2017.50.3.f3425a1 - auto sensing wipers!

Startet av M@rtin, man 01. jan 2018, kl. 15:22

« forrige - neste »

CaZpaH

Sitat fra: mthoring på fre 26. jan 2018, kl. 12:25
Årsaken er enkel: viskerbladet er løst. Juster og skru til skruen så er problemet borte.

Takk! Skal sjekke dette!

EDIT: Hjalp ikke. Service på fredag. Virker som at viskerene har "satt seg" i løpet av helgen. Ikke så ille som først beskrevet, men er tydelig høyere opp en vanlig nå. Og nå visker de svært dårlig rett i synsfeltet. Skal uansett få de til å se på det slik at de får stå for jobben dersom noe blir ødelagt eller feil.
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

aasmd

Merkelig at denne funksjonen virker bra for noen og dårlig for andre. På min S75D starter ikke vindusviskeren før det er umulig å se ut av bilen.

DagfinnN

Sitat fra: aasmd på lør 27. jan 2018, kl. 08:47
Merkelig at denne funksjonen virker bra for noen og dårlig for andre. På min S75D starter ikke vindusviskeren før det er umulig å se ut av bilen.
Jeg synes den varier for mye. Noen ganger er den nesten perfekt, andre ganger alt for lite følsomt. Når ruta blir så våt at jeg ønsker manuelt å trykke på vindusviskerknappen, så starter viskerne ofte selv før jeg rekker å trykke. Om de kunne ha justert følsomheten slik at nivå 2 ble nivå 1 og dermed nivå 2 mer følsom, vil dette bli svært bra. Akkurat dette er fordelen med denne løsningen kontra en "billig" hyllevaresensor. Løsningen kan OTA oppdateres. Det vil helt sikkert komme.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

spirrevipp

Enig med siste taler; Hvor bra viskerne fungerer varierer fra dag til dag utifra forholdene. Noen ganger er det bra, andre ganger går det altfor langt tid før den reagerer. Av og til virker det som at når den først reagerer så tar den et nytt sveip før det første er helt ferdig, for deretter å ta en litt for lang pause igjen. En morgen opplevde jeg at den var for hissig på nivå 2 slik at jeg faktisk skrudde ned til nivå 1, men vanligvis har nivå 1 vært altfor lite følsom.

Uansett så er det bra at det nå er på gang, og jeg tror med litt tweaks så blir funksjonaliteten bra. Hvis de ønsker så kunne de jo gitt oss muligheten til å selv sette følsomhet med en slider for hvert nivå.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

lunitiks

Nevralt, forovermatet flerlagsnettverk med tilbakepropageringsalgoritmer for læring. Starter med å beregne den vektede summen av alle inngangene, transformerer verdien etter et konstantpådrag, via en trenbar vekt (ofte satt til 1 eller -1), slik at hver skjulte enhet og outputenhet får et trenbart threshhold. Datasettet, bestående av n verdier, der xj er den n-dimensjonale input vektoren og Dj er den ønskede utgangsverdien for den gitte inngangsvektoren. Pådraget på nodene gis slik at løpenummer G i treningssettet er tilsvarende pådraget for bias i datasettet.

Enkelt sagt: W er verdien for nummer BT i vektvektoren, som skal multipliseres med input node nummer (i), eller for et fullt lag så vil dette være matrisen alle innganger vektes med.

Med output "visk" eller "ikke visk" ("regn" / "ikke regn"), gir dette en en brukerspesifisert iterasjon etter at et predefinert nummer av iterasjoner har blitt gjennomført.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Vhagar

Hehe, det er like tragisk hver gang å se hvor "tungt" å lese slikt blir på norsk vs engelsk. (foretrekker absolutt engelsk)
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Utfordrer de som mener det virker godt til å la spaken stå på regnsensor og starte alle våte kjøreturer uten manuell visking. Det kan jeg gjøre på både X5 og e-Golf. Og aldri røre spaken. Det er helt umulig på X-en, selv om den kan fungere veldig bra i lange perioder. Må nesten alltid "vekke den" hvis jeg starter med våt rute, så går det greit. Irritasjonen min er at jeg er vant med å aldri røre viskerspakene på bilene jeg har hatt i senere tid, for annet enn spyling, men nå må jeg gripe inn.. På ingen måte et problem, men å bruke kameraet til dette er litt som å skyte spurv med kanon...

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: gr på lør 27. jan 2018, kl. 22:28
Utfordrer de som mener det virker godt til å la spaken stå på regnsensor og starte alle våte kjøreturer uten manuell visking. Det kan jeg gjøre på både X5 og e-Golf. Og aldri røre spaken. Det er helt umulig på X-en, selv om den kan fungere veldig bra i lange perioder. Må nesten alltid "vekke den" hvis jeg starter med våt rute, så går det greit. Irritasjonen min er at jeg er vant med å aldri røre viskerspakene på bilene jeg har hatt i senere tid, for annet enn spyling, men nå må jeg gripe inn.. På ingen måte et problem, men å bruke kameraet til dette er litt som å skyte spurv med kanon...

Akkurat det har jeg aldri opplevd at jeg kan gjøre på noen av de bilene jeg har hatt med regnsensor i det hele tatt, så for min del er den forskjellen liten. Jeg har ca. 50-60 leiebiler årlig (aldri dog X5 eller e-Golf, men vanlig Golf) og det er en gjenganger på nesten alt jeg kjører. Sånn sett er Teslaen stort sett helt lik etter min erfaring.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

echrist

Sitat fra: gr på lør 27. jan 2018, kl. 22:28

Prøvde i dag med min BMW X3. Startet opp bilen mens den stod på regnsensor. Det ble så lite sikt at jeg ikke turde kjøre lenger, måtte vekke den. Etter den var vekket, funket det som gull.
Syntes regnsensoren på X3én er mer følsom (mer justeringsmuligheter), men må også vekke denne iblant.

Skal sies at det var duskregn når jeg prøvde i dag.
2020 Mercedes EQC AMG
2019 Model 3LR (solgt)
2017 X100D (solgt)
2016 e-golf (solgt)

Vhagar

Hadde en loaner S som var ribbet for alt jeg kunne se av ekstrautstyr men med nyeste software. Tenkte ikke over å sjekke vindusviskerhendelen en gang for når jeg satte meg inn i bilen og startet opp så startet viskerene også. Det var våt frontrute, men knapt mulig å telle vanndråper i luften så lite som det regnet. Så at den starter av seg selv og ikke trenger vekking var i hvertfall tilfelle på den bilen.

Senere ble det en tur hvor det startet å regne kraftig men variert og med ulike biler i mot som ga alt fra ingen ekstra vannmengder til "full dusj". Ved 1 tilfelle kunne den nok reagert raskere, men akkurat i det jeg skulle til å overstyre den så gjorde den jobben sin. Og ved ca 5-6 tilfeller så var den litt vel ivrig i tjeneste, i form av at den går bananas og visker som om det er rene syndefloden ute når det i realiteten hadde holdt med normalt tempo. Dette ser ut til å være tilfelle når den møter biler i svinger. Det var mørkt og vekslet mellom oransje og kvite gatelykter.

Ellers syns jeg den varierte greit under ulike forhold. Helt klart flere nivåer på hastighet enn hva jeg er vant med fra før av hvertfall, ikke bare "av og til" til "peis på!" tempo. Men såpass nyansert at jeg gleder meg til den er ferdig utlært.

Skal jeg klage på noe må det være at den var dårligst på sludd, da kunne den godt vært litt mer ivrig. Men det har vel noe med at den ser "små" dråper og ikke skjønner at de "splætter" ut i større områder når det er sludd.
Jeg håper også at de lar oss beholde normale intervall programmer.
Tesla Model X 75D, 2017

o.b.lix

Du beskriver vel en Ap1, den er ok nok på regnsensor.

Ap2 derimot, er fortsatt i beta med en del mangler, men virker da i minst 50% av tilfellene, og det er langt sprang fra da den virket kun i 0% av tilfeller.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Det er jo fordi AP1 faktisk har en tradisjonell regnsensor slik som alle andre biler.

Vhagar, Intervallene mister du hvis du har enablet regnsensor inne i softwaren, da er intervalltrinnene de to nivåene du får av regnsensor. Slår du av regnsensor er du tilbake til intervall-valgene.

Vhagar

Jeg skjønte at det var en AP1 bil, tenkte tilbakemeldingen uansett var grei å ha. Er ikke kjent med at den har tradisjonell regnsensor, men om det er tilfelle så er vel tilbakemeldingen unyttig ser jeg. Får komme tilbake med erfaringer fra egen bil (X75D) med nyeste AP etterhvert.

Jeg vet at jeg mister intervallene når jeg skrur på funksjonen, håpte bare at det fortsatt er mulig å skru den av etter at den går ut av beta slik at jeg får beholde de manuelle intervallene.
Tesla Model X 75D, 2017

lunitiks

Viskermotoren har to hastigheter: Fast og slow. Det vil si hvor rask selve armen er i én bevegelse. Setter du i manual 1, får du slow hastiget og stadig visking. Manual 2 og du får fast hastighet og stadig visking. Dette er identisk på ap1 og 2.

Forskjellen ligger i auto 1 og 2. På ap1 har du en regnsensor (Hella) som i auto 1 kommuniserer «la det akkumulere litt før visking», mens auto 2 kommuniserer «visk straks det registreres vann». I begge kasus tror jeg du kan få både motorhastighet fast og slow.

Men på ap2 har jeg ikke hørt om noen som har fått motorhastighet fast i automodus, uansett auto 1 eller 2. Så her har tesla en jobb å gjøre på software.

I tillegg må ap2 få mer trening på hva som er vann og hva som ikke er det (skygger, endrede lysforhold). Denne treningen skjer IKKE i bilen, men i california på treningssenteret til disse nevrale nettverkene. Nye, trente NN sendes OTA når de har noe nytt, Det kommer ikke oppdaterte NN ved hver oppdatering, ofte er det helt andre ting i SW som oppdateres med en ny versjon.

Det er m.a,o. veldig mye placebo ute og går når det gjelder læring og autopilot. Virkeligheten er nok mye mer nøktern og sober enn mange fantaserer om
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

geear

Jeg har nå 2018.6.1 i min X, og den visket ikke gjennom en undergang som de alltid har visket i før. Andre som har opplevd endringer?

Ser noen skriver at det nå finnes fire trinn for sensitiviteten, det stod ikke noe om det i release notes, og jeg har ikke testet det, den stod i trinn 2 (som kanskje er mindre sensitivt enn før, eller bare generell forbedring som gjør at den ikke tar broer, underganger og garasjer som regn).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA