Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regenerative braking in winter?? Almost crashed my new Model S

Startet av loiphin, onsdag 03. januar 2018, klokken 13:59

« forrige - neste »

loiphin

Hi all,

Sorry for english, but its easier for me to write. Reply back in Norsk as I can read it no problem :)

I was driving up the E6 a few days ago and it had been snowing heavily that morning. It then started raining and conditions were quite slippery.

I was doing about 90km/h (that was stupid, I know!) in the fast lane, and I suddenly hit some "slaps" loose snow. All of a sudden my car was fish tailing five or six times. At that moment I thought it was game over and my car was going to hit the central barrier. Somehow I managed to correct it and I saved it. It really shook me up :(

So I was thinking, maybe I let go of the accelerator when I saw the pile of snow in the road and the regen braking is what caused me to fish tail?? My regen is set to standard. It happened so quickly I dont really know what caused it.

Anyone else running their regen on LOW in the winter? It seems quite a few people in the US have complained about this at least. Was wondering if anyone has experienced this in Norway?


Takk,

loiphin.


ADDITIONAL INFO: My tyres are the standard 19" Nokian Hakkapeliitta R2's. Also after moving from the UK six years ago, I have never had any issues driving in the snow/ice/rain. This was my biggest scare by far. New respect for slaps :)
Tesla Model S 75D (2017) - SOLD
Tesla Model 3 LR (2020)
Tesla Model Y Perf (2023)

krl

Det er tryggest å kjøre med regen low på vinteren ja.. Spesielt hvis du ikke har piggdekk.

Cries

Etter å ha eid både en S85, S70D og X75D, er det stor forskjell på regen på vinterføre mellom RWD og AWD. På RWD vil jeg absolutt anbefale regen i LOW, mens på AWD merker jeg ikke at bilen hinter til sleng pga mye regen på fremhjulene. Det kan også skyldes at jeg kjører i Range Mode ON, som i stor grad vil bruke frontmotor til både akselerasjon og retardasjon/regen.

Dessuten, for å svare TS, så har Tesla fått inn en mykere overgang fra akselerasjon til regen med gradvis overgang til maks regen (i 2013-2015/16 var det så og si momentan overgang til maks regen).

Man skal dessuten ha kjørt en del med bilen før man oppnår maks regen på 50/60kW også. På vinterføre ligger man ofte på 10-30kW i mulig regen den første halvtimen i bil.

Så min erfaring med regen er at denne TROLIG ikke var ansvarlig for "fishtailingen" som beskrives av TS, men med "rett" føre skal det ikke mye til, men jeg ville ikke vært bekymret for å bruke regen på standard med FWD.
Merk at bremsene bør brukes for en skikkelig nedbremsing 1-2 ganger i uken, og da helst ved å sette i "N" for å fjerne hjelp fra regen for å slipe av dritt og rust. Men det er en annen sak....



turfsurf

100 var da veldig mye? Mener sigurdi på forumet her har registrert opp til 80kW, og det stemmer bra med det jeg har sett på meteret...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mnemo

Sitat fra: loiphin på onsdag 03. januar 2018, klokken 13:59
Hi all,

Sorry for english, but its easier for me to write. Reply back in Norsk as I can read it no problem :)

I was driving up the E6 a few days ago and it had been snowing heavily that morning. It then started raining and conditions were quite slippery.

I was doing about 90km/h (that was stupid, I know!) in the fast lane, and I suddenly hit some "slaps" loose snow. All of a sudden my car was fish tailing five or six times. At that moment I thought it was game over and my car was going to hit the central barrier. Somehow I managed to correct it and I saved it. It really shook me up :(

So I was thinking, maybe I let go of the accelerator when I saw the pile of snow in the road and the regen braking is what caused me to fish tail?? My regen is set to standard. It happened so quickly I dont really know what caused it.

Anyone else running their regen on LOW in the winter? It seems quite a few people in the US have complained about this at least. Was wondering if anyone has experienced this in Norway?


Takk,

loiphin.

Etter et år med RWD og to forskjellige vinterdekk (Nokian R2 og Michelin X Ice 3) har jeg funnet at slaps kanskje er det skumleste føret. Har ikke noe mer enn antakelse å bygge det på, men mistenker at bredere dekk (kontra de 7 andre bilene jeg har eid og kjørt de siste 20+ årene) er årsaken.

Når det gjelder regen på vinterstid, har jeg stort sett gode erfaringer med å kjøre på standard. Med den (lyn)raske reaksjonen Tesla har på stabiliserings-systemet er det helt fantastisk hva bilen hjelper til når det gjelder å rette opp.

Men det skal sies at når jeg kjører på speilholka eller på slapseføre, så slår jeg regen på low hvis jeg husker det. Det gir litt mer smidig kjøring.

Muffinman

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. januar 2018, klokken 16:37
100 var da veldig mye? Mener sigurdi på forumet her har registrert opp til 80kW, og det stemmer bra med det jeg har sett på meteret...
Maks regen ble økt i en oppdatering for et års tid siden (omtrent). Ganske sikker på at jeg har sett verdi for maks regen = 100kW under optimale forhold fra canbus, men kan jo alltids sjekke på nytt ved anledning.

turfsurf

Ja, var jo ca 60kW til å begynne med. Men har aldri sett noe særlig mere enn 70-80kW, selv i sommer med slipp av pedalen fra høy fart på tyske motorveier. Men det er jo bare på instrumentet, ikke CAN-bus data.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fonberg

Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. januar 2018, klokken 16:50
Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. januar 2018, klokken 16:37
100 var da veldig mye? Mener sigurdi på forumet her har registrert opp til 80kW, og det stemmer bra med det jeg har sett på meteret...
Maks regen ble økt i en oppdatering for et års tid siden (omtrent). Ganske sikker på at jeg har sett verdi for maks regen = 100kW under optimale forhold fra canbus, men kan jo alltids sjekke på nytt ved anledning.

100kW også på RWD?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Elbil fundamentalist

Forrige innleggene virker fornuftig. Enig i at slaps kan være noe av det verste å møte i for høy fart. Her burde Pirelli Zotto3 være fremdragende med dype langsgående dreneringskanaler. Jeg har enda ikke blitt utsatt for det samme, men jeg kan godt tenke meg at regen ikke bidrar positivt til å rette opp sleng iom at frittrullende hjul tar seg best inn. Om antiskrens fristiller regen vet jeg ikke, da det hadde vært best. Isåfall burde det inn i «firmware ønskelista». Mulig at jeg har vent meg til «enpedal» kjøring såpass at jeg holder wattpedalen nøytral i slike tilfeller. Men å stole på det i en panikksituasjon er vel litt drøyt. Men takk for tråden! Jeg vil bruker erfaringen din til å teste low på regen under de verste forholdene. Teste å leke seg litt under kontrollerte forhold, kan vel avsløre dette. Om noen allerede har testet ut dette, kom gjerne med kommentar!
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Hodetelefoner

Breie vinterdekk. Regen. Kanskje Nokian dekk i tillegg... ai ai ai

GOS

Jeg har opplevd mange slike hendelser. Også i lav hastighet, slak sving og litt nedover og i FRI uten bremsing men på litt løs halvslaps og til og med fronten har glidd ut. Besluttet derfor å prøve Continental istedenfor R2 så får vi se om det hjelper.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Diravi

Slaps er uten tvil verste føret for en Model S; har opplevd å begynne å skli med hekken ved flere anledninger, men aldri i nærheten av det trådstarter beskriver. På det meste har det vært snakk om to-tre korrigeringer med rattet før elektronikken har rukket å hente bilen inn igjen. Vi kjører med Hakka 8 (min bedre halvdel la ned veto), men det har vel lite å si på slapseføre. På den blankisen vi har opplevd nå i desember derimot, har jeg vært glad for piggdekkene.

Vi kjører med full regenerering, og jeg forventet egentlig at det skulle bli et større problem ut fra rapporter her på forumet. Men for det første kjører jeg med omvendt "egg under gasspedalen" og slipper den sjelden helt ut. For det andre griper elektronikken kjapt og relativt mykt inn om jeg glemmer meg og slipper pedalen helt i sving.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

OlaM

Dette er et problem på fossilbiler også, i mindre grad på dieselbiler siden det virker som de har mindre effektiv motorbrems (derfor de kjører så irriterende i lange nedoverbakker!). På MC er det enda verre, der kan du låse bakhjulet på tørr asfalt hvis du smeller igjen gassen på høyt turtall og lavt gir.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA