Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2017.50.3.f3425a1 - auto sensing wipers!

Startet av M@rtin, mandag 01. januar 2018, klokken 15:22

« forrige - neste »

M@rtin

2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

ohowl

#1
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

TeslaModelX

Herlig, da er det bare å vente på at den  blir lastet ned (og at den virker)!  :+1:

o.b.lix

Noen her i landet som har fått denne?

Husker at auto lysdimming kun virket i USA i mange måneder...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

HKS

Neuralnettet som detekterer vanndråper på ruten ved hjelp av vidvinkelkameraet har kjørt i bakgrunnen noen måneder nå, så da har de nok data nok til å aktivere det for aktiv bruk.
Tesla Model 3 Long Range

olavxxx

Vi i Bergen har sikkert stått for mye av innsamlingen

Tesley

S75D - bekreftet 20. august

Larsebass

Deilig med en bil i bestilling som bare blir bedre og bedre :)
Tesla X75D.

krl

Det kunne også vært spennende å vite hvor mye prosesseringskapasitet som benyttes til dette... Det må vel gjerne kjøres bildebehandling med en form for konvolusjon, så neppe en helt triviell greie  :)

HKS

Sitat fra: krl på tirsdag 02. januar 2018, klokken 13:38
Det kunne også vært spennende å vite hvor mye prosesseringskapasitet som benyttes til dette... Det må vel gjerne kjøres bildebehandling med en form for konvolusjon, så neppe en helt triviell greie  :)
Viktig og ikke blande inn trening av neuralnet her. Det har allerede Tesla gjort.
Det eksekvere et ferdig nettverk (inference) koster veldig lite kapasitet. Neuralnettet heter "fisheye_autowiper", kjører det midterste kamera foran.

På jobben bruker vi samme Tegra-prosessor som Tesla gjør (Nvidia Jetson TX2) og man karer for eksempel GoogLeNet med over 150 fps. For å detektere regn på ruten vil nok for eksempel 15 fps være mer enn nok.
Tesla Model 3 Long Range

Tesley

Jeg fikk oppdatering nå. Har 50.2 fra før, så regner med at jeg får 50.3 nå.
Blir artig å teste hvordan det fungerer.
S75D - bekreftet 20. august

geear

Jeg har fortsatt ikke helt klart å forstå hvorfor de skal bruke kameraer til noe en sensor til maks noen tiere klarer veldig bra. Ja det koster med montering, kabling og så videre, men i forhold til å ha økt kapasitet på bildebehadling, utvikling og så videre må det være peanuts..

Men gleder meg til å teste. Bilen står i garasjen med nett og lading for første gang siden 1. juledag, så håper den popper inn snart!

DagfinnN

Kan det være fordi programvare lar seg lett oppdatere. Det gjør jo ikke en hardkodet dings.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Hodetelefoner

Fordi kameraet er avhengig av ren rute. Ofte autopilot ikke ser noe fordi regnsensoren ikke har gjort ren ruten.
Dette er Selvfølgelig den beste løsningen. Selv om det tok litt tid å utvikle helt. 
Hvorfor skal bilene bruke sensorer når de kan bruke øynene? 

Tesley

Testet til jobb i dag (times kjøring), med snø, sludd og regn.

Er ikke videre imponert. Alt for lite sensitiv, selv i mest sensitive posisjon. Posisjon 1 må være for striregn, for den aktiverte aldri for meg.

Men regner med at den blir forbedret etterhvert.



S75D - bekreftet 20. august

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA