Regenerative braking in winter?? Almost crashed my new Model S

Startet av loiphin, onsdag 03. januar 2018, klokken 13:59

« forrige - neste »

daktari

#15
Slaps gir en solid vannplaningseffekt, det er min erfaring. Særlig slapset som blir liggende nellom hjulsporene på motorvei er heftig ved filskift eller verre hvis man får dem på langs. Ikke opplevd det med Sen enda. Synes dog tidligere Michelin X-ice var verre enn R2, men ikke samme dimensjon.
Har regen low på vinteren slik at bremsene holder seg tørrere/renere, og kanskje lenger.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

AppleKnocker

Dette høres ut som vannplaning.

Jeg vet at folk har ulik oppfatning av regen på Model S om vinteren. Min erfaring er følgende med Nokian Hakka 8 og R2 (ja, jeg har to sett vinterdekk) på en RWD. Regen på Model S har en funksjon som gjør at den reduserer regen hvis det er glatt. Jeg har opplevd dette flere ganger på underkjølt regn og stålis. Jeg har aldri opplevd at hjulene låser seg pga regen. Det tror jeg ikke er mulig, men mindre noen kan legge frem bevis  :) Jeg har heller aldri opplevd at bilen "fish tailer" eller lignende pga regen.

Er det glatt nok (og man har dårlige dekk)  vil enhver bil kunne begynne å skli i alle retninger uavhengig av RWD, AWD eller regen. Vannplaning finnes det heller ingen garanti mot.

Den eneste grunnen jeg kan se for å kjøre med regen i LOW er at bremsene blir brukt mer og man reduserer sjansen for at de ruster fast.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Muffinman

Sjekket canbusdata på 85D under kjøringen i dag tidlig. Begrensningen for maks regen steg til 96kW før kjøreturen var over. Da lå soc på 50% og batteritemperaturen rundt 20 grader. Batteriet er ikke driftsvarmt før det har passert 30 grader og må ha minst 27-28 grader for å kunne ta i mot full effekt fra supercharger.

Mener verdiene er ganske like på rwd, men får ikke sjekket med det første. Jeg kjører vår P85 ganske sjelden for tiden.

GOS

Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. januar 2018, klokken 10:11
Sjekket canbusdata på 85D under kjøringen i dag tidlig. Begrensningen for maks regen steg til 96kW før kjøreturen var over. Da lå soc på 50% og batteritemperaturen rundt 20 grader. Batteriet er ikke driftsvarmt før det har passert 30 grader og må ha minst 27-28 grader for å kunne ta i mot full effekt fra supercharger.

Mener verdiene er ganske like på rwd, men får ikke sjekket med det første. Jeg kjører vår P85 ganske sjelden for tiden.
Canbus på min RWD viser Max regen på 100 kw
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

fonberg

Sitat fra: GOS på torsdag 04. januar 2018, klokken 11:37
Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. januar 2018, klokken 10:11
Sjekket canbusdata på 85D under kjøringen i dag tidlig. Begrensningen for maks regen steg til 96kW før kjøreturen var over. Da lå soc på 50% og batteritemperaturen rundt 20 grader. Batteriet er ikke driftsvarmt før det har passert 30 grader og må ha minst 27-28 grader for å kunne ta i mot full effekt fra supercharger.

Mener verdiene er ganske like på rwd, men får ikke sjekket med det første. Jeg kjører vår P85 ganske sjelden for tiden.
Canbus på min RWD viser Max regen på 100 kw

100kW brems på bakakselen høres heftig ut!
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Tuxedo

Nja, gir du flat pedal er man jo oppe i over 300 kW (riktignok andre veien).

Cirion

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 03. januar 2018, klokken 22:40
Dette høres ut som vannplaning.

Jeg vet at folk har ulik oppfatning av regen på Model S om vinteren. Min erfaring er følgende med Nokian Hakka 8 og R2 (ja, jeg har to sett vinterdekk) på en RWD. Regen på Model S har en funksjon som gjør at den reduserer regen hvis det er glatt. Jeg har opplevd dette flere ganger på underkjølt regn og stålis. Jeg har aldri opplevd at hjulene låser seg pga regen. Det tror jeg ikke er mulig, men mindre noen kan legge frem bevis  :) Jeg har heller aldri opplevd at bilen "fish tailer" eller lignende pga regen.

Er det glatt nok (og man har dårlige dekk)  vil enhver bil kunne begynne å skli i alle retninger uavhengig av RWD, AWD eller regen. Vannplaning finnes det heller ingen garanti mot.

Den eneste grunnen jeg kan se for å kjøre med regen i LOW er at bremsene blir brukt mer og man reduserer sjansen for at de ruster fast.
Ikke helt i uenig i denne påstanden... Samtidig kan jeg tilføye at dette er ikke noe jeg har opplevd med mine Sottozero. Slaps er meget vanlig i Bærum. Så hvis det er vannplaning, så er det logisk at R2 sliter med dette når  dekk som Sottozero ikke gjør det. Jeg kjører alltid med regen på normal og har vært meget positivt overrasket over hvor godt bilen takler regenbrems på glatt føre. Får ikke mer regen enn hva grepet kan tillate.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Muffinman

Sitat fra: fonberg på torsdag 04. januar 2018, klokken 13:42
Sitat fra: GOS på torsdag 04. januar 2018, klokken 11:37
Sitat fra: Muffinman på torsdag 04. januar 2018, klokken 10:11
Sjekket canbusdata på 85D under kjøringen i dag tidlig. Begrensningen for maks regen steg til 96kW før kjøreturen var over. Da lå soc på 50% og batteritemperaturen rundt 20 grader. Batteriet er ikke driftsvarmt før det har passert 30 grader og må ha minst 27-28 grader for å kunne ta i mot full effekt fra supercharger.

Mener verdiene er ganske like på rwd, men får ikke sjekket med det første. Jeg kjører vår P85 ganske sjelden for tiden.
Canbus på min RWD viser Max regen på 100 kw

100kW brems på bakakselen høres heftig ut!
Det krever faktisk at man er oppe i noe hastighet for å oppnå makseffekten. Da merkes det mye mindre enn om man skulle ha det samme i lavere hastighet. Årsaken er at bevegelsesenergien er veldig mye høyere når det går fort. Dobling av hastighet=firedobling av bevegelsesenergi (og dermed bremselengde), som vi lærte på kjøreskolen. Relativt sett blir retardasjonen mindre da.

Tuxedo

Det er riktig. Full regen i 180 - 200 kmt gir en nedbremsing som knapt er merkbar.  Da er Brembo-bremsene gode å ha.

AppleKnocker

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 04. januar 2018, klokken 14:57
Det er riktig. Full regen i 180 - 200 kmt gir en nedbremsing som knapt er merkbar.  Da er Brembo-bremsene gode å ha.
Litt OT, men etter å ha kjørt BMW 5-serie og Tesla Model S i 200 km/t + i Tyskland er det betydelig mer nedbremsing ved å slippe gassen i BMWen kontra Teslaen i superhøy fart. Jeg har tenkt at luftmotstanden er årsaken. BMWen er som en kloss i forhold til Model S og det merkes spesielt i 200+. Mulig jeg tar feil?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Lossern

Sitat fra: loiphin på onsdag 03. januar 2018, klokken 13:59
Hi all,

Sorry for english, but its easier for me to write. Reply back in Norsk as I can read it no problem :)

I was driving up the E6 a few days ago and it had been snowing heavily that morning. It then started raining and conditions were quite slippery.

I was doing about 90km/h (that was stupid, I know!) in the fast lane, and I suddenly hit some "slaps" loose snow. All of a sudden my car was fish tailing five or six times. At that moment I thought it was game over and my car was going to hit the central barrier. Somehow I managed to correct it and I saved it. It really shook me up :(

So I was thinking, maybe I let go of the accelerator when I saw the pile of snow in the road and the regen braking is what caused me to fish tail?? My regen is set to standard. It happened so quickly I dont really know what caused it.

Anyone else running their regen on LOW in the winter? It seems quite a few people in the US have complained about this at least. Was wondering if anyone has experienced this in Norway?


Takk,

loiphin.


ADDITIONAL INFO: My tyres are the standard 19" Nokian Hakkapeliitta R2's. Also after moving from the UK six years ago, I have never had any issues driving in the snow/ice/rain. This was my biggest scare by far. New respect for slaps :)

Hei

På første landeveistur i Nord-Norge opplevde jeg det samme. Mistet veigrep inn i hver sving på glatt vei etter jeg slapp gassen (80-100km/t)
Prøvde å sette re-gen på low, etter det forsvant problemet helt. Har bare opplevd dette i høyere hastigheter, så til daglig bybruk er den tilbake på standard uten at det skaper problemer. Så etter min erfaring er høy hastighet kombinert med glatt vei og re-gen en dårlig kombinasjon.
2017 Model S 75D

olabu

Litt på sida av tråden, men eg syns det av og til virkar som regen er av. I går køyrde eg ned frå Strynefjellet utan at bilen regenerere i det heile tatt. Range mode på og regen på standard. Andre som har opplevd det samme?
Model S 85D 2015
Model 3 reservasjon

Muffinman

Med range mode på så vil nok de fleste oppleve det pga at batteriet er for kaldt, ja. Samme om det er fulladet.

Lynet

Maks regenerering ved bremsing fra toppfart er 71kW med en RWD P85. Meg regen low er det ca det halve.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

o.b.lix

Sitat fra: Lossern på søndag 07. januar 2018, klokken 09:55
Mistet veigrep inn i hver sving på glatt vei etter jeg slapp gassen (80-100km/t)

Må ikke "slippe" gassen, bare redusere så mye at den regenererer bare litt, slik at farten går litt ned...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA