Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbud på Zaptec-anlegg. Finnes det alternativer?

Startet av sjossang, onsdag 17. januar 2018, klokken 10:35

« forrige - neste »

sjossang

Trenger litt hjelp fra forumet. Grendelaget jeg bor i har fått tilbud fra en Zaptec-leverandør og jeg lurer på om noen kan uttale seg om det høres "rimelig" ut eller ei - og finnes det alternativer?

Vi har 116 garasjeplasser i totalt 14 garasjerekker som er spredd ut over grendelaget. Vi har fått et tilbud på infrastruktur, med strømkabel og kommunikasjon mot en sentral som skal styre anleggene og fordele kostnadene for strøm til de enkelte beboerne.

Vi har totalt 6 sikringsskap som får overspenningsvern og PLC kontrollere. De ser for seg 9 wifi sendere/mottakere for kommunikasjon som blir montert med mast på vegger. Selve strømkabelen (flatkabel) blir montert på utsiden/baksiden av garasjene (?), men i to rekker må de legges innvendig pga terrenget.

Tilbudet vi har fått ligger på 380.000,- eks mva og eks gravejobber der dette er nødvendig (må graves 8 grøfter på ca 10m hver).

Hver beboer som vil ha lading i sin garasje må så betale 22.900,- inkl mva for sin lader.

Høres dette rimelig ut, og finnes det alternativer til Zaptec sin løsning?
Y LR hvit/hvit

Griffel

#1
Det høres ikke urimlig ut, men det finnes alternativer de fleste finner du her:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=31925.msg547902#msg547902

På et lastdelt system er paradoksalt nok høy effekt på den enkelte stasjonen nyttig slik at når få lader blir de ferdig raskt slik at det blir mer på hver når resten kommer hjem på travlere tider.
Så ikke velg en rimligere løsning med f.eks 16A eller 10A på hver ladestasjon som enkelte tilbyr for å komme ned i pris.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: sjossang på onsdag 17. januar 2018, klokken 10:35
Trenger litt hjelp fra forumet. Grendelaget jeg bor i har fått tilbud fra en Zaptec-leverandør og jeg lurer på om noen kan uttale seg om det høres "rimelig" ut eller ei - og finnes det alternativer?

Vi har 116 garasjeplasser i totalt 14 garasjerekker som er spredd ut over grendelaget. Vi har fått et tilbud på infrastruktur, med strømkabel og kommunikasjon mot en sentral som skal styre anleggene og fordele kostnadene for strøm til de enkelte beboerne.

Vi har totalt 6 sikringsskap som får overspenningsvern og PLC kontrollere. De ser for seg 9 wifi sendere/mottakere for kommunikasjon som blir montert med mast på vegger. Selve strømkabelen (flatkabel) blir montert på utsiden/baksiden av garasjene (?), men i to rekker må de legges innvendig pga terrenget.

Tilbudet vi har fått ligger på 380.000,- eks mva og eks gravejobber der dette er nødvendig (må graves 8 grøfter på ca 10m hver).

Hver beboer som vil ha lading i sin garasje må så betale 22.900,- inkl mva for sin lader.

Høres dette rimelig ut, og finnes det alternativer til Zaptec sin løsning?

Om totalen blir f.eks 500.000 etter graving snakker vi om 500.000/116=4310,- per plass for å tilrettelegge for lading. Synes ikke det er galt i det hele tatt.

I Zaptec-prisen ligger nok "avtappingplugg" og arbeid + tillegg til selve ladestasjonen, også det virker å være en noenlunde fair pris men kanskje med mulighet for å prute ned en tusenlapp. Jeg ville prøvd på det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

trew123

Sitat fra: sjossang på onsdag 17. januar 2018, klokken 10:35

Hver beboer som vil ha lading i sin garasje må så betale 22.900,- inkl mva for sin lader.

Høres dette rimelig ut, og finnes det alternativer til Zaptec sin løsning?

For en tilsvarende løsning (Zaptec) fikk vi beboere avtalepris for ladepunkt (ferdig montert i forbindelse med oppgradering av fellesnett) på 21.750,- inkl. mva

_OE_

#4
Zaptec tilbud i sameie her... 200p.plasser totalt 1200000 NOK.... 400000 over budsjett... Engangsinnbet. pr/p.plass kr 4000 + 22500 for ZapCharger Pro ved best i forbindelse med prosjekt.... Ved senere bestilling 25500....  +  betaling av effektforbruk... Så det er dyrt å være Elbiler (hadde blitt mange liter Diesel he he)  så pris på lovlig lading på Elbil bør være med i budsjettet når Elbil skal kjøpes / vurderes  så 22900 er i vaffal bedre enn tilbudet jeg fikk  (26500)

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

TB

#5
Borettslag Lørenskog:

Det er 85 garasjeplasser i totalt 8 garasjerekker, med fire rekker på kvart tun. Samtidig 25 utendørsplasser blir dekka ved at dei står inntil endevegg, eller parkerer mot rekke.

Det er 3 tavler, og ein underfordeler. Overspenningsvern, men valge vekk PLC kontroller. Satte på eigen hånd opp 2 WiFi sendere/mottakere for kommunikasjon montert innvendig i garasje. Det er mulig å bruke ein ZC for "bro" mellom WiFi og PLC. Erfaring er at denne fungerer best om kommunikasjons går direkte, ikkje via vern, tavler osv. Eksempel: ZC kurs --> Vern --> ZC --> ZC --> ZC (med WiFi og PLC) --> ZC --> ZC

Strømkabelen (flatkabel) er montert på utsiden/baksiden av to rekker. Resten er innvendig. Det tok noko ekstra tid å legge innvendig, men det er estetisk mykje finere. (Dei to det ligg utvendig er det ikkje naturlig å ferdes bak.)

Det er berre beboer som bestilte ZC, eller bakplate som har fysisk fått noko montert på sin plass. Dei andre har berre flatkabel "forbi sin plass", i taket, eller på utesida/baksida.

Her vart summen:
-  Infrastruktur ZapCharger Pro ladesystem   276 000,-
-  Graving og rør 65 000,- - ca 60 meter grøft, fire grøfter.)
-  ZC Pro inkl montering kr 17 000,- (betalt av den enkelte beboer.)
  (alle priser inkl mva)

For Zaptec er sentral som styrer anleggene skybasert. Dvs, utstyr for kommunikasjon er PLC eller WiFi som gir internett forbindelse. Fordeling av kostnadene for strøm til de enkelte beboerne skjer ved å ta ut rapport av https://portal.zaptec.com


Ps: Her er PLC Devolo dLAN PRO 1200 DINrail som Zaptec bruker som LAN til PLC gateway:
https://www.dustinhome.no/product/5010881872/dlan-pro-1200-dinrail
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

André_


TB

Sitat fra: André_ på onsdag 17. januar 2018, klokken 19:33
Salto med CLU styring er vel tilsvarende løsning.
Det stemmer, og den vart vurdert her. Fordel er litt rimeligere ladeboks.

Slik det vart presentert var det krav om eigen kabel, og vern pr ladeboks. Dermed måtte det opp nye underfordelere pr rekke, som vart rekna som upraktisk da garasjene er avdelt pr. garasje. Det kreves også eigen kontroller og kommunikasjons ustyr/kabel (cat 5/6 ethernet) til den enkelte boks.

Fordelen Zaptec hadde var at kommunikasjonen går via strømkabel, eller WiFi. Når det monteres ekstra boks er det direkte tilgang til flatkabelen i beboer sin eigen garasje, treng ikkje føre kabel til underfordeler. Kommunikasjonen går via strømkabel, eller trådløst via WiFi.

Ulempen med Zaptec:
- Kostbar ladeboks.
- Skybasert kontroller, dvs. om Zaptec legges ned / går konkurs vil lading fungere i i offline modus, typisk 7-10 A, men det er ingen lastbalansering, tilgangskontroll, forbruksoversikt....
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

André_

#8
Avventer tilbud både på Salto og Zaptec, så det blir interessant å se. Om kommunikasjon foregår i flatkabel eller med strømkabel og nettverkskabel er vel likegyldig? Flere installatørerer har Salto har nå sagt at de også kan bruke flatkabel, men den er så dyr at det ikke er lønnsomt. Jeg satt først med et inntrykk at det kun var Zaptec som hadde slike løsninger, så gleder meg til å sette meg ned å sammenligne ulike tilbud.

For vår del har vi uteparkering. Det er mur å feste kabel på ved en rekke. Alternativet de andre stedene er muligens er lettvegg, da dette fremstår som rimeligere enn å montere stolper.

Ved Salto løsning skal det slik jeg har forstått legges ut kabel fra hovedtavle. En kurs på 63A 3-fase. 400 Volt. 1 fase ladning på hver ladeboks. Det legges da en kabel med ekstra nettverkskabel (ble formentlig billigere enn flatkabel). Disse avsluttes i koblingsboks ved hver plass. Var ikke snakk om noen undersentraler.

Hvorvidt pris å løsning matcher Zaptec ventes å se.

TB

#9
Sitat fra: André_ på onsdag 17. januar 2018, klokken 19:56
Avventer tilbud både på Salto og Zaptec, så det blir interessant å se. Om kommunikasjon foregår i flatkabel eller med strømkabel og nettverkskabel er vel likegyldig?
Ulempen med nettverks kabel er at legges det som stjerne nett vil det gå mykje kabel. Det må og finnes plass til nettverks switch, ein port pr boks. Skal det tilkobles nye bokser seinare må desse også ha ein ledig port, og kabel framført. Om det kobles i serie (daisy-chain ) må boksene ha støtte for dette. Skal ikkje uttale meg i detalj kva merker/modeller som har støtte for det.

Sitat
Flere installatørerer har Salto har nå sagt at de også kan bruke flatkabel, men den er så dyr at det ikke er lønnsomt. Jeg satt først med et inntrykk at det kun var Zaptec som hadde slike løsninger, så gleder meg til å sette meg ned å sammenligne ulike tilbud.
Blir interessant - legg gjerne ut dine konklusjoner.  Her var det motsatt, elektriker laga først tilbud på tradisjonell kabel, og koblingsbokser for ca kvar 3 plass for å koble seg inn. På rundkabel var det anbefalt å klargjere med nok koblingspunkter, slik det var plass å koble på framtidige bokser. Å kappe kabel i etterkant var ikkje anbefalt, det krever ein lang / stor boks for at det skal bli nok kabel til å koble seg inn.

Sitat
For vår del har vi uteparkering. Det er mur å feste kabel på ved en rekke. Alternativet de andre stedene er muligens er lettvegg, da dette fremstår som rimeligere enn å montere stolper.

Ved Salto løsning skal det slik jeg har forstått legges ut kabel fra hovedtavle. En kurs på 63A 3-fase. 400 Volt. 1 fase ladning på hver ladeboks. Det legges da en kabel med ekstra nettverkskabel (ble formentlig billigere enn flatkabel). Disse avsluttes i koblingsboks ved hver plass. Var ikke snakk om noen undersentraler.
Stolper vart forkasta her også, det vart svært kostbart. Har montert innendørs, og utendørs på vegg, ingen stolper.  Med tanke på snøryddig er også stolper mykje meir utsatt, motorvarmer stolper får hard medfart - fleire av dei er ikkje synlige lenger i snøen...

Undersentral var nødvendig slik det vart presentert her da det var spesifisert med eget vern pr. ladeboks. Ved at Salto også kan benytte felles kabel, rund eller flat forsvinn den ulempen.

Fordel med flatkabel er at det er ikkje noko arbeid med dei som ikkje ynskjer ladeboks under installasjon, der festes berre kabelen opp, og passerer forbi. Dei kan enkelt koble seg til seinare ved at elektriker monterer koblingsboks på flatkabelen. Flatkabelen er dyrere pr. meter, men treng ikkje gjeres like mykje pr. plass, dvs. oppstarten blir rimeligere.

Om alle beboere faktisk ønsker klargjort med koblingsboks på sin plass vil nok tradisjonell rundkabel være rimeligere, ved at der kan du koble fleire inn i samme koblingsboks. Forstod det kreves ein avtappingboks pr. ladeboks på flatkabelen, desse koster ca 900 kr pr stk.

I mange borettslag er det forsatt ein liten prosent som har "oppdaga" ladbar bil. Dermed kan gjennomføring bli stoppa om kostnaden blir for stor.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

lhosar

Sitat fra: André_ på onsdag 17. januar 2018, klokken 19:56
Avventer tilbud både på Salto og Zaptec, så det blir interessant å se. Om kommunikasjon foregår i flatkabel eller med strømkabel og nettverkskabel er vel likegyldig? Flere installatørerer har Salto har nå sagt at de også kan bruke flatkabel, men den er så dyr at det ikke er lønnsomt. Jeg satt først med et inntrykk at det kun var Zaptec som hadde slike løsninger, så gleder meg til å sette meg ned å sammenligne ulike tilbud.

Hovedpoenget med flatkabelen er at den er 3-fase, samt at den er enkel å montere og koble seg til i etterkant.

Vi hentet inn tilbud på flatkabel, tilsvarende løsning med rund hovedkabel, og tradisjonell enkeltkabling tilbake til sikringsskap. For et system basert på Zapcharger ble flatkabel klart billigst.

For Salto som ikke har faseveksling, sikring i hver enkelt boks eller kommunikasjon i kabelen er det derimot ingen god løsning.

Hva som lønner seg totalt sett kommer slik jeg ser det an på om en har 1 eller 3-fase, hvordan parkeringsplassene er utformet, og hvor mange ladebokser en har behov for.

_OE_

Og de som et så "heldige" å ha TN_nett kommer N_leder i tillegg da er flatkabel og fase_veksling verdt gull

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


TB

Sitat fra: lhosar på torsdag 18. januar 2018, klokken 10:53
Hovedpoenget med flatkabelen er at den er 3-fase, samt at den er enkel å montere og koble seg til i etterkant.

Vi hentet inn tilbud på flatkabel, tilsvarende løsning med rund hovedkabel, og tradisjonell enkeltkabling tilbake til sikringsskap. For et system basert på Zapcharger ble flatkabel klart billigst.

For Salto som ikke har faseveksling, sikring i hver enkelt boks eller kommunikasjon i kabelen er det derimot ingen god løsning.

Hva som lønner seg totalt sett kommer slik jeg ser det an på om en har 1 eller 3-fase, hvordan parkeringsplassene er utformet, og hvor mange ladebokser en har behov for.
Kan fint legge trefase rundkabel og. Legg merke til flatkabelen er 5 leder, L1,L2,L3,N,PE - i IT nett brukes ikkje den blå N leder. (Har IT nett her eg bur, N leder er framført, men ikkje i bruk, men ved en eventuell ombygging er det klart.)

Flatkabel er enkel å montere og koble seg til i etterkant, ved at koblingboks kan monteres der det passer best.
Som du skriv, utforming vil bestemme, er det kort avstand kan kabel til tavle være enklere. Er det lange avstander, eller som her eg bur - lite plass til tavler pga. garasjer er små og fordelt på rekker vil flatkabel være ein enkel måte å dekke alle, uten å faktisk koble noko opp i den enkelte garasjen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

sjossang

Tusen takk for mange gode svar. Jeg vil da anbefale styret/generalforsamlingen å gå for det tilbudet vi har fått!
Y LR hvit/hvit

TB

Kan legge til når det gjelder strømforbruk:
Ladbare biler utgjør her 17% i september, 50% i oktober, 34% i november og 29% for desember.

Resten er lys og bruk til motorvarmere. Totalt forbruk har øket fra 56 000 kWh til 59 000 kWh.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA