Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

A/C på vinterstid mtp strømforbruk

Startet av Sarotex, lørdag 13. januar 2018, klokken 11:00

« forrige - neste »

Sarotex

Ny lykkelig eier av e-golf her. :)
Forsøker å være litt strømeffektiv, selv om jeg liker å ha det godt og varmt med varme i seter i tillegg.
Men hva med A/C? Jeg trenger da ikke det om vinteren, vil jo kun ha oppvarming? Kan jeg deaktivere det for å spare strøm, eller er det anbefalt å ha det stående på mtp avfukting av luft inne i kupeen, eller at det ikke er bra at den er avskrudd over lengre tid, etc etc?

Mobileum

#1
Du kan også prøve denne kalkulatoren for e-Golf

http://golf.volkswagen.com/no/no/etool.html#/

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Moby

I gamle biler med AC kompressor var det anbefalt å bruke systemet jevnlig. e-golf har jo varmepumpe så jeg lurer på om den også står for "ac" delen av klimaanlegget akkurat som en varmepumpe mange av oss har i huset. Så hvis kompressoren til varmepumpa og ac en den sparer du vel ikke strøm på å skru av ac? Å skru av hele anlegget sparer selvfølgelig strøm

Her har du en artikkel som anbefaler bruk om vintern. Den er to år gammel men sikkert aktuell enda.

http://www.tv2.no/a/7978831/
E-golf 2019 mod.

nortrahof

A/C-kompressoren og hele A/C-systemet er i drift på biler med varmepumpe (V/P) - slik som man også kan bruke en husvarmepumpe til kjøling om sommeren. Det kreves en ekstra 4-veisventil og som oftest en ekstra ekspansjonsventil for biler med kombinert A/C og V/P. Da "bytter" kondenser og fordamper plass, styrt av 4-veisventilen.
Som oftest er slik en "kombiløsning" dårligere enn en ren A/C eller V/P - men man kan optimalisere den ene egenskapen f.eks. V/P på bekostning av A/C (som husvarmepumper).

Tidligere biler med A/C hadde en akselgjennomføring fra vifteremmen for å drive A/C-kompressoren. Den mekaniske tetning på akselgjennomføringen var avhengig av smøring for å holde tett - ellers forsvant kjølegassen. På elbiler i dag er A/C-kompressoren og drivmotoren hermetisk innkapslet og trykksatt med kjølegass (som et vanlig kjøleskap, fryseboks eller A/C). Det er stadig mer utbredt å drive A/C-kompressoren med strøm - også på fossilbiler - (spesielt på Euro6 for å spare litt utslipp/brennstoff har jeg lest om)? - Ellers er moderne A/C-kompressorer også hermetisk kapslet og har en magnetisk kobling for å kunne bli drevet rundt.
Derfor mener jeg det ikke lenger er så viktig å bruke A/C om vinteren som på tidligligere biler. - Kanskje "copy/paste"-effekten også gjør seg gjeldende hos bilprodusentene?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

geear

Jøss. Har ingen biler med varmepumpe, men tenkte det eneste logiske (effektivitetsmessig) var at biler med varmepumpe hadde både AC-kompressor og varmepumpe som to separate enheter? I forhold til avfukting etc.

KjellG

«Det er stadig mer utbredt å drive A/C-kompressoren med strøm - også på fossilbiler - (spesielt på Euro6 for å spare litt utslipp/brennstoff har jeg lest om)?»

Ser ikke hvordan en ved å bruke strøm fra generator vil spare noe utslipp?

Knut Røe

Mindre tomgangstap ved at systemet er enklere med remmer og strammere.
Både AC og servostyring er ofte elektrisk nå.

nortrahof

Sitat fra: KjellG på tirsdag 16. januar 2018, klokken 21:36
«Det er stadig mer utbredt å drive A/C-kompressoren med strøm - også på fossilbiler - (spesielt på Euro6 for å spare litt utslipp/brennstoff har jeg lest om)?»

Ser ikke hvordan en ved å bruke strøm fra generator vil spare noe utslipp?
Da A/C krever noe kraft - også når den ikke brukes, har stadig ofte Euro6-biler elektrisk A/C-kompressor har jeg lest. Den krever ikke kraft når den ikke brukes og vil kjøle med samme effekt hele tiden - uavhengig av motorens turtall. Det samme med dynamoer på Euro6. De har fått elektrisk kobling og er ikke i drift hele tiden. Dette merker man ikke da bilbatteriet forsyner bilen når ikke dynamoen er i drift. Således sparer man noen dråper fossilt brennstoff og utslippene skal bli mindre - tilsynelatende!
Jeg tror ikke man sparer særlig drivstoff med en elektrisk A/C og en slik type dynamo - men man får et lavere utslippstall når bilen er inne til måling. - En "legal form for å manipulere testresultat".
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

J.Lafton

Hvordan kan dynamoen være elektrisk?
Det er jo den som produserer strømmen til bilene.
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

Moby

Det noe som skurrer litt i den forklaringen. Mulig han mener "smarte" dynamoer som noen biler har.
E-golf 2019 mod.

geear

Det skurrer ikke - i stedet for stiv aksling fra reimhjul til rotor i dynamoen så er mange nå utstyrt med en form for clutch slik at rotoren kan frikobles fra reimhjulet når det ikke er behov for lading, altså vil reimhjulet da løpe helt fritt som et rent løpehjul, mens rotoren står helt stille.

Det er tilsvarende som har vært gjort på AC-kompressorer i mange år.

J.Lafton

Du bare skrev at dynamoen hadde elektrisk kobling.
Det var noe misvisende.
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Volkswagen E Golf SOLGT
2014 Nissan Leaf Tekna SOLGT

CitB59EL

Elektriske dynamoner begynte å komme på Euro 5 hos Citroen ihvertfall. Dynamonen lader ikke maks før bilen bremser på motorbrems-så fremt batteriet ikke MÅ ha mer strøm. Dette er faktisk synlig på at lysene blir sterkere ved motor Brems på Citroen sine biler. Dynamo lader med lavere spenning og strøm styrke under vanlig bruk for å så guffe på når bil bremser på gir. Dette gjelder sikkert andre Euro 6 biler også. Ganske komisk hva de sier de sparer CO2 utslipp på. Citroen kom bla med aktiv radiator grill og annen AC rør-da sparte de hele 2 gram CO2 pr km på DS5 hybrid... jaja.. Glad jeg kjører elbil jeg:) Bruker Selv AC hele tiden på alle våre elbiler året igjennom da dette ikke trekker all verdens med strøm! Ser på C-zero uten varmepumpe at den est ca 4-5 km redusert rekkevidde-altså ingenting. Varme drar langt mer og å ikke å snakke om fart! 

geear

Sitat fra: J.Lafton på fredag 19. januar 2018, klokken 08:47
Du bare skrev at dynamoen hadde elektrisk kobling.
Det var noe misvisende.
Det var ikke jeg som skrev det, men kobling = clutch.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA