Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken I-Pace utgave er mest for pengene? S, SE, HSE eller First Edition?

Startet av Counterpointer, søndag 07. januar 2018, klokken 23:14

« forrige - neste »

Counterpointer

Vil jo være forskjellige oppfatninger men interessant å høre begrunnelser.








Imagine

Så ikke prisene der på de ulike, så vanskelig å mene noe om.

Ville nok gått for maks utstyr i en safe farge. Alt skal selges videre en gang og man går ikke på flott restaurant (Jaguar) og bestiller enkel burger - man tar den fine 7-retteren med vinpakke og lar restauranten vise seg fra sin beste side :-)

daimler76

Tenker på HSE. Listen med standardutstyr på både SE og HSE er forsåvidt grei, men har noen spørsmål som jeg må ta opp med forhandler først:
- HSE har luftfjæring: Er det noen form for justeringsmuligheter på den? (first edition har adaptiv (luft?-)fjæring
- Hvilken understellsbehandling har bilen fra fabrikk og er hulrom behandlet med voks?
- First edition har "first edition veneer", men hva har HSE?
- Hva er forskjellen på "All Surface Progress Control" og "Adaptive Surface Response"
- Hvilken dekkdimensjon er det på hhv 18" og 20" ?
- Carpet mats er forsåvidt fint, men hva med gummimatter?
- Hurtig- og ombordlading som flere andre her inne har tatt opp
- Garanti: På bil og batteri
- Fargevalg: Metallic lakk er oppført som en cost option.. Hva er tillegget?

Orbit

Sitat fra: daimler76 på mandag 08. januar 2018, klokken 08:10
- Hva er forskjellen på "All Surface Progress Control" og "Adaptive Surface Response"
Ut fra tilsvarende markedsføring for XF er ASPC momentbegrensning for å hindre hjulspinn ved start på "glatt" underlag (leveres bare sammen med automatgir på XF), mens AdSR er for stabilitet og kraftfordeling mellom hjul i fart på varierende underlag.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Det er mye overføringsverdi fra brosjyren til Range Rover Velar også tror jeg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rismyr

Sitat fra: Imagine på mandag 08. januar 2018, klokken 08:06
Så ikke prisene der på de ulike, så vanskelig å mene noe om.

Ville nok gått for maks utstyr i en safe farge. Alt skal selges videre en gang og man går ikke på flott restaurant (Jaguar) og bestiller enkel burger - man tar den fine 7-retteren med vinpakke og lar restauranten vise seg fra sin beste side :-)

Eller man tilpasser måltidet etter hvor sulten man er og bestiller den maten/vinen som passer best :)

Rismyr


Frank_M

Sitat fra: Rismyr på mandag 08. januar 2018, klokken 09:10
Sitat fra: knut.aulie på søndag 07. januar 2018, klokken 23:14
Vil jo være forskjellige oppfatninger men interessant å høre begrunnelser.



Kan man bestille S varianten ?

Nei. Er (p.t.) SE, HSE + 1st edition som taes inn.
--
2018 Jaguar I-pace HSE

Elling Berg

S-versjonen blir ikke levert i starten, men tipper man kan få den ganske fort etter.

Elling

S.S

I en annen tråd ble følgende priser oppgitt:
S- Ikke tilgjengelig, men om Nederland er en pekepinn, trolig 679 000
SE 729 000
HSE 779 000
First 829 000

Jeg heller mot at HSE er det beste kjøpet, da de ekstra 50 000 ikke inkluderer noe jeg "behøver".

Den dagen bilen skal selges, f. eks om 5 år, finnes det nesten ingen sjanse for å få 100 000 mer for en First enn du får for en SE.  Kanskje lettere å selge.  For referanse, se priser på Tesla. Ikke store prisforskjellen på en 85 kontra P 85, selv om det var en vesentlig kostnad ny.

Tor Ping

Sitat fra: S.S på mandag 08. januar 2018, klokken 10:47

Den dagen bilen skal selges, f. eks om 5 år, finnes det nesten ingen sjanse for å få 100 000 mer for en First enn du får for en SE.  Kanskje lettere å selge.  For referanse, se priser på Tesla. Ikke store prisforskjellen på en 85 kontra P 85, selv om det var en vesentlig kostnad ny.

+1
Man ser stadig vekk at det anbefales å kjøpe ditt og datt av utstyr og at det skal lønne seg når man selger.
Så lenge man ikke velger unaturlig lite utstyr så er det vanskelig å få igjen alle pengene for ekstrautstyret.
Det kommer nok også litt an på hvor lenge man skal ha bilen før man selger.
De fleste biler (i praksis alle) skal jo ned til 0 en dag og ekstrautstyret blir mindre og mindre verdt ettersom årene går, kanskje koster det deg til og med noen kroner i rep og vedlikehold.

Noe annet er gleden ved utstyret som ikke kan måles i kroner og øre :)
Selv ville jeg valgt SE som stort sett har det jeg trenger. Den er vel såpass bra utstyrt at den ikke føles ribbet og bør vel være helt grei å selge igjen også.

Tellus

Er man opptatt av verditap i kroner og øre så kjøper man den billgste bilen som finnes med null utstyr og sitter på bilen så lenge som mulig. Egentlig veldig enkelt.

Ser man på verditap i prosent eller hvis man bytter bil ofte (hvert 2-3 år) kan det være noe utstyr som er viktig. For en premium bil kan det være fornuftig å velge skinninteriør f.eks.

Forøvrig mener jeg at IPace-S skal koste rundt 620. Kjøper man en slik og sitter på den i 7 år så opplever man garantert mindre verditap i kroner med S enn i de andre variantene.

Jeg 'må' ha skinn,20 tommers hjul, panoramatak og levering til sommeren. Derfor går jeg for en av de andre modellene  :D


mariowing

Sitat fra: S.S på mandag 08. januar 2018, klokken 10:47
Den dagen bilen skal selges, f. eks om 5 år, finnes det nesten ingen sjanse for å få 100 000 mer for en First enn du får for en SE.  Kanskje lettere å selge. 

Enig i at du ikke nødvendigvis får igjen mellomlegget, men at mer utstyr gir en mer lettsolgt bil tror jeg absolutt.

Det er forøvrig ikke 100 000 i prisforskjell du skal se på etter fem år, du må regne differansen på restverdiene etter 5 år. Med 50% verditap så vil da restverdien være henholdsvis 365 000 og 415 000 for SE og FE. Så da er spørsmålet om du vil få 50 000 mer for en FE enn en SE.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Counterpointer

Mange interessante betraktninger

Fint at dere tar ansvar og svarer på spørsmål som er stilt til meg også, selv om jeg har startet tråden er det greit med hjelp

Jeg har også hørt 620 for S, men det tar tid før den kommer.

Sånn i utgangspunktet synes jeg at SE ser ut som det mest fornuftige om en vil ha bil i år. Men en S hvor en legger til akkurat det en vil ha kan vel også være ett godt alternativ.

For noen så er «loaded» alltid best og der er jo First ed det selvsagte valget.

Det er en del overlapp i hva som tilhører hvilken modell, f.eks Meridian stereo så det er nyttig å høre hva forhandler sier om dette og andre utstyrsvarianter som er på både SE, HSE og First.

I tillegg er det jo den praktiske forskjellen på ett 10 veis justerbart sete og ett 18 veis?

Mange spørsmål

Tor Ping

Sitat fra: Tellus på mandag 08. januar 2018, klokken 11:48
Er man opptatt av verditap i kroner og øre så kjøper man den billgste bilen som finnes med null utstyr og sitter på bilen så lenge som mulig. Egentlig veldig enkelt.

Ser man på verditap i prosent eller hvis man bytter bil ofte (hvert 2-3 år) kan det være noe utstyr som er viktig. For en premium bil kan det være fornuftig å velge skinninteriør f.eks.

Forøvrig mener jeg at IPace-S skal koste rundt 620. Kjøper man en slik og sitter på den i 7 år så opplever man garantert mindre verditap i kroner med S enn i de andre variantene.

Jeg 'må' ha skinn,20 tommers hjul, panoramatak og levering til sommeren. Derfor går jeg for en av de andre modellene  :D

De fleste som kjøper bil er vel opptatt av verditap og da er det kroner og øre som er interessant. Samtidige så skjønner de fleste som vurderer en I-Pace at dette ikke er det mest fornuftige du kan kjøpe (i kroner og øre).
For meg og sikkert mange andre så betyr både kjøpsprisen og verditapet ganske mye, samtidige så er det lite som er så stusselig som å kjøpe en ribbet premiumbil.
Er forøvrig enig i at skinn er et must og at 20 tommere og panoramatak er høyt på ønskelista. Ellers så bør jo en premiumbil som minimum ha parkeringsassistanse, ryggekamera og ACC. Så vidt jeg kan se kommer jeg ikke på noe jeg må ha som SE ikke har :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA