Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plassering av bombrikke

Startet av El Pastor, torsdag 04. januar 2018, klokken 23:19

« forrige - neste »

El Pastor

Noen som har en lur plassering som ikke innebærer speil eller frontrute?

Luring

Trenger du montere brikka da?
Eg har aldri hatt brikke i nokon av bilene mine, så lenge brikka er koblet til abonnementet får ein dei rabattar eller fritak ein skal ha.
Skiltgjenkjenninga kobler jo bilen din med abonnementet ditt.

echrist

Sitat fra: El Pastor på torsdag 04. januar 2018, klokken 23:19
Noen som har en lur plassering som ikke innebærer speil eller frontrute?

Jeg har plassert min som han karen her viser i videoen. Blinker grønt hver gang :+1:.
Var litt skeptisk til å brekke ned deksel i en helt ny bil, men det var overaskende lett. Bare ikke bruk kniv eller metall.

https://www.youtube.com/watch?v=rTVKL2ZmXdw
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

THE

Det skal jeg prøve. Satte den på innsiden av panseret, men der blir ikke brikke registrert.

Merker noen av dere som har lagt brikka over instrumentpanelet noe ulyder, rasling, knirking eller liknende fra brikka? Ser jo ut som den ligger ganske godt fast der, men plast mot plast, kan jo skape noen uønskede lyder, og spesielt hvis den "ligger og slenger inni" der.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

o.b.lix

Jeg har min i taket, der hvor frontrute møter taket. Ta den tykke enden under taktekking og den tynne pekende forover på utsiden av trekket. Trenger ikke limes fast. Alle bomstasjoner blinker grønt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

ChrML

Den videoen var genial. Kjempeenkelt, helt usynlig og tok meg akkurat 2 minutter. Hadde ikke plastverktøy til å vippe av dekslet med, men det gikk helt fint å bare en smørkniv veldig forsiktig bare til man akkurat får tak med fingeren, også bare dra den rett ned.

ChrML

Sitat fra: THE på fredag 05. januar 2018, klokken 08:02
Det skal jeg prøve. Satte den på innsiden av panseret, men der blir ikke brikke registrert.

Merker noen av dere som har lagt brikka over instrumentpanelet noe ulyder, rasling, knirking eller liknende fra brikka? Ser jo ut som den ligger ganske godt fast der, men plast mot plast, kan jo skape noen uønskede lyder, og spesielt hvis den "ligger og slenger inni" der.
Skal høre etter etterpå. Hvis det lager lager lyder, så bare fester jeg den med tapen som fulgte med brikka.

echrist

Jeg la min på venstre siden i instrumentpanelet, fant et spor som den passet perfekt i. Samme sted som han karen på videoen her bruker ;).

https://www.youtube.com/watch?v=9hMJp7RqhUM
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

D9

La min i hemmeligrommet jeg også. Blinker ikke grønt i alle bomstasjoner, men de fleste. Mulig brikken har litt dårlig batteri, da den er gjenbrukt fra en tidligere bil.
'14 Leaf
'15 Evalia

El Pastor

cra

Merker noen av dere som har lagt brikka over instrumentpanelet noe ulyder, rasling, knirking eller liknende fra brikka?

I så fall er det bare å putte en liten bit skumgummi mellom brikka og dekselet, så er det problemet eliminert. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

spirrevipp

Konge hvis den fungerer pålitelig der, litt kjipt hvis den ikke funker i bommen til Horten-Moss fergen og man må plukke den ut med ventende biler bak... noen som har testet den ruten?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Red_Harvest

Sitat fra: Luring på fredag 05. januar 2018, klokken 06:58
Eg har aldri hatt brikke i nokon av bilene mine, så lenge brikka er koblet til abonnementet får ein dei rabattar eller fritak ein skal ha.
Skiltgjenkjenninga kobler jo bilen din med abonnementet ditt.

Word.

Gjort det samme, og det virker veldig fint. Ingen faktura som blir sendt, og samtlige passeringer som er gratis registreres korrekt. Må sannsynligvis gjøre en liten innsats i 2019 da det blir bompenger på elbiler også :)

Øyvind.h

Sitat fra: Luring på fredag 05. januar 2018, klokken 06:58

Selvsagt skal brikke monteres. Et minimum av respekt for ordningen bør man ha når man får kjøre gratis.

Skiltgjenkjenning fungerer stort sett, men ikke alltid. Det er egoistisk å gi blanke i å montere bombrikken og dermed bidra til økte kostnader for selskapene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

trykkertor

Sitat fra: echrist på fredag 05. januar 2018, klokken 09:05
Jeg la min på venstre siden i instrumentpanelet, fant et spor som den passet perfekt i. Samme sted som han karen på videoen her bruker ;).

https://www.youtube.com/watch?v=9hMJp7RqhUM
Kudos for en effektiv og to the point video.
Begynner å bli drittlei videoer med 80% bla bla bla, før de kommer til poenget.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA