Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon koblet i CEE kontakt, lov ikke lov?

Startet av MikkeBoomBoom, onsdag 03. januar 2018, klokken 09:31

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: KjellG på onsdag 03. januar 2018, klokken 17:41
F.eks. gitt at en noe ganger har behov for å lade på utsiden av garasjen, andre ganger på innsiden over 10A kurs med kladd. Hvorfor krav om to kurser?

Så en dag har du gjester på besøk, med egen elbil. Som trenger lading. Og så, ved en feil, lader plutselig begge på samme kurs.

Man skal ikke behøve å vite hvordan det elektriske er lagt opp for å vite hvor det er trygt å lade.

For å gjøre alt så idiotsikkert som mulig bør det settes opp mode3 ladebokser, slik at kabelen kan trekkes ut i feil ende uten risiko.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

geear

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 03. januar 2018, klokken 18:10
Husk at både DSB og NEC400 skiller mellom husholdingskontakt (Shuko) og 3fase/1fase blå eller rødt stikk.

Da er ikkje ulovligt å ta i bruk eit 3fase/1fase blå eller rødt stikk då dette stikket er beregna for større laster og dermed ikkje er å ansjå som ein bruksendring.
Fra side 5 i veilederen: http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf

Mode 2 ladeutstyr har en spesialtilpasset ladekabel med styringsboks (såkalt ICCB). Kabelen
leveres med bilen og er normalt utstyrt med en plugg  som kobles til en vanlig kontakt (Schuko /
NEK 502 kontakt). Kabelen kan også være utstyrt med en industrikontakt (rundstift EN 60309).

Ved etablering av nytt ladepunkt av Mode 2 type skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy som
forsynes av eget overstrømsvern og egen jordfeilbryter av type B. Dersom det benyttes vanlig
kontakt skal denne beskyttes med et vern på maks 10A.


Last er en ting, men hvordan dokumenterer du deg bort fra kravet om type B jordfeilbryter?

geear

Sitat fra: fredag på onsdag 03. januar 2018, klokken 20:20
Så en dag har du gjester på besøk, med egen elbil. Som trenger lading. Og så, ved en feil, lader plutselig begge på samme kurs.

Man skal ikke behøve å vite hvordan det elektriske er lagt opp for å vite hvor det er trygt å lade.
Kjipt hvis du også har en gjest som bruker en 2000W varmeovn samtidig som du fyrer opp støvsugeren på samme kurs i naborommet. Og jadajada, tid og så videre, men prinsippet gjelder like fullt.

Dette handler litt om sannsynlighet (både for samtidig lading som man ikke vet om og for magnetisering av jordfeilbryter type A) og faktiske dokumenterbare konsekvenser (gjerne konkret personskade). Skal man gjøre elektriske anlegg trygge så syns jeg det er veldig mange andre ting man kunne gjort foran veldig mye av det som nå kreves for elbillading.

Oddaa

Sitat fra: fredag på onsdag 03. januar 2018, klokken 20:20
Så en dag har du gjester på besøk, med egen elbil. Som trenger lading. Og så, ved en feil, lader plutselig begge på samme kurs.

Man skal ikke behøve å vite hvordan det elektriske er lagt opp for å vite hvor det er trygt å lade.

For å gjøre alt så idiotsikkert som mulig bør det settes opp mode3 ladebokser, slik at kabelen kan trekkes ut i feil ende uten risiko.

En utfordring med denne logikken er at den lett ender med at det må være egen kurs til de fleste stikkontakter i huset ditt...



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

TB

#19
Det viktige med alle installasjoner for strøm er at det installert på ein trygg måte. Unngå det oppstår skade på personer eller eigendom, der brann er den som blir frykta mest. Men, samtidig må det være sammenheng med kostnadene.

Keramiske smeltesikringer  / propper var i sin tid det det beste. Idag blir ikkje det vurdert som godt nok. Men, reglene har ikkje tilbakevirkende kraft. (Så lenge som det ikkje blir gjort større endringer.)

Ligner mykje på regler for biler, det er ikkje krav om å utstyre bil med ABS, kollisjonsputer, osv. Dermed kan ein 50 år gammel bil fint brukes daglig. Men, det er liten tvil om at det er tryggere i ein nyere bil, skulle uhellet være ute. Eiger bestemmer sjølv når ny bil skal kjøpes, eller elektrisk anlegg skal oppgraderes.

Så lenge alt går bra er det liten risiko for å bli straffa om ein forsetter å lade på schuko som ikkje var lagt opp for denne bruken. Kan få pålegg om utbetring, men om det tar fyr kan straffen bli hard i form av avkorting på forsikring om eiger har vore uaktsom.

(Samme på bil, forsikringselskap avkorter om sjåfør var uaktsom, ved at bilen ikkje var i stand. Slitte, eller ikkje eigna dekk til føre er typisk eksempel.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Peacock

Har 230 32A dedikert kurs med A vern koblet til CEE  og Wallbe eco 2 med DC-RCM modul. Leverandøren lovet at DC-RCM modulen sammen med A vern på kursen er lovlig. Sier at A vern + DC-RCM modulen blir et godkjent B vern. Jeg tror han og føler meg bekvem med det. Har degraded lader til 20A for ikke og komme i konflikt/skjevbelastning med Hafslund.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

MikkeBoomBoom

Nå har vi søkt og bygd om til 3 fas. Byttet alt av sikringer, mesteparten 16A og kursen til garasjen deles som nevnt bare av lys og garasjeåpner (som forøvrig ikke er i bruk samtidig som lading). Så jeg tror faren for at dette blir et flammeinferno er forsvinnende liten.

Det å starte en gammel Ford Cortina uten forgassere men med tenningssystem intakt derimot.... men det er en morsom historie til en annen gang.

Griffel

#22
Sitat fra: Peacock på torsdag 04. januar 2018, klokken 07:29
Har 230 32A dedikert kurs med A vern koblet til CEE  og Wallbe eco 2 med DC-RCM modul. Leverandøren lovet at DC-RCM modulen sammen med A vern på kursen er lovlig. Sier at A vern + DC-RCM modulen blir et godkjent B vern. Jeg tror han og føler meg bekvem med det. Har degraded lader til 20A for ikke og komme i konflikt/skjevbelastning med Hafslund.
For å tilfredstille forskriftene må ladestasjonen med DC-RCM modulen i dette tilfelle være fastmontert. (Ikke koblet via CEE).
(Gjelder nyanlegg)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

MikkeBoomBoom

Fra DSB:

Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.

CEE kontakten nevnt ble satt opp i 2015, så da er den saken grei. Takk for innspill.

geear

Sitat fra: Mikalv på torsdag 04. januar 2018, klokken 10:31
Fra DSB:

Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.

CEE kontakten nevnt ble satt opp i 2015, så da er den saken grei. Takk for innspill.
Men kun hvis den ble satt opp som dedikert ladekontakt såvidt jeg forstår det. Ganske utrolig at det skal gå an å gjøre det så komplisert som de har klart å få til. Fortsatt gjør til og med elektrikere feil.

jkirkebo

Sitat fra: Mikalv på torsdag 04. januar 2018, klokken 10:31
Fra DSB:

Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.

CEE kontakten nevnt ble satt opp i 2015, så da er den saken grei. Takk for innspill.

Problemet er nok heller at en ladestasjon uten fullverdig jordfeilvern ikke er godkjent for Mode 2 tilkobling, dvs. via stikk. Problemet er altså ikke stikket, men ladestasjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Jeg synes de overdriver kravene i enkelte sammenhenger.
Samtidig leverer NAV ut «komfyrvakter» som DSB anser som nær ubrukelige. Komfyren er trolig en større brannkilde enn elbillading. Kanskje en burde dreie fokus litt?

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

stefse

Du får t.o.m. kjøpt ladekladder med CEE stikk. Setter du B-vern på kursen, bør dette være innafor. Spesielt om CEE stikket er det eneste uttaket på kursen.

Sunn fornuft er tillatt, dersom du vet hva du holder på med.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA