Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med å åpne frontdørene vinterstid...

Startet av Slettix, søndag 07. januar 2018, klokken 13:08

« forrige - neste »

Slettix


Har hatt min Model X i halvannen måned nå. Har hatt tre tilfeller de siste 2 ukene hvor fører- og passasjerdør ikke har vært mulig å åpne pga frost. Vinduene har ikke kunnet rikke på seg, og dermed blir døren sittende fast og er ikke til å rikke. Etter 30 minutter med varme på maks, pose med varmt vann etc har det gått seg til, men dette blir for uberegnelig i lengden. Fredag ettermiddag var det -4 grader, det hadde ikke snødd noe og det var ikke noe is på bilen. Likevel satt vinduene fast. Har også opplevd dette problemet på min Model S et par ganger de siste ukene (også en ny bil).
Er dette et generelt problem?
Er det noen triks jeg bør vite om for å redusere dette problemet ut over å sette varmeapparatet på maks i god tid hver eneste gang jeg skal ut på kjøretur nå på vinterstid?
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

Red_Harvest

Jeg har hatt bilen min i litt over 2 måneder nå, og ikke opplevd dette, men så står bilen min primært innendørs. Hvis du står mye ute i kulden vil jeg anbefale å smøre gummien/gummilisten mellom dørene og bilen med en dertil egnet smøremiddel. Dette er vel ganske klassisk på alle biler... og vil være spesielt nyttig etter at man har vasket bilen om vinteren.

jlan

Til nød er det mulig å presse opp døren uten at vinduene går ned, men da får en jo ikke lukket den igjen før de tiner opp. Siden FWD også er litt upålitelige når de er frosset, har jeg benyttet følgende metode hvis jeg må ta en ikke planlagt hastetur i minusgrader:

- Åpne trunk
- Kryp frem til 2. rad.
- Bøy deg frem og trykk på alle knapper som har med varme å gjøre.
- Kryp ut igjen og skrap is.
- Kryp inn igjen, nå helt til forsetet og begynn turen så snart det er nok sikt.
- Ikke prøv å åpne vinduene på en stund med mindre du ønsker å kjøre et kvarters tid med de åpne.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Slettix

Sitat fra: Red_Harvest på søndag 07. januar 2018, klokken 13:12
Jeg har hatt bilen min i litt over 2 måneder nå, og ikke opplevd dette, men så står bilen min primært innendørs. Hvis du står mye ute i kulden vil jeg anbefale å smøre gummien/gummilisten mellom dørene og bilen med en dertil egnet smøremiddel. Dette er vel ganske klassisk på alle biler... og vil være spesielt nyttig etter at man har vasket bilen om vinteren.

Dette har jeg forsåvidt gjort. Men problemet er ikke gummilisten mellom dørene og bilen, men vinduene som ikke går ned når døren åpnes. Jeg har en BMW i3 som fungerer på samme måte, men det virker som det er mer kraft i motoren som skal dra ned vinduet på den enn det som er på Tesla'en. BMW'en "bryter" ned vinduet med ganske stor kraft virker det som, selv om det er mye is og snø på ruten. Tesla'en gir opp veldig lett til sammenligning virker det som...
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

CitB59EL

Har du prøvd å legge på silicon på list mot vindus også? Prøv å legge silicon på alle lister som er i kontakt med vindu. Dette kan hjelpe. Tar selv og sprayer absolutt alle gummi lister på dør+vinduer fordører på alle våre biler hvert år. Det bruker å gå helt fint da. Har ikke Tesla da- så ingen erfaring med den.

jkirkebo

Sitat fra: jlan på søndag 07. januar 2018, klokken 13:32
Til nød er det mulig å presse opp døren uten at vinduene går ned, men da får en jo ikke lukket den igjen før de tiner opp. Siden FWD også er litt upålitelige når de er frosset, har jeg benyttet følgende metode hvis jeg må ta en ikke planlagt hastetur i minusgrader:

- Åpne trunk
- Kryp frem til 2. rad.
- Bøy deg frem og trykk på alle knapper som har med varme å gjøre.
- Kryp ut igjen og skrap is.
- Kryp inn igjen, nå helt til forsetet og begynn turen så snart det er nok sikt.
- Ikke prøv å åpne vinduene på en stund med mindre du ønsker å kjøre et kvarters tid med de åpne.

Hmm, null problemer med mine FWD i kulde selm om fordørene er helt frosset. Så jeg har gått inn FWD og krabbet fram de gangene det har vært nødvendig (har da kjørt med en gang).

Etter at jeg dro på godt med silikon på listene på førerdøra har den klart seg bra i kulde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kilroy

Silikon på listene på front dørene gjør susen ja, som flere skriver. Men jeg forvarmer også litt uansett. Merket stor effekt etter å ha gjort det i fjor vinter når jeg fikk problemer. Etter det har det gått fint.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Nasatech

Sitat fra: Kilroy på søndag 07. januar 2018, klokken 15:42
Silikon på listene på front dørene gjør susen ja, som flere skriver. Men jeg forvarmer også litt uansett. Merket stor effekt etter å ha gjort det i fjor vinter når jeg fikk problemer. Etter det har det gått fint.

Jeg har hatt problemer med vinduene (og da dørene) foran, men aldri med FWD.

Skal prøve å smøre listene til vinduene foran

geear

Dere har ikke fått trøbbel med knirkelyder i ettertid da eller?

ChrML

Hatt bilen siden 15.des. Parkeres i uisolert garasje om kvelden, og står ute på jobb eller på besøk. Aldri opplevd problem med noen av dørene enda.

Bruker å forvarme (liker ikke kald bil). Men ikke alltid.

Er rammeløse dører på S-en og. Den hadde jeg i 3 år. Selv om vinduet var helt nedfrosset, så knaset den ned vinduet med stor kraft og jeg fikk åpnet/lukket døra fordet. Hadde faktisk aldri problemer med den en eneste gang den tiden jeg hadde den.

Annerledes med Caddyen jeg har hvor dørene fryser hver dag med tilhørende problemer :).

krl

Smøring av lister med silikonstift + forvarming fungerer bra. Jeg ville vært spesielt nøye med å smøre lister før evt. fjelltur eller parkering på steder det ikke er mobildekning. Det kan være tilnærmet umulig å komme inn når vinduene fryser ordentlig fast og forvarming ikke er mulig..

Øyvind.h

Usikker på passasjerdør, men førerdøren skyves ut av en liten sylinder dersom den ikke spretter opp slik den skal.

Du kommer alltid inn førerdøren selv om den skulle ha frosset.
Og det er lettere å tvinge vinduet under kromlisten på X enn S dersom vinduet har frosset fast.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Ikke kjekt å gjøre det allikevel. Måtte gjøre det på begge dørene på første og så langt eneste hyttetur med X. Ble stående ved alpinanlegget i maks tre timer mens temperaturen sank noen grader. Begge dørene måtte dras opp med vinduene fast. Jeg hjalp passasjerdøra inn i pakningene, men måtte bare la min egen legge seg på utsiden, med noe tilhørende susing i 90km/t, under var det stille. Fikk først lukket den skikkelig ved SuC etter fem mil. Prøvde så godt jeg kunne å minne seg selv på at på X5en brukte jeg sikkert et par minutter på å i det hele tatt få opp dørene en gang, og XC90en var det vanskelig å åpne dørene hver gang det var frost, en gang måtte jeg kjøre med å holde i dørhåndtaket fordi den heller ikke ville lukke seg.. men det er en liten party pooper allikevel..

Chris Neumann Ruud

Har det samme på min S: må ofte bruke et plastkort til å fra vinduet løs fra dørlista for at vnduet skal gå ned. Forvarmibg på HI i ca 15 min ordner det som regel hvis jeg huskrr
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Hodetelefoner

Hvorfor bruker dere ikke bare litt silikon? Istedenfor å kødde med dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA