Leaf(2015) blir fort slapp i bratt oppover bakke? Normalt? Kan det unngås?

Startet av Simens, tir 16. jan 2018, kl. 15:36

« forrige - neste »

Lauvet

Sitat fra: kaiat på lør 27. jan 2018, kl. 11:35
...
På Leaf slår du av både stabilitetskontroll (Nissan kaller dette VDC) og antispinn (Nissan kaller dette TCS). Sistnevnte funksjon bruker både reduksjon av motorkraft og aktivering av bremsene for å redusere hjulspinn.

Det blir derfor riktig å slå dette av dersom du opplever at bilen mister effekt opp en bratt bakke på glatta.

Men Leaf har også noe som heter BLSD eller Brake Limited Slip Differential. Denne funksjonen bruker bremsene for å forhindre at det ene drivhjulet spinner uavhengig av det andre (en slags diffbrems altså). BLSD kan ikke bli slått av og er innkoplet selv om VDC og TCS er avslått.
...
Så fint, da er vi jo helt enige :)

Litt andre betegnelser i servicemanualen enn i min bil og instruksjonsbok, men slik jeg leser det er VDC=ESP, og TCS er det jeg har kalt TC. Forklaringen og virkemåten er den samme. Ellers er jeg så gammel at jeg først og fremst forbinder antispinn med "Limited Slip Differential" (diff-brems), altså tilsvarende BLSD i Leaf. Kjært barn har mange navn.  :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA