Leaf(2015) blir fort slapp i bratt oppover bakke? Normalt? Kan det unngås?

Startet av Simens, tir 16. jan 2018, kl. 15:36

« forrige - neste »

Simens

Heisann,

Helt fersk Nissan Leaf(2015 Nordic) eier her.

Opp til mitt hus er det en veldig bratt bakke. Og på vinterstid er det en utfordring, uansett type bil. Det jeg har gjort tidligere(med fosil) er å ta godt med fart opp bakken. Jeg gjorde derfor det samme på Leaf-en. Satt den i D, skrudde av ECO, og hamra inn gassen. Det gikk et godt stykke opp bakken, men merket at kraften ga seg fort opp bakken. Begynte ikke å spinne, men bare ble slappere og slappere på en måte. Virket veldig snodig der og da. Kan det være noe aggressiv anti-skrens/spinn som slo ut? Hadde forventet at jeg skulle spinne opp bakken, ikke at motorkraften skulle gi seg på den måten den gjorde.

Noen gode tips på Leaf og bratt bakke som krever litt trøkk i sånn 2-3 sekunder? Og er det riktig at den skal dabbe av på den måten i oppover bakke?

Kom forøvrig opp bakken med nødstrik på første forsøket i dag :-)

Simens

Svarer på min egen tråd her etter litt research. Fant en tråd som beskriver dette godt:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=18740.0

Gode tips fra denne tråden er:

Sitat...Hvis det er skikkelig glatt kutter anti spinn/sladd systemet motorkraften slik at jeg blir ståendene eller kan skli bakover. For å unngå dette har jeg derfor slått av hjelpemiddel og kjører opp med alt koblet ut siste kneiken. Da gjelder det å ta litt fart først. Kommer opp uten problemer. Jeg føler elektronikken er litt rask med å kutte effekten noen ganger, men stort sett er den til god hjelp.

SitatDette er mitt råd i glatte bakker: Slå av antispinn slik at motorkutt ikke kommer, gi bra med gass slik at antispinn arbeider aktivt ved å bremse forhjulene individuelt (da får du også renset bremseskivene :-).
Hvis det skulle stoppe er det ingen grunn til å sette den i N, trekkrafta fremover når du ikke rører gasspedalen er liten. Alternativt napp den heller i R, det er også raskere.
Og for all del: IKKE hold bremsepedalen inne mens du sklir bakover med låste hjul. Slipp opp bremsen slik at du får ABS til å virke, da kan du bremse for fullt OG ha kontroll på bilen.

SitatAntiskrens er nok ikke mulig å skå av. Antispinn slår du av med å trykke noen sekunder på antispinnknappen til venstre for rattet.

SitatJeg er enig med de som setter den i eco modus. Det fungerer supert! Motorkraften reduseres og det skal mye mer til før den spinner.

Bondeknøl

For å svare enkelt så er det slik at antispinn gjør at du ikke spinner. Slik er de fleste nye biler i dag. Denne kan slåes av, og det gjøres ofte på vinterføre.

Simens

Sitat fra: Bondeknøl på tir 16. jan 2018, kl. 16:41
For å svare enkelt så er det slik at antispinn gjør at du ikke spinner. Slik er de fleste nye biler i dag. Denne kan slåes av, og det gjøres ofte på vinterføre.

Ja, siden dette er min første bil generelt så var jeg ikke klar over at antispinn var vanlig å skru av på vinterføre. Men på Leaf-en var det akkurat som den bare ga seg helt etter hvert når antispinn sto på. Det hjalp i hvert fall veldig å skru av antispinn opp min bratte innkjørsel. Da gitt det helt fint.

Ebe

Den kutter vel strengt tatt ikke motorkraften, men kraften den overfører til hjulene? :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Bondeknøl

Og på en Leaf så er motoren koblet direkte på hjulene uten noe mekansisk frikobling/clutch, og da er det vel motorkraften som kuttes for at kraften på hjulene skal kuttes?

Trekkoppbil

Hvis det hadde vært antispinn som tar krafta, så hadde du sett det på lampa som ville blinke.

Det er skummelt med antispinn der veigrepet varierer. Hvis du kjører en meter på is, så mister du motorkrafta, og du får den ikke så fort tilbake når veigrepet kommer tilbake. Det er ikke bare i motbakker det er et problem. Tenk deg at du skal ta i gang bilen og kjøre inn på en hovedvei. Der du tar i gang er det kanskje sleipt, og du får svært dårlig kraft. Etter en halvmeter komme du inn på bar asfalt, og du kan være avhengig av å akselerere på hovedveien. Men da må du vente lenge før du får igjen krafta.

Det hender i spesille situasjoner at antispinn fungerer bra. Jeg trur det er på strekninger med jevnt veigrep. Men det gjelder å slå av antispinn i tide.

En annen sak, er hvis man ikke kommer opp bakken, og man begynner å skli bakover, så har jeg erfart at det lønner seg å kaste bilen i revers så fort som mulig. Da slutter ofte bilen å skli.

elekTrond

Jeg kan ikke løv, men i mjauen min pleier jeg å pumpe med gassen et par ganger, i håp om at ASC'en skal slippe kvelertaket. Det verken bør eller burde nødvendig å skru av sikkerhetsfunksjoner for å kjøre trygt, kjapt og billig. (!)
'13 Mjau

Bondeknøl

Men noen ganger er det å kunne spinne seg igjennom slapset det som må til for å komme opp kneiker. Det går ikke uten å slå av ASC. Ser ikke noe sikkerhetsproblem med dette.

elekTrond

@Bondekjøl: jeg mente: ... for å (kunne) kjøre

• trygt: aksellere effektivt gjennom og ut av påkjørsels-soner som vegkryss, påkjøringsramper, forbikjøringer etc
  • kjapt: ASC forpurrer aksellerasjon og tidvis opprettholdelse av fart oppover, bortover, over vaskebrett og kurver
  • billig: ASC hogger i bremsen i kurver. ABS suger strøm og bremsevakuumet forbrukes slik at vakuumpumpa krever sin andel
Dette er kan hende ikke-problemer i et løvblad som flyter med strømmen ...
'13 Mjau

Lauvet

Sitat fra: Simens på tir 16. jan 2018, kl. 20:24
Sitat fra: Bondeknøl på tir 16. jan 2018, kl. 16:41

Ja, siden dette er min første bil generelt så var jeg ikke klar over at antispinn var vanlig å skru av på vinterføre. ...
Nei, det er slett ikke vanlig å skru av antispinn når det er bratt, glatt og vanskelig. Tvert om - det er da du har nytte av funksjonen!

At noen tror de skrur av antispinn med ESP-knappen mener jeg må bero på en misforståelse. Min erfaring med Leaf (Acenta 2014) er at antispinn alltid er på. Det står også beskrevet i instruksjonsboka om jeg husker rett.

Slik jeg forstår systemet i Leaf har det tre hovedfunksjoner; antispinn, sporingskontroll (Traction Control) og antiskrens. Antispinn skal fordele drivkraft mellom hjulene, TC "går av gassen" (struper motoren) ved hjulspinn, og antiskrens bruker bremsene for å motvirke sleng, over- eller understyring.
De fleste bilene har noe tilsvarende i dag, og opp gjennom årene har ulike kombinasjoner vært vanlig med forskjellige betegnelser. Det kan være opphav til litt begrepsforvirring, f.eks. at kombinasjonen antispinn+TC ofte blir omtalt som bare "antispinn".

Nissan kaller tydeligvis TC+antiskrens for ESP. ESP-knappen i Leaf kan skru av disse to funksjonene som ivaretar stabilitetskontroll, mens antispinn alltid er på for å sikre framdrift.
Problemet med Leaf på glatt føre er at TC etter min mening er feilaktig implementert. Den er alt for aggressiv og griper inn selv ved stillestående bil – helt meningsløst siden det gjør at man bare blir stående fast. Det er derfor det hjelper å skru av ESP, og dermed også TC.

På andre biler jeg kjenner begynner ikke TC å virke før man trenger det i god fart, og systemet passer på veigrep og stabilitet uten at jeg behøver å tenke på å skru av noe som helst. Det er det som er normalen og slik jeg vil ha det.

kaiat

Det er antispinn du skrur av med ESP-knappen. Nettopp for å unngå at motoreffekten strupes ved hjulspinn. Å skru av stabilitetskontrollen har ingenting for seg med tanke på fremkommelighet, den er fremdeles innkoplet for å holde deg på rett kurs i slike situasjoner. Noen biler lar deg skru av stabilitetskontrollen også, typisk litt sportslige biler med tanke på banekjøring. Da må en gjerne gjøre et par grep ekstra for å få det til.

Jeg bruker selv å skru av antispinn jevnlig på min fossilbil da jeg har en bratt bakke opp fra huset mitt. Med antispinn strupes motoreffekten og det blir full stopp halvveis oppe i bakken. Med antispinn blir det mer hjulspinn, men bilen har full motorkraft og klarer å dra seg opp.

Lauvet

Sitat fra: kaiat på fre 26. jan 2018, kl. 15:53
Det er antispinn du skrur av med ESP-knappen. ...
Nei, ikke på Leaf. I det minste ikke på 2014 Acenta.

... Å skru av stabilitetskontrollen har ingenting for seg med tanke på fremkommelighet, den er fremdeles innkoplet for å holde deg på rett kurs i slike situasjoner. Noen biler lar deg skru av stabilitetskontrollen også, ..
Enig - stabilitetskontrollen burde ikke vært nødvendig å skru av for framkommelighet. Men på Leaf inkluderer ESP en "traction control" som lager problem, og derfor hjelper det å skru av funksjonen.
Noen biler – inkludert Leaf - lar deg skru av stabilitetskontrollen.

... Med antispinn strupes motoreffekten og det blir full stopp halvveis oppe i bakken. Med antispinn blir det mer hjulspinn, men bilen har full motorkraft og klarer å dra seg opp.
Du må forklare om du mener antispinn eller antispinn+TC, ellers blir setningen motstridende. Siden Nissan har gjort det mulig å skru av ESP med TC, men ikke den rene antispinn-funksjonen som fordeler kraft, så må vi holde begrepene fra hverandre.

Les instruksjonsboka 2-50 om ESP-bryteren, og 5-24, 5-25 om stabilitetsprogrammet. Der er forklart hvordan Nissan mener det virker.
(Forbehold: Jeg har norsk 2014-modell, og vet ikke om sidetall, tekst eller virkemåte avviker for andre biler)

kaiat

Sitat fra: Lauvet på fre 26. jan 2018, kl. 17:35

... Med antispinn strupes motoreffekten og det blir full stopp halvveis oppe i bakken. Med antispinn avslått blir det mer hjulspinn, men bilen har full motorkraft og klarer å dra seg opp.
Du må forklare om du mener antispinn eller antispinn+TC, ellers blir setningen motstridende. Siden Nissan har gjort det mulig å skru av ESP med TC, men ikke den rene antispinn-funksjonen som fordeler kraft, så må vi holde begrepene fra hverandre.

Der var det falt ut et ord, det skulle stått «Med antispinn avslått».

Ellers har jeg konsultert servicemanualen for Leaf og må korrigere meg noe.

På Leaf slår du av både stabilitetskontroll (Nissan kaller dette VDC) og antispinn (Nissan kaller dette TCS). Sistnevnte funksjon bruker både reduksjon av motorkraft og aktivering av bremsene for å redusere hjulspinn.

Det blir derfor riktig å slå dette av dersom du opplever at bilen mister effekt opp en bratt bakke på glatta.

Men Leaf har også noe som heter BLSD eller Brake Limited Slip Differential. Denne funksjonen bruker bremsene for å forhindre at det ene drivhjulet spinner uavhengig av det andre (en slags diffbrems altså). BLSD kan ikke bli slått av og er innkoplet selv om VDC og TCS er avslått.

Servicemanualen finnes her: https://carmanuals2.com/get/nissan-leaf-2014-brake-control-system-section-brc-47914

Trekkoppbil

Andre ting som kan ta motorkraft er skillepaddemodus hvis du har tomt batteri, eller om du har en eller annen bevegelse så du kommer bort i ECO-knappen igjen. Begge tilfellene er vel ganske usannsynlige.

Hvis batteriet er dønn kallt, på f.eks -20C, så den indre motstanden blir stor, så kan det tenkes at du ikke vil klare å kjøre like høye strømmer som normalt, men jeg tviler litt på at det er det som er problemet i dette tilfellet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA