Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Felger E-NV200 Evalia

Startet av Spruck, torsdag 18. januar 2018, klokken 16:49

« forrige - neste »

teimann

Dekk til E-NV200 må ha lasteindeks på minst 90. Nexen dekkene har vel bare 86. Dessuten så har 185/55/15 nesten 5% avvik i omkrets i forhold til org. dim som er 185/65/15.

tomrh

#16
Er man ute etter billigst og best av sommerdekk så bør man faktisk se i dimensjon 195/65R15, det er en rimelig dimensjon med enormt modellutvalg, og alle dekkene passer mhp belastningsindeks (91 eller 95). Her er det også mye snacks med rulle A for de som er opptatt av rekkevidde, f.eks. nye ContiEcoContact 6 med A/A til bare 650 kroner hos Byttdekk.com, som jeg vil si er billig for et premium-merke.

For utfordringen til originaldimensjonen 185/65R15 er at dekkene må være merket XL for å ha høy nok belastningsindeks, og utvalget blir vesentlig mindre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

teimann

Godt tips å heller velge 195/65/15. Det tror jeg at jeg vil gjøre når jeg må ha nye dekk. Håper bare at den økte bredden ikke medfører økt forbruk. Er det noen som har gått opp fra 185/65/15 til 195/65/15 og har noen erfaringer i forhold til rullemotstanden? 

tomrh

#18
195 vs 185 må nå være marginalt. Rullemotstand angis uansett av EU-etikett, det er luftmotstand som øker noe med bredere dekk. Men igjen, økt dekkdiameter (2,1% her) bidrar til noe lavere rullemotstand - har lest at rullemotstand går ned vel en halv prosent for hver prosent økt hjuldiameter. Alt i alt går det nok opp i opp.

Jeg har erfaring med 195/65R15 på Leaf, og forskjellen til original dimensjon 205/55R16 er nesten ikke merkbart. Men 205/60R16 merker vi ruller mye bedre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mateusz

Har dokke noen formening om forbruk for 17 vs 16 og 15 tommer?
Gjort noen tester eller observasjoner?

Eg har originale 17' sommerhjul (Landsail) og 16' vinter (Hakka R2). Merket 5-10% mindre forbruk på vinterhjul. Skal prøve 15' fra E-NV200 (Goodyear) denne sesongen. Hvor mye mer rekkevidde kan eg forvente i forhold til 16 Hakka R2?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

tomrh

Du spør om Leaf, og det finnes endel tråder med info om dette inne på Leaf 2010-2017 forumet, ihvertfall denne tråden som jeg startet selv. Husker også at noen var kjempefornøyd med 16" vinterdekk men opplevde et skrekkforbruk etter å ha lagt om til 17".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på lørdag 17. mars 2018, klokken 20:40
Er det mulig med 14"-felger på evalia?
Bare sånn for ordens skyld så svarer jeg meg selv: nei. Er bare ca en halv cm klaring fra caliper til innside av 15"-felg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Forøvrig interessant at vognkort oppgir innpress ET45, som også er innpresset på originalfelgene, mens tekniske spesifikasjoner i brukermanual hevder det skal være ET40...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#23
Hadde kjøpt feil gjenger på hjulmutterne på Biltema (skal være 12x1,25, kjøpte 12x1,50), og stod der i går uten å kunne legge om. Med piggdekk er det litt kritisk å holde tidsfrist, og de originale mutterne er for korte til sommerfelgene jeg skulle bruke. Helligdager og alt stengt. Å rulle på pigg første dag etter påske er vel synonymt med bot, UP har nok kontroller. Gode råd var dyre.

Så oppdaget jeg at ventefossilen vår, en Kia Ceed '11 (som vi fremdeles har..) kunne bruke mutterne, og felgene dens passer evaliaen med innpress 47. Navhull 67,1 mot evaliaens 66,1, er vel påbudt med senterringer her men fikk duge. Kunne nå bruke evaliaens originalmutre på Kia-felgene. Kiaen på sin side kunne bruke felgene som var tiltenkt evaliaen, da jeg hadde sentreringsringer liggende fra en tidligere bil. Kiaen hadde bra energidekk med lav rulle.

Ikke etter planen men nå ruller evaliaen på 16" Kia-felger og 205/55R16 dekk, merke Kumho Wattrun med A/A på EU-etikett. Mens ventefossilen ruller på evaliaens OE dekk.

Blir spennende å følge med forbruk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

fisken

Skal sies at fristen her i Trøndelag er 28. April
Stjørdal

2020 MG ZS EV
2019 Tesla Model 3 - Solgt
2019 Nissan e-NV200 - Solgt

tomrh

Oops, bummer! Har hele tiden innbilt meg at mandag 2. påskedag var siste dag tillatt med piggdekk. :o :D Ja, ja. Ble nå et artig felgeksperiment ut av misforståelsen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Da er jeg på 185/65R15 igjen og fossilen har fått tilbake hjula sine.  :D

Syntes bilen var bedre å kjøre med 205/55R16. Stødigere og mer retningsstabil i vindkast. Kommer nok til å gå for 16" etterhvert.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA