Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Råd Elbil? Tesla 2014 mod eller Opel Ampera 2017 mod. Eller vente på en Kona?

Startet av AnfieldRoad, fredag 29. desember 2017, klokken 21:31

« forrige - neste »

AnfieldRoad

Blir ikke klok....:)

Har sett en god stund på Opel og brukt Tesla. Men snakket mef Tesla i dag. 0.99  rentekampanje varer fram til 11 Jan. Usikkert men også sjans for lavere etter 12 Jan.

Med 5% rente på brukt Tesla og 0.99 på ny er ikke mnd terminbeløp så veldig langt unna hverandre.
Samme med en Opel på 420 000 også.

Umulig å vite restverdier og bruktbil marked i framtiden.
Men det jeg ser er at det ofte er lange ventelister på framtidige modeller og varianter. Så frykten min mot et "krakk" i bruktbil verdiene er kanskje litt i overkant.....


Taffelman

Overpriset AE = potensielt verdifall på storbil-nivå for en småbil.

Småbiler er ofte designet for kortere turer og kan ikke måle seg med komforten i større biler på langtur. AE har fått kritikk for dårlig sittekomfort, det hjelper ikke å spare noen kroner hvis man sitter seg ihjel, spesielt når du skal kjøre 40.000 km i året med strekninger på over 20 mil pr dag. 2 - 3 timer om dagen blir fort 500 timer bak rattet pr år.

Lang kjørelengde øker ulykkesrisiko. Merkostnaden for en større og sikrere bil bør tas med i vurderingen. Garantier, spesielt på batteri og drivverk blir viktigere med høy kjørelengde, ny bil med god garanti kan være mer lønnsomt enn en brukt bil med lite/ingen garanti.

Du nevner finansiering, normalt billån ligger på ca 4,5% rente ved fullfinansiering, mens Tesla fullfinansierer nybil, lagerbiler og demobiler med 0,99% rente. Blir fort 15.000 - 20.000 i differanse pr år.

Ser dere har en større fosilbil, trenger dere 2 biler? En stor elbil er rimeligere enn en stor fosilbil og en liten elbil.

X75D
TM3 LR AWD

Taffelman

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på onsdag 03. januar 2018, klokken 00:07
Umulig å vite restverdier og bruktbil marked i framtiden.

Bruktmarkedet for elbil holder seg godt, og det vil det fortsette med så lenge etterspørselen vokser raskere enn tilgangen. Først godt ut på 2020 tallet kommer volumsmodellene fra de "etablerte" og Tesla Model 3 blir heller ikke hyllevare før etter 2020 og da starter sannsynligvis innfasing av avgifter, så den vil nok ikke "krakke" Model S prisene, men heller få de ned på et "normalt" nivå, f.eks 15% avskrivning pr år.
X75D
TM3 LR AWD

arthur

Hvis man har litt ledig "kapasitet" på sin bolig så ville jeg heller ha tenkt å låne opp der, betale en langt lavere rente enn for et vanlig billån, betale ned like raskt som for et billån og ikke latt et enkelt merkes gunstige rentenivå avgjøre bilvalget. Har man belånt bolig til åpipa og samtidig vurderer en bil i milllionklassen så bør man tenke seg om en gang til før man handler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

AnfieldRoad

Helt Uaktuelt å betale en bil via Huset. Der har vi en plan når vi har betalt mer ned på huset å refinansiere for å få en ordentlig garasje. Da er det lite lurt å legge inn en dyr bil dit.

Jeg kommer til å kanskje få rundt 14 000 pr mnd i km godtgjørelse.
Billån på 0,99 i rente er mye mer gunstig.

et lån på rundt 7 000 + 3000 i driftkostnader( dekk, årsavgift, service, vedlikehold, forsikring "drivstoff")

Ved 40 000 km pr år vil det gi ca 4000 i "buffer" til å ta tøffere avdrag.

Jeg ser på dette som et driftsbudsjett på bilen. Hadde jeg hatt mindre kjørelengde pr år hadde det vært uaktuelt med en Tesla S modell.

Eneste "frykten" jeg har som jeg har nevnt er hva er bilen verdt i framtiden.

Jeg tror kanskje ikke at det er så stor sjans for et "krak" på bruktbil i elmarkedet. Selv om det kommer nye varianter osv så er det lange køer......

Slik det er nå stor valget på Enten å kjøpe en Ny Tesla S med utstyr til rundt 700 000 ( SUKK for en pris)
Eller en Brukt Ampera til 420 000.








geear

Skjønner at du får kilometergodtgjørelse, men å svi av 4-700k på bil når man må refinansiere huslånet for å bygge garasje...  :o

Ampera-e hadde jeg ikke kjøpt nå, verken for Opel sin pris eller markedspris på bruktmarkedet. Faren for at de ender som en kuriositet ala Saab er dessverre overhengende.

AnfieldRoad

Hei
Svir ikke av 700 000 for å få garasje. jeg har garasje. Men har lyst til å investere i huset i framtiden med en større garasje som sannsynligvis vil bidra med mye høyere vekst og verdi på huset.


Ser ikke noe poeng å finansiere en bil med huslån. Det henger iallefall ikke på grep hos meg. Investering av bil er aldri lønnsomt.

et driftbudsjett på kmgodtgjørelse vil forsvare et kjøp av en slik bil. Dersom arbeidssituasjon skulle endre seg men mindre kjøring eller ingen kjøring er det uaktuelt å ha en bil til en slik pris. Da selger jeg den og kjøper en langt rimeligere bil. Da er jeg ikke avhengig av komfor, rekkevidde osv osv.







Counterpointer

Sitat fra: Taffelman på onsdag 03. januar 2018, klokken 00:45
Småbiler er ofte designet for kortere turer og kan ikke måle seg med komforten i større biler på langtur. AE har fått kritikk for dårlig sittekomfort, det hjelper ikke å spare noen kroner hvis man sitter seg ihjel, spesielt når du skal kjøre 40.000 km i året med strekninger på over 20 mil pr dag. 2 - 3 timer om dagen blir fort 500 timer bak rattet pr år.
Typisk uttalelse som ikke er basert på egen erfaring!
Jeg har kjørt 74 mil på en dag med Ampera-E og flere ganger 55 mil med Tesla S.

Med de første Nextgensetene i S er den for meg DÅRLIGERE enn Ampera-E ! Med vanlige seter er de jevne i sittekomfort. Imho og ut fra erfaring

Kjører en mye så er også om det er lett å komme inn og ut av bilen en ting å ta hensyn til. Har en venn som foretrekker min Ae fremfor sin S av denne grunn (han er 190 høy).

Mange forhold å ta hensyn til og bør gjøres ut fra egne forutsetninger. Anbefaler trådstarter å teste selv.

arthur

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på onsdag 03. januar 2018, klokken 09:10
Helt Uaktuelt å betale en bil via Huset. Der har vi en plan når vi har betalt mer ned på huset å refinansiere for å få en ordentlig garasje. Da er det lite lurt å legge inn en dyr bil dit.

Jeg kommer til å kanskje få rundt 14 000 pr mnd i km godtgjørelse.
Billån på 0,99 i rente er mye mer gunstig.

Om avdrag betales på et billån eller et lån på hus med samme månedlig beløp og nedbetalingstid blir da same/same? Renten på Teslas lån er 1% og på boligen 2% hvilket på et lån på 500k utgjør 5.000 i året i forskjell, eller en månedlig forskjell etter skatt på 316 kroner. Ikke akkurat den store forskjellen og i mine øyne ingen god grunn for å kjøpe en Tesla.
Jeg føler vel at du egentlig argumenter for å kjøpe en Tesla så gjør det da vel?i
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Stormstein

Tesla har ca 3 mnd leveringstid på nykonfigurert bil. De inventory-modellene som ligger på nett er enten dyrere enn budsjettet ditt eller de stort sett bakhjulsdrift med hvitt interiør - de modellene tror jeg er tunge å selge i bruktmarkedet. Kjøp elbil i dag! Det vil du ikke angre - enten om det er Ampera-E eller Tesla. Om som påpekt tidligere i denne tråden - du bør absolutt velge en modell med NextGen-seter

AnfieldRoad

Jeg prøver ikke å argumentere for en Tesla.
Men jeg vil ikke finansiere den via huset. Holde den unna huset.

Jeg ser at "driftbudsjettet" forsvarer en Tesla. Men har heller ikke slått ifra meg en Ampera. har mulighet for å prøve en også. Men denne får jeg ikke 1% rente på. Heller rundt 4-5%
Argumentet for en Ampera er vel at det er mindre risiko med restgjeld/restverdi. Dette går kanskje i bedre takt....
Men det er umulig å vite.
Ulempen med Ampera er kanskje plassen med tanke på å bruke den som familiebil. har 3 barn. 1 i barnesete. 2 på pute.
Siste alternativet er å kjøre den jeg allerede har. Fossil hyundai I40.( ingen lån) Driftkostnader på denne kommer likt ut som hele elbil oppsettet. Men det ligger mye usikkerhet med tanke på uforutsette utgifter på denne.

Hodet sier...:) :
Tesla:           46%
Ampera:        44%
Hyundai I40: 10%





AnfieldRoad

Sitat fra: Stormstein på onsdag 03. januar 2018, klokken 10:58
Tesla har ca 3 mnd leveringstid på nykonfigurert bil. De inventory-modellene som ligger på nett er enten dyrere enn budsjettet ditt eller de stort sett bakhjulsdrift med hvitt interiør - de modellene tror jeg er tunge å selge i bruktmarkedet. Kjøp elbil i dag! Det vil du ikke angre - enten om det er Ampera-E eller Tesla. Om som påpekt tidligere i denne tråden - du bør absolutt velge en modell med NextGen-seter

Denne vil koste ca 700 000 Da uten vinterhjul

Model S 75 kWt med firehjulstrekk

Eksteriør
Solid Black Paint
Glasstak
19" sølv Slipstream-hjul
Interiør
Svart standard
Innredning i mørk aske-tre
Mørkt innertak
Alternativer
Oppgradert Autopilot
Premium oppgraderingspakke

Counterpointer

Driftsutgiftene er også et poeng. Tesla spiser sine store og dyre dekk. Spesielt merker en dette med høy kjørelengde.

AnfieldRoad

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 03. januar 2018, klokken 11:10
Driftsutgiftene er også et poeng. Tesla spiser sine store og dyre dekk. Spesielt merker en dette med høy kjørelengde.

Ja jeg har estimert 8000,- pr år til dekk. Kanskje for lite?

Stormstein

Sitat fra: Rune Østli Tønseth på onsdag 03. januar 2018, klokken 11:08
Sitat fra: Stormstein på onsdag 03. januar 2018, klokken 10:58
Tesla har ca 3 mnd leveringstid på nykonfigurert bil. De inventory-modellene som ligger på nett er enten dyrere enn budsjettet ditt eller de stort sett bakhjulsdrift med hvitt interiør - de modellene tror jeg er tunge å selge i bruktmarkedet. Kjøp elbil i dag! Det vil du ikke angre - enten om det er Ampera-E eller Tesla. Om som påpekt tidligere i denne tråden - du bør absolutt velge en modell med NextGen-seter

Denne vil koste ca 700 000 Da uten vinterhjul

Model S 75 kWt med firehjulstrekk

Eksteriør
Solid Black Paint
Glasstak
19" sølv Slipstream-hjul
Interiør
Svart standard
Innredning i mørk aske-tre
Mørkt innertak
Alternativer
Oppgradert Autopilot
Premium oppgraderingspakke
Det var en god pris

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA