Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hydrogen er framtida, danker ut batterielektrisk!

Startet av THE, tirsdag 09. januar 2018, klokken 13:09

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: Doldis1 på tirsdag 08. mai 2018, klokken 08:45
@ Eivhelle

SitatJeg vil også stille et spørsmålstegn med hvorvidt Tesla kan levere strøm til 7 cent/kWh til sluttkunde, uten å gå med dundrende underskudd. I så fall bør de være i stand til å produsere med en selvkost på 3-4 cent/kWh. Og da er det ikke bare solceller som skal være med i regnestykket, men også bygging og drifting av ladeinfrastruktur. Det er greit nok at solenergi er billig, men forutsetningen er at du tar det meste av kostnader i forkant og tar ut gevinsten av gratis solskinn de påfølgende 30-40 år. Det krever store investeringer og de som legger penger i dette forventer å få avkastning på kapitalen.

Hva om vi ser bort fra egenprodusert strøm fra solceller og i steden setter inn en egenprodusert megasize powerwall som lades opp på tider av døgnet når strømprisen er lav ? Musken har opplagt en plan på dette og bare det å lade semien innen rimelige tidsrammer krever vanvittig dimensjonering på strømforsyningen inn til ladestasjonene-eller en megasize powerwall...?
Problemet med å ta strøm fra nettet er at du i tillegg til prisen på strøm også må betale nettleie. Jeg vet ikke hvordan prisene er i USA, men her i Norge er nettleien høyere enn strømprisen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 08. mai 2018, klokken 19:43Problemet med å ta strøm fra nettet er at du i tillegg til prisen på strøm også må betale nettleie. Jeg vet ikke hvordan prisene er i USA, men her i Norge er nettleien høyere enn strømprisen.
Netteliene er dyr i USA hvis man skal ha mye effekt men lite energi. Ved å dekke toppene med batterier blir nettleien overkommelig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ladov

Veldig avhengig av tariffene der du skal sette opp ladestasjonen..

Jeg satt opp et enkelt regnestykke i fjor på hva som skulle til for å legge til batteribuffer på en typisk norsk hurtigladestasjon og kom frem til omtrent NOK1/kWh ekstra i rein batterikost. Ut fra ca-priser på Teslas powerpack, levetid på 10 år og en daglig ladesyklus. Da kan du samtidig redusere spissbelastningen med 2/3. Om det er nok til å finansiere batteriene aner jeg ikke. Kanskje noen andre vet hva ladestasjoner betaler i effekttariff i dag?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Troald

Sitat fra: Hansi på søndag 02. september 2018, klokken 22:16
Fortsetter stortinget å satse på hydrogen?

Nei

Det er først og fremst Akershus og Sogn og Fjordane Fylkeskommuner som har engasjert seg. Gudene vite hvorfor.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Elmo

Når UnoX stasjonen i Sandvika nå er eneste på Østlandet, hvordan vil det da gå med kapasiteten ??  Hydrogenet produseres lokalt med elektrolyse.
Sitat fra: https://unox.no/hydrogen/uno-x-kjorbo-qa
Hvor mange biler kan Uno-X Kjørbo fylle i løpet av en dag?
Ca. 50 biler per dag. En hydrogenbil fyller i snitt tre til fire kilo per fylling, . . . .
50 biler pr. dag (hvis de er jevnt spredt utover dagen). Altså ca 2 timer mellom hver bil. :o
Her kan det fort bli laaang "ladekø", hvis 10 biler ønsker å fylle på veg hjem om ettermiddagen  ;) ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

sylwester

Hvis ikke infrastrukturen er der så blir det vanskelig å selge hydrogenbil. Leser han kjøpte bilen for å kunne kjøre 45 mil sommer som vinter, men jeg tenker en elbil ala Kona med 40mil og muligens nede i 30mil når det er kaldt + en hurtiglading uansett er mer fleksibelt enn hydrogen.

Ta f.eks. en tur Oslo - Stockholm og tilbake. Fullt mulig med elbil, men hydriogen?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Troald

Jeg kan starte fulladet etter en nattlig lading i garasjen hvis jeg skal på langtur med min elbil. Hvis jeg som bor i Bergen og skal til Sandvika med en hydrogenbil så må jeg først kjøre 2-3 mil til hydrogenstasjonen, tilsvarende hjemover før jeg kan sette kurs mot Sandvika. Rett bortsett fra at jeg ikke greier å komme helt frem så viser dette galskapen med hydrogen. Strøm får vi overalt.mens hydrogen vil være på noen få utvalgte steder.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

elektrolux

Fremdeles glad for at jeg tok vare på den gamle dieselpurka.  ;)

Kjører hvor som helst for knappe 15 kr/milen uten angst for noe bortsett fra "bommelommer" Dagsetapper på 1000+ km er standarden når den hentes fram fra dvalen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

krl

Det gode med dette er at blindsporet hydrogenbil dør ut enda raskere enn forventet  :)

JorgenM

1 HYdrogenbil registrert i august
5554 ELbiler registrert i august :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Hansi

Jeg er ikke så sikker på at dette betyr slutten for (feil?)satsingen på hydrogen i Norge.. Miljøstiftelsen Zero f.eks. er tilhengere
https://www.dagsavisen.no/innenriks/nodvendig-med-offentlig-stotte-for-bygge-ut-hydrogen-stasjoner-1.1196445
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

arnkl

Sitat fra: JorgenM på mandag 03. september 2018, klokken 18:34
1 HYdrogenbil registrert i august
5554 ELbiler registrert i august :)

Faktisk er det registrert 2 :-)

Ein nybil, som er ein Huyndai Nexo registrert på Huyndai Norge.

Ein bruktimportert Toyota Mirai 2015-modell, som nokon prøvar å selge.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=126141495

Han kunne neppe vore meir uheldig med timingen  ;)
Kven vil betale 300.000 for ein bil som ein berre kan køyre rundt Sandvika eller bergen, og med ein verdilaus USA-garanti som ikkje Toyota Norge vil honorere.

Ellers er det intressant at 2015-modellar av Mirai frå USA alt er importert hit. Dei første 34 bilane vart registrert i oktober 2015, og eg trur samtlege er på 3 års leasing. Det må tyde på at bilar er levert inn alt før leasingperioda er over. Kva kan ein slutte av det?
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA