Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Startbatteri og vifte

Startet av andy76, tirsdag 16. januar 2018, klokken 19:25

« forrige - neste »

andy76

Bruk av vifte m/ varme og bil i "P"- Trekker dette strøm fram startbatteri? Når kaldt, og jeg vet jeg skal til jobben(hvor jeg har lademulighet), så har jeg gjerne satt på varmen på fullt og latt den stå i 15-20 minutter (eller mer) før jeg kjører. Har forstått at jeg ikke lader startbatteri når den står til lading av fremdriftsbatteri. Vil slik bruk tømme startbatteri med følge at jeg ikke kommer meg avgårde?
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

Karl-Wilhelm

SitatHar forstått at jeg ikke lader startbatteri når den står til lading av fremdriftsbatteri.

Dette har sjekket tidligere og kan bekrefte at den gjør, med mindre i-Miev er ulik selvfølgelig.
(OBS! Jeg vet probene står "galt" i instrumentet... )

Du kan ikke vise dette vedlegget.


i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Karl-Wilhelm

#2
Beklager dobbel post, men er ei mulig editere innlegg med vedlegg....

Det virker som om bilen "står" på tomgang sånn som du beskriver det, i dette tilfellet blir 12V delen av bilen matet fra fremdriftsbatteriet igjennom en DC/DC konverter. PTC varmeelementet under bilen er forøvrig "400V", kupeviften er jeg usikker på. Du skal uansett ikke kunne gå tom eller på sikt tømme 12V batteriet med denne bruken.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

#4
Dette er enkelt: 12 V batteri blir lada i to tilfeller:
- Når bilen står til lading, dvs. hovedbatteri blir lada.
- Når bilen er "på" - dvs. den er klar til å kjøre.

Strøm til varmeren kjem som Karl-Wilhelm skriv frå hovedbatteri - dvs. 400 V (Er ca 360V på trillingene..)

Lar du bilen stå lenge nok vil hovedbatteri gå tomt, så vil lys osv. tømme 12 V batteri, men dette vil ta lang tid. Du har ca 14 kWh som kan brukes frå hovedbatteri / 4 kW varmeapparat = 3,5 time.
(I praksis bør det ta lengre tid, ved at varmen er styrt av termostat.)

15 minutt med varme bør dermed bruke ca 1 kWh

(Det vil være mulig å vri nøkkel til kjøreposisjon, uten å vri den til start først. Då vil radio, vifte, lys osv. fungere, men det blir ingen varme. Lar du bilen stå slik ei tid vil 12 V batteri lade seg ut, og bilen "dør"... Er 12 V batteri svakt treng ikkje dette ta så lang tid, men 15-20 minutt bør gå fint.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

andy76

Fikk svaret fra teknisk hos BOS. Se under
Hvorfor skal det være lurt å vedlikeholdslade når  begge batterier lades når bilen står til lading? Så lenge bilen lades jevnlig til 100 prosent, så duger det vel? Blir ikke dette da en form for vedlikeholdslading?
Fra BOS
Batteriet i Ion blir ladet så lenge fremdrifts batteriet lades og når bilen er i drift (ready modus).
I perioder da bruken av 12v batteriet er høyt egentlig sommer og vinter kan det være lurt å vedlikeholdslade 12v batteriet noen ganger gjennom året.
Er 12v batteriet utladet vil ikke bilen starte da alle systemene er avhengige av 12volt.
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

erik e

Har aldri ladet 12 v batteri på 7 år / 100 000km.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

Tipper svaret frå Bos er eit generelt fosilbil svar. Det vil neppe skade å lade 12V med ekstern lader, men så lenge bilen brukes er det ikkje nødvendig. 12V blir lada både ved bruk og lading, dette tek så lang tid at 12V batteri blir lada fullt opp. Til motsetning til andre merker har trillingene konstant 14,3 V lade spenning.

Om bilen ikkje brukes ein periode bør det vurderes å lade 12V, spesielt om det er montert ekstra utstyr som OVMS. Eller koble dette ekstra utstyr vekk. Tek ca 7-10 dager å tømme eit godt batteri. Mykje kortere om det alt er svekka.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA