Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zebra batteri og sommerferie!

Startet av Kjart, onsdag 20. juli 2011, klokken 12:19

« forrige - neste »

Kjart

Hei igjen

Vår Thinkmed zebra batteri skal ikke bli med oss på sommerferie!

Jeg har snakket med R&S og fått divergerende svar!

Den ene sier at Zebra batteriet kan bare stå til lading mens dere er på ferie (3uker)
Den andre personen jeg snakket med sa jeg skulle sette bilen på "timer"(engelsk) og passe på at strømmen slår seg av noen timer i uken, eller noe.....

Hva er riktig måte å behandle bilen på mens vi er på ferie!

mvh
Kjartan

BMW i3 - 2014
Tesla model X 75D - 2017
og noen Think Classics her og der :-)

Joakim Sveli

Hei.

Jeg har hatt Zebra i min siden des2008. Jeg har alltid latt den stå på med strøm når jeg er borte. Den kutter selv strømmen når den ikke skal ha mer. Vifta vil heller ikke gå når den lader over 80% da varmeutviklingen ikke er like stor (grunnet ladehastigheten). Mitt batteri fungerer i dag bedre enn noensinne.

Jeg ville mao. la den stå plugga i mens jeg var borte i 3 uker.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

el nino

Enig! Jeg har hatt Zebra i 3 år, og har alltid ladet når jeg ikke har brukt bilen.  :)

El rayo

Jeg kan godt kjøre litt med bilen din mens du er på ferie  :)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Kjart

takk for gode råd og tilbud!

Zebrapasser kan bli en ny ettertraktet sommerjobb!
BMW i3 - 2014
Tesla model X 75D - 2017
og noen Think Classics her og der :-)

StianB

Gjorde det på samme måte, satte bilen på lading og reiste bort i ca 30 dager.  Bilen starter ikke og lyser på 12v batteri lampen...  Tror ikke 12v batteriet lader uten kjøring....  foreslår derfor at du sender nøkkelen til en kompis som kan kjøre den noen mil for deg...

;-)

PS noen som vet hvordan man kommer til 12v batteriet på Think zebra med AC?  Kan det tas ut fra undersiden??? 

Stian
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

Go-carter

Jeps, jeg angrep det fra undersiden, når jeg la kabel til forsterkeren min. Knotete, men ikke så knotete som fra oversiden. Evt kan du lade via 12V uttak i dash, det er alltid koblet til.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

StianB

Den står på lading nå fra undersiden :-).  Sier du at du kan lade via sigarett tenneren?

Stian
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

commiesoft

Dersom bilen skal stå på vedlikeholdslading flere uker om sommeren er det sikkert
lurt med overspenningsvern i en eller annen form.

Go-carter

Sitat fra: StianB på søndag 31. juli 2011, klokken 20:44
Den står på lading nå fra undersiden :-).  Sier du at du kan lade via sigarett tenneren?

Stian

Jeg vil tro det ja, det virker som uttaket er "live" og ikke regulert av tenningslåsen. Får ikke lada med fullt så mye strøm riktignok, men mer enn nok for å vedlikeholdslade :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

commiesoft

Det er en batterihåndbok i service-mappa di.

El rayo

Sitat fra: Go-carter på mandag 01. august 2011, klokken 08:07
Sitat fra: StianB på søndag 31. juli 2011, klokken 20:44
Den står på lading nå fra undersiden :-).  Sier du at du kan lade via sigarett tenneren?

Stian

Jeg vil tro det ja, det virker som uttaket er "live" og ikke regulert av tenningslåsen. Får ikke lada med fullt så mye strøm riktignok, men mer enn nok for å vedlikeholdslade :)
Det stemmer. Sikringen til 12V uttaket er på 15A, så en elektronisk lader som begrenser ladestrømmen til mindre enn 7A kan brukes (ikke hurtiglader til fossilbilbatteri).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA