Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjørt Tazzari Zero

Startet av Sonus, fredag 24. juni 2011, klokken 13:19

« forrige - neste »

Sonus

Da har jeg kjørt Tazzari Zero to ganger.

Første tur var med en første generasjons bil som for øyeblikket ligger til salgs på Finn.no
Siste tur var med en annen generasjons bil som forhandler i Trondheim har som demobil.
Jeg har også prøvekjørt min kamerats 2010 Buddy med blybatterier.

Tazzarien er i mine øyne helt klart mer bil en Buddy, men jeg er usikker på om den er verdt merprisen?

En Buddy kan du få fra 125.000, mens Zero koster fra ca 180.000

Skal man ha Dieseldrevet varmeapparat på Zero'n koster dette ca12.000, eller man kan kjøpe en nordisk pakke som har dieselvarmer,  batteri varmer og hurtiglader fro 220v for ca. 20.000.

Tazzarien er merkbart kvikkere, den akselererer kjappere, har høyere toppfart (ca 110km/t på speedometeret). Det var merkbart forskjell på støynivået i 1 og 2 geenrasjons Zero. En god del mindre motorstøy i 2 generasjons bilen.

Zero'ene virker også noe bedre sammensatt ennn Buddy'n, selv om begge bilene har en del igjen til normale bilers finishnivå.

Tazzarien har noen åpenbare mangler; ikke interval på vindusviskerne, svært dårlig radiomottak og dieselvarmeren er treg og uten timer.

Buddy'n virker treg og svært myk i fjæringen i forhold til Zero'n som er fast og kjapp, men Buddy har trumfkortet med å ha plass til 3 personer, mens Zero'n kun har plass til 2.

Opp Moholtlia i Trondheim klarte Zero'n 75km/t på topp når man hadde toppfart i bunnen, det tviler jeg en Buddy ville klare. Opp Okstadbakkene ut av byen klarte Buddyen såvidt 60km/t, mens Zero'n holdt 75km/t på toppen. begge ved påkjøring fra rampen fra sluppen halveis oppe i bakken.

Zero'n er noe nervøs i styringen med det lille rattet og vil nok være bedre med komfortrattet på 35cm som nå kan fåes som ekstrautstyr for 995.-

Så er det forhandler support; Buddy virker mer trygg mtp handelen, mens Zero kan virke som om det er entusiaster, som når som helst legger inn årene, som selger. Dette er et viktig punkt når man skal legge nesten 200.000 i en ny elbil.

Alternativet er å kjøpe brukt Zero fra Tyskland, men da blir det 1 eller 2 generasjons bil, mens man ved bestilling av ny bil ville fått en 3 generasjons Zero.

Valgets kvaler..................... :P

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Når du først skal legge 200k i ny elbil, hvorfor ikke da kjøpe en skikkelig bil?

Miev og søstrene vil sikkert falle noe i pris når Leaf nå snart kommer med lansert pris. (Hvis den blir så lav som de fleste spår)

Har selv hatt nye buddy, og har nå miev. Det er som dag og natt, spesielt om du er litt opptatt av å slippe følelsen av å alltid være en sinke i trafikken mot egen vilje... :-/

Det et så mange fordeler med miev (og de andre som straks kommer) at jeg ikke gidder ramse det opp med mindre du etterlyser en liste. ;-)

Dessuten tror jeg disse små bilene nå er et ekstra stort tapsprosjekt om du tenker å selge om 1-2 år for å "oppgradere".

commiesoft

'En Buddy kan du få fra 125.000, mens Zero koster fra ca 180.000'

Buddy til 125k er med blybatterier. Avoid. Zero er vel utstyrt med noe annet, men
som sagt, vent litt istedet, snart koster iMiev mindre, og det samme kan hende med Zero.

GM MotorSport

når det gjelder prisen på Zero som er høyere en buddy, så betaler du for lithium batterier som holder minst i 80 000km/ca. 2 000 ladninger  sier fabrikken mens blybatteriene i buddy holder ca. inntill 30 000km.

Vi holder på med å utvikle bruk av 200ah batterier til Zeroen som skal ha en rekkevidde på opp til ca. 180km.

I tillegg til mer bil preg og utseende som dere nok har lagt merke til, ikke minst alle Zeroene utenom første generasjon som har utrolig lite motor/gir støy inne. Led kjørelys, 15" tommers hjul, større kan settes på da dette er vanlig boltdimensjon som brukes på fiat og mulig flere, touch styrt dashboard på alle modeller etter 1. generasjon, ved kollisjon eller skade kan det enkel byttes fangere som på vanlig bil mens det ser ut til å være mer jobb og mest sannsynlig kostbart når det gjelder buddy +++

Håndbygget Italiensk kvalitet ;)
Jeg kan også si meg enig med at det fremdeles er flere småting her og der som kan forbedres.
Men disse er på bedringens vei :)
Importør av Tazzari ZERO

GM MotorSport
Klostergata 42
1532 Moss
Tel. +47 69 25 70 10
Fax. +47 69 25 70 11
Mob. +47 412 00 883
E-mail. gill@gmmotor.no
Web. www.gmmotor.no

Sonus

Hei hadde nesten glemt denne tråden, men her er videre tankespill

Vi prøvde min svigerbrors C-Zero her i sommer og må si meg forbauset over hvor mye mer bil den føltes enn både Buddy og Zero. Den var kjapp og fin, men så er det prisen da.

En fullspekket Zero på tazzari sine nettsider vil koste ca 180-185.000 med diverse ekstra utstyr. (regner med forhandleren i Norge matcher denne prisen siden det ikke er noe avgifter på den+), mens en C-zero/i-On/Miev koser ca 250.000.

Vi skal selge vår '08 Volvo V50 og hadde håpet å sitte igjen med noen kroner i kontanter etter at byttet var gjort. Det får vi til med en Tazzari, men ikke med en Zero/I-On/Miev.

Nå er det jo også kampanje på Zero til 150.000 for enkleste modell, dessverre gjelder ikke kampanjen for EVO eller SE versjonen noe som egentlig gjøre kampanjen ubrukelig i norge da standardversjonen ikke har mulighet for varming av batteripakken som de nyere modellene har mulighet for å få ettermontert slik jeg har forstått det.

GM MotorSport

Vi forsøker så godt vi kan å matche prisene men når prisene til deres forhandlere ikke er stort under utsalgspris og frakt kommer i tillegg så er det ikke like enkelt.

Kopierer inn denne fra en annen tråd om batterivarming:

Det skal vel strengt tatt ikke være umulig å ettermontere batterivarmer da alle bilene er så å si elektronisk teknisk like. Tazzari har ferie nå frem til 23. Aug. så jeg skal høre med de få fort de er tilbake igjen og gi en tilbakemelding på hvordan dette blir.

Når det gjelder oppvarming av batterier så har disse bilene hatt små problemer pga lav temperatur om vinteren men dette har blitt ordnet på i slutten av vinter/start av vår 2011 med en software oppdatering på BMS.

Når det er sagt så blir denne oppvarmingsmatten kun montert på pakken forran som er åpen under bagasjen. De to pakkene under hver sete får ikke no matter montert da de ikke har like stor behov og ikke er så utsatt som den forran mener Tazzari. Vi har altså vært med på å føre til denne testingen og utviklingen i sammarbeid med dem og har ikke hatt no problem med hverken lengde elelr kapasitet etter oppdateringen.

Hvis man har bilen tilkoblet på lading når den ikke brukes så holdes temperaturen på alle batteriene optimal så det er da lurt å ha den tilkoblet hvis bilen står ute med mindre den skal stå over 5 dager uten bruk.
Importør av Tazzari ZERO

GM MotorSport
Klostergata 42
1532 Moss
Tel. +47 69 25 70 10
Fax. +47 69 25 70 11
Mob. +47 412 00 883
E-mail. gill@gmmotor.no
Web. www.gmmotor.no

nofuelno

Hvis det er av interesse, så kan vi ettermontere varmeteppe for 1. generasjon Zero.
Støyen er det imidlertid verre å gjøre noe med. Enkelte andre småforbedringer er også gjort
Vi anbefaler derfor våre kunder å bestille den oppdaterte Zero EVO og heller betale litt mere.

Kan leveres i slutten av september.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Buddyabassadøren i Bergen - Elvis

Hei,
Jeg har gitt et slepetau til en Rød Tazzari Zero i Bergen som hadde slitt sitt eget slepetau i Nattlandsveien. Eieren lovet meg et nytt slepetau (som jeg venter på enda) siden vi ikke kunne finne en slepekrok. I stedet ble slepetauet lagt rundt en skarp bjelke under bilen. Det var sikkert derfor det første tauet røk. Hva er fakta her? Er det slepekrok et sted eller ei.

Og hvor er slepetauet mitt?  :-)
Vennlig hilsen

Kristian


Buddy-eier siden 2006. Blå Buddy City Jet -46 000 km. Rød Buddy Premium fra juli 2011.

elektrolux

Det kan være hos han som fikk tilsendt en Think håndbok av meg, og aldri retunerte den eller betalte den ut. >:(

Bodde også i Bergen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA