Under frunken etter 53 måneder og 135.000km

Startet av Muffinman, mandag 15. januar 2018, klokken 18:30

« forrige - neste »

olavxxx

Kjedeligere å se på en fossilmotor etter like mange km, ofte svett olje fra simmerringer osv.

E_S

Jeg hadde ut innerskjermene foran på min i forbindelse med 35w-oppgradering, og jeg hadde av støtfangerplastikken for å bytte tåkelysene + mekanismen til radiatorgitter på høyre side.

Fant også at det på forsiden av radiatorene lå lassevis med skitt og søle, og siden plastikken rundt radiatorene går helt opp til selve radiatorene blir det garantert korrosjon på disse når det ligger vått i salt og søle hele tiden. Om ikke dette fjernes med jevne mellomrom (får man vekk haugene lar mye seg spyle med hageslange om man tar det jevnlig) korroderer det garantert hull på AC-systemet innen ikke alt for mange år.

Bilen min har rullet 135000 km på..hmm.. 46 måneder. :)
:)

Muffinman

Ok, da blir det demontering av front her også til sommeren. Tar det samtidig med utskifting av de verste slangeklemmene. Blir rustfritt fra Biltema :)

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 16. januar 2018, klokken 15:50
Har sammenlignet bildene mine med Bjørn sine litt til. Kan da vitterlig se ut som Bjørn sine klemmer er galvaniserte? Virkelig noe å sjekke opp om man kjøper en 2013-modell.

Bilen min ER en (sen) 2013 mod  :)
Minst to av klemmene mine ser ut som dine, dessverre ble dem ikke m på bildene. Men dem står på "varmekolben" altså der kjølevæsken blir varmet opp, så her er det sikkert 70-80 grader ofte, og naturlig at ting ruster fortere.
Kanskje jeg kjører i mindre salt enn du gjør..?! Jeg har ihvertfall vært ganske ivrig på å spyle inni hjulhusene etter å ha vært i saltsuppa.
Blir nok å bytte mine jeg også m Biltema sine A4.
Men hvordan tenkte du å bytte dem uten å ta av slangene..?! Mulig de gamle klemmene er så rustne at du klarer å bare knekke de av..!?

Muffinman

Det blir vanlige slangeklemmer, holder nok rikelig det. Kan eventuelt sette på to tett inntil hverandre forskjøvet 180 grader om man er usikker. Eller bruke klemme type HPJ, de kan demonteres fullstendig og tres rundt.  Viktig å ha kontroll på hvor mye det skal trekkes til da :) 

Å ta av slangene er risikosport, så det tør jeg ganske enkelt ikke. Foruten at man helt sikkert må lufte systemet etterpå risikerer man å rive opp armering innvendig i slangen bare av å ta den av. Du har sikkert hørt det "knitre" inni en slange som har vært montert veldig lenge ved demontering?

Bjørn

Ja.. Enig i alt du sier..  :D men skjønner fremdeles ikke hvordan du skal få AV de GAMLE klemmene.. uten å ta av slangen, eller knekke dem på et vis..
Disse klemmene er veeldig stive og robuste, hvis ikke rusten har fått tært lenge nok på dem..

Havebigfun

Det er vel bare å sette en ny klemme ved siden av de som korroderer uten å ta de av- blir ikke vakkert men greit nok- poenget er vel sikringen av slangene i tilfelle rusten svekker de originale.

Muffinman

En kraftig avbiter på klemmer som nesten erer avrustet gjør nok susen. Men siste taler har et råtips :)

Bjørn

Joda, det er jo selvsagt en mulighet..
Men autisten i meg hadde ikke orket å vite at noe funksjonsløst dødvekt inni der ruster i vei.. Må bort!
men det er nå meg..  :P

Havebigfun

Da ville jeg heller brukt en Dremel med kutteskive med stor diameter slik at den ikke dykker så langt ned i slangen. Forutsetter rolig hånd og evne til presisjonsarbeid- kanskje kjekt med en tannlege i vennekretsen- hun ville kunne fjerne klemmene uten at man ser skade på slangen under.
Jeg tenker de originale klemmene tåler mer (rust) før de svekkes signifikant enn dere tror - men skjønner at det også er estetiske hensyn å forholde seg til. Avbitertang er et grovt verktøy godt egnet for destruktiv demontering- ikke noe for autistiske petimetre ;)

Megleren

De klemmene der er det jo bare å bruke en vanlig tang på så de løsner. Dremel med kutteskive er vel ikke nødvendig her.

Er vel denne typen klemmer?

https://www.youtube.com/watch?v=eT4wEbIC_pU

torsion clamp
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

Havebigfun

nei- ikke hvis du tar av slangene - her er det ikke ønske om det :)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA