen inni PCU'en er gått ved å bytte om disse pluggene fikk jeg tips om. Jeg forsøkte det, men da lyste flere varsellamper og bilen ville ikke starte. Senere har jeg fått høre at hvis sikringen på både AC og varmekolbeuttaket går, så går ikke bilen. En slik snarløsning er derfor ikke å anbefale.

Den klare konklusjon man trekke av dette, er at den beste og kanskje også rimeligste løsning på problemene er å montere Webasto eller Ebersprächer varmer. Da får man også større rekkevidde...

Det skulle vært interessant å høre erfaringer og tips fra ny-Thinkeiere som har gjort dette.

PS Det er ikke sikkert at alt jeg har skrevet er helt korrekt, så vennligst korriger hvis noen vet bedre.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

El rayo

Sitat fra: Arnie på mandag 23. januar 2012, klokken 19:22
Webasto eller Ebersprächer varmer.
tenker du da vann-varmer eller luft-varmer rett på luftekanalene?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

...og det som Arnie skriver her er eksakt det samme som jeg fikk høre på R&S på fredag selv. Så til alle jeg har sagt at dere kan bytte sikring i PCU: JA det er en sirking der, men NEI den må sendes til sakkyndige for å byttes.

De har fremdeles et-par varmekolber i USA, mener jeg å huske. Jeg sa iallefall ifra om det til Stein-Erik sist jeg var innom.

Webasto/eber hadde vært genialt det, men vi som har AC har tilnærmet 0 plass i motorrommet for dette. Muligens ved siden av batteriet, men der er det allerede trangt.

Vann eller luft? Tja, vanskelig å si. Jeg ville gått for vann for å kunne beholde bilen så original som mulig, mht. styring av klimaanlegg. Men det er det sikkert flere som har en mening om. Fordelen med vannvarme er jo at du har en akkumulator, ulempen er at det tar tid å varme opp.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Må ta nye Thinken min inn på bukken og undersøke skikkelig, men umiddelbart virker det som om slangen fra den elektriske varmeren går nedover og således kan samle luftbobler som det alltid kommer fra vann. ( dette vet alle som har hatt vannseng )

Min umiddelbare løsning på dette er å montere en liten tank/påfyllingslokk fra en vanlig bil på selve slangen fra varmekolben. Da vil teoretisk luften samles her, og kan erstattes med mer vann.

Som sagt er dette skrevet før jeg får løftet vekk AC delene for å få et skikkelig overblikk over opplegget.

( Han som monterte AC i bilen min kan få dette tilbake. Hvem trenger AC i Norge? Heldigvis ser det ut til å enkelt kunne demonteres, Selvfølgelig etter evakuering av Freon gassen. )
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

StianB

Vet ikke helt om vi snakker om det samme, men bilkilden i Stavanger brukte mindre enn 20 min på å bytte sikring, mens kona spiste lunsj.    :)

Mvh Stian
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

Go-carter

...jeg nyter AC stort sett hele sommeren jeg, vet ikke hvor varmt det blir på det glade vestland? ;)

Men her på Østlandet er det iallefall masse bruk for det. Gratulerer med nye biler! Venter spent på løsninger... :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

A/c er også fantastisk i vått vær dersom noe dugger, trykk på knappen og voila på null komma svisj

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

elektrolux

#24
Da er NyThinken på operasjonsbordet:

Noen må ha sovet i timen, for etter at jeg hadde strippet vekk panser, AC og kupeluftinntak kom varmekolben til syne.

Det ser ut til å være et lukket system med varmekolben som øverste element, og med slanger inn til varmeveksleren inne i bilen. Har kikket så grundig som jeg klarer uten å demontere enda mer av fronten, og finner ingen påfylling, lufting på systemet.

Dermed ser det ut som varmekolben lever et meget farlig liv i Nye Thinken.

Løsningen min blir å montere noe slikt på slangen: http://www.ebay.com/itm/130442455936?item=130442455936&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item1e5ef9eb80&vxp=mtr

Eller enda bedre en slik for mindre varmetap, og enklere plassering: http://www.ebay.com/itm/1992-BMW-K75-K-K100-85-95-radiator-filler-neck-cap-spout-EXCELLENT-COND-/190626583979?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2c623ad5ab
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kenmyh

#25
dette blir spennende å se :)

mens du er der inne - får du lest av et delenyummer på kupefilteret?

hilsen go-carter(sitter på feil pc)
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

arv

Hei
Jeg har montert et T-ledd på slangen fra varmekolben. En 15 mm grifexslange som er tett øverst, men som kan luftes. Dette er en billig og god løsning.
Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jahnarne

electrolux: gjort noen tanker om det er plass til eber/webasto? Evt. fjerne varmekolben for å få plass?

Har forøvrig kontakt med en hyggelig dame hos e-carsupplies som kunne fortelle meg at det ikke lenger var mulig å oppdrive den orginale varmekolben, men som kunne tilby en alternativ varmer. Send mail til info@e-carsupplies.com og spør etter Helen Dexter (+44 (0) 1789 77 4393). Hun kan fortelle dere mer.

Go-carter

R&S er ogsåp interessert i alternativ varmer. De har lett etter 400V PTC element, men uten hell.

Problemet er at den alternative varmeren må oppføre seg helt likt den fra Mes-Dea. Ellers må PCU få ny software, og hvem skal programere den? :p
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA